« Takaisin

READY GO! matkailuseminaarin kuulumiset Lomakeskus Huhmarista

Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelman päätösseminaari kokosi Lomakeskus Huhmariin matkailutoimijoita ja puhujia meiltä ja maailmalta.

READY & GO

Saimi Hoyer, Hotelli Punkaharju: Yrittämisen ja tekemisen intohimo sekä rohkeus

Saimi puhui koskettavasti heittäytymisestä ja intohimosta. Pitää uskaltaa tehdä riskejä voidakseen onnistua. Hänen mukaansa rohkeutta ei niinkään ole, muuta kuin, ettei pelkää epäonnistumista. Saimin mielestä myös Koli – Imatrankoski – Punkaharju -kolmen kohteen verkostotuote on ehdottomasti palautettava maailman kartalle ja tämä eteen on tehtävä tekoja ja yhteistyötä. Koli on kaikessa jylhyydessään kuin maskuliininen vahva mies, Punkaharju puolestaan kuin feminiininen energinen nainen.  Saimi korosti puheenvuorossaan myös uudelleen alkaneen Lakeland-yhteistyön tärkeyttä.

 

Katriina Inkinen, tour-operaattori Tumlare: Mitä matkatoimistot etsivät? Case Tumlare

Katriina tour-operaattori Tumlaresta eli "delfiineistä" kertoi, että 44 % heidän japanilaisista asiakkaistaan valitsee kohteekseen Skandinavian. Japanilaiset ovat tunnettuja ryhmämatkaajina, mutta yksityisten matkailijoiden ja räätälöityjen erikoispakettien määrä lisääntyy kaiken aikaa. Japanilaisia kiinnostaa suomalainen saunatuote, mutta voisimme kiinnittää tuotteistukseen vielä erityishuomiota kohderyhmän tarpeita ajatellen. Vielä tuntuu nimittäin siltä, että samalla sauna myös arveluttaa monia. Japanilaiset nimittäin haluavat mahdollisimman yksityiskohtaisen tiedon kaikesta ja huonon kielitaitonsa vuoksi japaninkielisenä. Japanilaisilla on myös kuvausfiksaatio. Nämä kaikki tulisi ottaa myös huomiota vierailuita järjestettäessä. Katriina korosti, että kaikkien alueiden tulisi profiloitua omilla vahvuuksillaan eikä kopioida toisiaan. Siksi hän ehdotti myös, voisiko Pohjois-Karjala erottautua tulevaisuudessa luksustelttailukohteena, sellaistahan ei vielä kellään ole ja täällähän riittäisi hiljaista erämaata kylliksi. Tutustu Katriina Inkisen esitykseen tässä linkissä.

 

Markkinoinnin asiantuntija Timo Kiuru: Brändi ja markkinointiviestintä tänään ja huomenna

Timo antoi kaikille yrityksille tehtävän miettiä, mikä on jokaisen oma arvolupaus. Yrityksellä on 2 tapaa asemoida itsensä strategisesti – joko kilpailla muiden kanssa ja pitää hinta kilpailukykyisenä tai luoda uutta ja hinnoitella itsensä kalliimmalla. Timo korosti aitoutta kaikessa tekemisessä ja pyysi kiinnittämään huomiota tunnetasolla vaikuttaviin asioihin, kuten esimerkiksi siihen, että yrityksen myyntiartikkelina tulee aina olla kokemukset eikä lopputuote. Kokemuksia taas tarjoavat ihmiset, jonka vuoksi oikea henkilöstö on keskeinen tie menestykseen. Hyvän henkilöbrändin omaavien ihmisten kautta asiakkaat löytävät yritykset. Sen vuoksi Timo oli sitä mieltä, että kulissien takana tapahtuvat asiat ovat merkityksellisempiä kuin se mitä parrasvaloissa tapahtuu, sillä niissä on enemmän syvyyttä kuin pinnallisissa kiiltokuvissa. Maailma on siis symbolinen, ei pinnallinen. Hänen mielestään paras vuorovaikutus rakastetuimpien brändien ja asiakkaiden välillä löytyy popkulttuurin parista, esimerkkinä Beyoncé, jonka elämäntarina menestyneenä tummaihoisena naisena puhuttelee ja jättää syvänjäljen ihmisiin. Hän mainitsee, että juuri tässä syvyyden tärkeyden huomioimisessa ruotsalaiset ovat hyviä, kun taas Suomessa tämä monesti unohtuu. On olemassa 90 prosentin sääntö, jonka mukaan päätöksistämme 90 % tapahtuu alitajunnassa, nonverbaalisesti ja tunnetasolla. Timo toi esiin, että robotisaation kehittyessä aidot ihmisten väliset kohtaamiset korostuvat entisestään. Hän kehottikin kiinnittämään huomiota siihen, että muistetaan joka tilanteessa kohdata ihmiset ihmisinä ja karsia kylmät kohtaamiset suoraan pois. Asioiden ja ihmisten kiinnostavuus ratkaisee ja huomiosta tulee luksusta. Lopuksi Timo toivoi kaikkien olevan ylpeitä omasta suomalaisuudestaan ja paketoimaan sen yhä paremmin ja purkamaan mahdolliset ostamisen esteet pois sen ympäriltä. Tutustu Timon esitykseen tässä linkissä.

Karelia Expert Oy: Anna Jetsu, PIKES Oy: Jasmine Sepponen

Matkailun kasvuohjelman vaikuttavuus ja tulokset numeroina ja konkreettisena tekemisenä, tärkeimmät onnistumiset sekä konkreettisia esimerkkejä yrittäjien onnistumisista.   Tutustu Annan ja Jasminen esityksiin tässä linkissä.

 

READY & GO! Karelia Expert Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Löppönen kukitti tilaisuudessa ohjelmajohtaja Anna Jetsun, yrityskehittäjät Jaani Holman, Jasmine Sepposen (kuvassa oikealla), projektisihteeri Anna Härkösen ja projektikoordinaattori Sirkku Pennasen (ei kuvassa). Kuva: Karjalainen / Jarno Artika

Yrittäjiä palkittavana. Vasemmalta oikealle katsottuna kuvassa Janne Nevalainen Bomba-Actionista, Maija Timonen Kiteen Seudun Matkakolmiosta ja Maijan juhla- ja pitopalvelusta, Katariina Okkonen Koli Activista sekä Pirjo Kauhanen-Kuikka ja Tuija Rytkönen Lomakeskus Huhmarista. Kuva: Juha-Matti Junkkari / Vaarojen Sanomat

Aktiiviset toimijat palkittiin, palkitsemisperusteina:

  • Kiinnostavuus ja edelläkävijyys: Uudet avaukset ja ennakointi
  • Laadun kehittäminen ja tuotekehitys jatkuvaa
  • Ahkera osallistuminen maakunnan matkailun kehittämiseen ja edustus ulkomaan toimenpiteisiin
  • Aktiivinen vuorovaikutus ja yhteistyö muiden toimijoiden kanssa

PALKITUT TÄSSÄ LINKISSÄ

 

Kiitokset kaikille Matkailun kasvuohjelman päätöstilaisuuteen osallistuneille, mukana eläjille ja esiintyjille. Ystävällisin terveisin, Jasmine Sepponen

Jasmine Sepponen
yritysasiantuntija
Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelma 2015-2017-hanke
Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES /
jasmine.sepponen@pikes.fi
puh. 046 922 4271
Kauppatori 1, FI-75500 Nurmes