angle-left Ideasta tuotteeksi yritysryhmässä

Yrittäjä Martti Tiainen ja patenttiasiamies Jaakko Väisänen Genip Oy:stä uuden alaterätuotteen äärellä

Ideasta tuotteeksi yritysryhmähankkeella kehitetään ja tuotteistetaan uusia innovaatioita menestystuotteiksi

Neljä Nurmeslaista avarakatseista yritystä, Nurmeksen Teräsmyynti Oy, Saramoto Oy, Tmi Martti Tiainen ja Technobug Oy ovat yhdistäneet voimansa ja kehittävät nyt innovaatioitaan myytäviksi tuotteiksi PIKESin hallinnoimassa Ideasta tuotteeksi YRITYSRYHMÄHANKKEESSA

Viime syksyn ja alkuvuoden aikana Nurmeslaisten yrittäjien Jukka Timosen Saramoto Oy:stä ja Martti Tiaisen tuoteideoita on kehitetty ja testattu ELY-Keskuksen INNOVATIIVISET KOKEILUT -rahoituksella. Business Finlandin INNOVAATIOSETELIÄ taas on käytetty keksintöjen suojaamiseen eli tässä tapauksessa patenttien hakemiseen.

Idesta tuotteeksi yritysryhmähankkeessa kaikkien neljän yrityksen tuotteita kehitetään ja tuotteistetaan edelleen kaupallisiksi tuotteiksi. Hallinnoija PIKES kilpailuttaa, tilaa ja maksaa palvelut, joita yritykset tarvitsevat. Yrittäjän vastuulla on oman tuotteen kehitystyön edistäminen ja johtaminen. Hankkeelle on saatu avustusta ELY keskukselta 75%. Yritysten maksuosuus on 25 %.

Yksinkertainen ja nerokas traktorin alaterätuote

Yrittäjä Martti Tiainen on kehittänyt ja patentoinut uuden traktorin alateräratkaisun, jonka jatkokehitystä ja tuotteistamista edistetään nyt yritysryhmähankkeessa. Lisäksi Martti Tiaiselle on myönnetty UUDEN YRITYKSEN PERUSTAMISTUKEA uuden liiketoiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen.

Tuote on yksinkertainen rakenteeltaan. Suuren luovutuskulmansa johdosta auraustulos on parempi ja polttoainetta säästyy. Patentoidun kiinnitysratkaisunsa johdosta alaterän maavara on kuljetusasennossa markkinoiden suurin. Uuden tuotteen myynti aloitetaan vuoden 2019 aikana. Yrittäjä aikoo valmistaa ja asentaa tuotteet itse Nurmeksessa. Myyntiin ja markkinointiin haetaan yhteistyökumppaneita.

Martti Tiaisen mielestä yritysryhmähanke on yksi hyvä tapa rahoittaa uuden tuotteen jatkokehitystä.

PIKESin yritysasiantuntijana aiemmin toiminut Niina Huikuri innostui uudesta toimialasta, hyönteiskasvatuksesta. Viime kesänä hän aloitti uuden yritystoiminnan, joka tähtää hyönteiskasvattamojen valmistukseen ja myyntiin. Niinalle yritysryhmähanke on uusi tuttavuus, joka täydentää sopivasti uuden start up -yrityksen kehitystoimintojen rahoitusta.

Pekka Horttanainen

yritysasiantuntija