to 12.10. klo 12 - 16 Bomban talossa, Nurmeksessa, (Break Sokos Hotel Bomba)

Uusia ajatuksia herättävä matkailun tulevaisuutta peilaava Tulevaisuusfoorumi kokosi matkaluyrittäjiä ja -toimijoita Pohjois-Karjalasta, myös Savo ja Kainuu olivat edustettuina, matkailualan ja liiketalouden opiskelijoita sekä yhteistyökumppaneita ja yrityksiä eri toimialoilta, yhteensä 140 osallistujaa.

Tulevaisuusfoorumin juonsi matkailuyrittäjä, tuotekehittäjä Minna Murtonen Nurmeksesta. Hän haastoi puhujia terävillä kysymyksillä. Puhujat ottivat kantaa myös Pielisen Karjalan matkailun menestysreseptiin.

Tilaisuuden avasi PIKESin toimitusjohtaja Minna Heikkinen ja tervetulosanat lausui kaupunginhallituksen puheenjohtaja Matti Kämäräinen, Nurmeksen kaupunki.

Kuvassa vas. Raija Komppula ja Markus Heiskanen.

Tutustu aineistoihin:

Raija Komppula, Itä-Suomen yliopisto,

ESITYSLINKKI

Raija Komppula toi havainnollisesti esimerkein esille eri asiakaskohderyhmiä ja valotti megatrendejä. Kielivaatimus ja some-näkyvyys nousivat myös esille. Kans.välisen asiakkaan saavuttamiseksi on oltava materiaalia hänen äidinkielellään, mm. kiinaksi, japaniksi, kohta myös arabiaksi. Some-näkyvyys (kohdemaa huomioiden) on tärkeää, myös Wikipedia. Uusi mobiiliteknologia on mullistanut vieraskielisen materiaalin hallinnan.

Esityksen lopussa on linkkejä, joihin on kasattu matkailualan tietoa. Kannattaa tutustua, mm. Rural Finland-sivuilla on tiivistelmiä matkailuun liittyvistä tutkimuksista, matkailutietoa kansainvälisistä asiakkaista sekä erilaisia julkaisuja.

Pielisen Karjalan matkailun menestysresepti ytimekkäästi: Puhdas luonto, hiljaisuus ja kasvu.

 

Henkka Hyppönen, mm. vuoden puhuja 2013

Henkka Hyppönen haastoi meitä kaikkia näkyvyydessä (some, 360 kamera, yhteinen app), asiakkaan kokemuksessa sekä erottumisessa. Tee itsestäsi expertti jossakin pienessä asiassa, tee siitä ihan "tappiin asti", sydän mukana, aidosti. Näin puhuttelet asiakkaita paljon paremmin, erotut ja löydät oman kohderyhmäsi. Pieni yritys ei alussa edes paljon asiakkaita tarvitse, mutta tekemällä jotakin uniikkia, siitä on mahdollista tulla todella isoa.

Pielisen Karjalan menestysreseptiksi hän oli ideoinut merikonteista rakennetun mobiilin campingalueen. Kontit ovat liikuteltavia huoneistoja, joita voi siirtää eri paikkoihin. Olisi myös ravintola-, kahvila- ja saunakontteja. Ja jos homma ei onnistu täällä, niin kontit voi myydä eteenpäin uusille markkina-alueille. Vrt. riskiä: Kiinteä huvila on siellä, minne se on pystytetty.

Markus Heiskanen, Hotel & Spa Resort Järvisydän

ESITYSLINKKI

Markus Heiskanen kertoi perheyrityksensä Järvisydämen rohkean kasvutarinan ja valotti kasvustrategiaa vuosille 2018 - 2022. Hän heitti myös yhteistyöehdotuksen VisitFinland-yhteistyöstä ja logistiikkahankkeesta.  

Pielisen Karjalan menestysreseptiksi: luonnon tuotteistaminen, yrittäjien vastuu omasta tuotteesta, yhteistyö, uudet investoinnit. Julkisen puolen tuki kaavoituksessa, kunnallistekniikassa sekä tieverkostossa.

Pasi Tolonen, Break Sokos Hotel Bomba, ESITYSLINKKI

Pasi Tolonen avasi Bomban rytminvaihdosta ja mitä se merkitsee käytännössä, mitä on jo tehty ja mitä tehdään jatkossa. Hän heitti haasteen, miten Bombasta saataisin kaikki  yhdessä enemmän. Käytetään Bombaa ja tarina jatkuu!

 

 

Haaste meille kaikille: sometetaan yhdessä, jotta maailmalla tiedetään, missä ja ketä olemme ja mitä tarjoamme. Ja kun tarjoamme, ylitämme asiakkaiden odotukset. Enää ei pärjätä keskinkertaisuudella. Luonto on vahvuutemme, miten opimme sen tuotteistamaan?

 

Tilaisuuden ohjelma tässä linkissä.

Lisätietoja: Minna Heikkinen, toimitusjohtaja, puh. 050 599 4326, minna.heikkinen@pikes.fi

Kaija Turunen, viestintäasiantuntija, puh. 0400 783 374, kaija.turunen@pikes.fi


Lämmin kiitos osallistumisesta Tulevaisuusfoorumiin!

 

Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelman yritystreffit klo 9-11

Aamupäivällä järjestimme Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelmaan 2015-2017 osallistuneille yrityksille suositun YRITYSTREFFIT- TILAISUUDEN klo 9 - 11. Lisätietoja tästä tilaisuudesta Jasmine Sepposelta, puh. 046 922 4271 tai jasmine.sepponen@pikes.fi


 

Paras Bomba –muistosi?

Bomban karjalaiskylän sydän, Bomban talo avattiin vuonna 1978. Sen jälkeen karjalaiskylä on laajentunut mm. kylpylällä ja alueella on monipuolista ohjelmapalvelua. Vuosien varrelle mahtuu varmasti paljon mukavia, mieleenpainuvia, hauskoja, ihastuttavia, noloja tai muuten vain ikimuistoisia hetkiä Bomballa. Mikä niistä jäi mieleen? Järjestimme kilpailun yhdessä Break Sokos Hotel Bomban kanssa parhaan Bomba-muiston löytämiseksi.

Paras Bomba muistosi -kilpailun voittajat.

Kilpailuun osallistuminen on päättynyt. Viisi mieleenpainuvinta muistoa palkittiin Bomba-tuotteilla Tulevaisuusfoorumin päätteeksi.

KILPAILUN SÄÄNNÖT

Pielisen Karjalan Tulevaisuusfoorumi 2017 on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Pielisen Karjalan Tulevaisuusfoorumi on PIKES Oy:n vuodesta 2008 lähtien järjestämä tapahtuma, joka toteutetaan vuorovuosin Pielisen Karjalassa: Lieksassa, Nurmeksessa tai Valtimolla. Tulevaisuusfoorumin teemaksi valitsemme ajankohtaisen, Pielisen Karjalan elinkeinoelämän kehitystä suuntaavan aiheen. Tulevaisuusfoorumin teemoina ovat olleet mm. Tulevaisuusfoorumin teemoina ovat olleet mm. vuonna 2016: Pienestä isoksi – rohkene verkostoitua! vuonna 2015: Liiketoiminta uudistuu –tartu mahdollisuuksiin,  vuonna 2014: Paikallista ruokaa? ­­–mielenkiintoisia näkökulmia ravinnosta ja 2013: Juuret ja siivet –tositarinoita yrittäjyydestä.