angle-left Kasvusta kipinää uusiin ideoihin

Kasvusta kipinää uusiin ideoihin

Nöyrät kiitokset vielä kerran runsaasta myönteisestä palautteesta, jota saimme ”Metsä on mahdollisuus – mitä nyt metsäalalla?” Tulevaisuusfoorumista. Te kaikki 168 osallistujaa teitte tapahtumasta onnistuneen!

Elinkeinoelämän osalta vuodesta 2018 jää mieleeni ainakin:

Kaikkien toimialojen liikevaihto oli plusmerkkinen alkuvuonna 2018 Pielisen Karjalassa (Nurmes, Valtimo, Lieksa alueella; Trendit talouskatsaus 2/2018) – poikkeuksellinen tilanne ja kuvaa hyvää yleistä suhdannetta. Nyt on hyvä vire, joka kantaa toivottavasti vielä ensi vuonnakin.

Tein mielenkiintoisen huomion, kun tarkastelin Pielisen Karjalan eri toimialojen kehitystä 2011–2017. Liikevaihdon kehityksen perusteella joukosta erottuu omalla kymmenluvullaan elintarviketeollisuus, jossa liikevaihdon kasvu viimeisen kuuden vuoden jaksolla on ollut peräti 45 %. Myös koko maahan verrattuna kehitys on täällä vahvaa:

2017 Pielisen Karjalan (Nurmes, Valtimo, Lieksa alueella) elintarviketeollisuuden liikevaihdon kasvu + 13 %; koko maassa + 1,6 % vuoteen 2016 verrattuna

Alkuvuonna 2018 Pielisen Karjalassa liikevaihto kasvoi + 12,7 %; koko maassa + 1,8 % vuoteen 2017 verrattuna.

Voisiko tähän imuun rakentua myös uutta jalostavaa toimintaa?

Osaajien haussa yrityksiin olemme yhdessä yritysten kanssa kokeilleet rekrytointia some-kanavien kautta ja menestyksellisesti. Pienellä rahalla voi saada laajan näkyvyyden ja sitä kautta ”vesille heitetty verkko” on laajempi ja mahdollisuus onnistuneeseen rekrytointiin kasvaa. Etuna some-kanavien kautta rekrytoinnilla on myös se, että sitä voi kohdentaa maantieteellisesti ja kiinnostuksen kohteilla, jolloin osumatarkkuus kasvaa. Samalla kampanja toimii yritysmarkkinointina.

Matkailussa suunta on oikea. Rekisteröidyt yöpymiset Nurmes–Valtimo-alueella ylittivät jo syyskuun lopussa viime vuoden kokonaismäärän reilulla tuhannella yöpymisellä.

Vihreän teollisuuden alue on edistynyt tärkeällä osa-alueella: nyt alueella on logistinen kilpailuvaltti, sillä teollisuusraide ja alueella toimiva logistiikkaoperaattori tarjoavat tehokkaan kuljetusketjun vientisatamiin saakka.

Edunvalvonnassa PIKES on ollut aktiivinen mm. seuraavissa asioissa:

Valtimo–Kuhmo-tien 5284 kunnostus: PIKESin hallitus lähetti syykuussa muistion Pohjois-Karjalan maakuntaliiton liikenneryhmälle Valtimo–Kuhmo-tien 5284 kunnostustarpeesta. Perusteluina mainitsimme mm. Valtimolta noin 40 kilometrin päähän valmistuva Sotkamo Silverin hopeakaivos, joka on yksi lähialueen suurimmista investoinneista, raskaan liikenteen tarpeet (työmaaliikenne tulevalle kaivokselle, puukuljetukset) ja matkailun kehittymisellä (Valtimo–Kuhmo-tien varrella sijaitsevat sekä Hiidenportin kansallispuisto että Peurajärven virkistysalue).

Maatalouden rahoitus: PIKES laati yhdessä MTK-Pielinen ry:n ja Maaseudun kehittäjät -ryhmän kanssa kannanoton MTK:n johtokunnalle ja Maa- ja metsätalousministeriölle Finnveran rahoituksen kaltaisen rahoitusmallin saamisesta myös alkutuotannon käyttöön.

Olen mukana Taitaja 2019-neuvottelukunnassa, lue lisää Suomen suurimman ammatillisen koulutuksen tapahtuman tarjoamista mahdollisuuksista elinkeinoelämällä TÄSTÄ LINKISTÄ.

Katsaus PIKESin kehittämishankkeisiin

Alueen yritykset ovat aktiivisia tällä hetkellä, ja se on näkynyt rekrytointiin liittyvissä palveluissamme. 42 yritystä käytti rekrytointipalvelujamme, mm. erilaisia uuden työntekijän hakuun ja palkkaamiseen liittyviä palveluja. Näistä toimenpiteistä on syntynyt 50 työpaikkaa, jotka ovat määräaikaiseksi tai toistaiseksi voimassaolevia työsuhteita.

Asiakasyrityksemme ovat hakeneet rahoituksia kehittämishankkeisiin ja investointeihin. Tuotekehityshankkeiden osuus nousi tänä vuonna 33 %:iin (vuonna 2017 osuus oli 17 %). Tämä on merkittävä askel, koska nopeasti muuttuvilla markkinoilla vain uusiin tuotteisiin panostaminen mahdollistaa kasvun ja uusien asiakkaiden tavoittamisen. Tämän vuoden aikana rahoitushakemuksia on tehty 2,3 milj. euron arvosta, tällä panostuksella yritykset tavoittelevat yhteensä 5,6 milj. euron liikevaihdon kasvua.

Alueemme yrityksistä 24 % oli yrityspalvelujemme asiakkaana vuoden 2018 aikana. Asiakkaistamme suurin osa, 92 %, oli toimivia yrityksiä, ja toimivat yritykset käyttivät eniten liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä palveluja esim. liiketoiminnan suunnittelu ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu ja toteutus.

Millainen PIKESin vuosi oli numeroina ja tekoina? Tarkempi katsaus kehittämishankkeiden kuulumisiin TÄSSÄ LINKISSÄ.

Rauhallista joulua ja tapahtumarikasta ja menestyksellistä Uutta vuotta toivottaen

Minna Heikkinen

toimitusjohtaja, puh. 050 599 4326