angle-left Lihanjalostusta omalla tilalla

Lihanjalostusta omalla tilalla

Kulmalan liha on sukupolvenvaihdoksen reilu vuosi sitten tehnyt maatila. Nykyisin tilaa Valtimon Puukarissa isännöi Marko Määttä. Kulmalan lihan pääasialliseen toimintaan kuuluu lihanautojen kasvattaminen sekä kuituhampun viljely. Toiminnan alettua on uudelle isännälle tullut yritystoiminnan kehittämiseen liittyviä asioita mieleen. Ideoita on pohdittu yhdessä ProYritys – hankkeella. Yhtenä kehitettävänä ideana on alettu pohtimaan itse tuotetun Dry-Aged lihan jalostamista ja myymistä.

Dry-Aged menetelmässä liha kypsennetään roikuttamalla luullista rasvaista lihaa 4-6 viikkoa hieman jäätymislämpötilaa lämpimämpään lämpötilaan. Lihassa tapahtuu kypsentämisaikana kemiallinen prosessi, joka antaa lihalle ainutlaatuisen aromin ja murean koostumuksen.

Määttä oli tutustunut Dry-Aged menetelmään matkustellessaan Yhdysvalloissa ja huomannut että vastaavaa toimintaa ei ole suuremmassa mittakaavassa Suomessa. Suomessa Dry-Aged lihaa saa muutamasta ravintolasta, ja se on erittäin arvostettua. Ajatusta lihan jatkojalostamista alettiin pohtimaan yhdessä PIKES Oy:n kanssa ja selvitettiin, minne tuotetta voitaisiin myydä. Markolla heräsi kiinnostus lihanvientiin ulkomaille.

"Suomalainen liha on huippuraaka-aine, jo luonnon puhtauden takia. Ulkomaille etuna on lihan antibiottivapaus ja ruoan puhtaus ", kertoo Marko Määttä.

Kohdemaiksi on alustavasti ajateltu Arabiemiraatteja, joissa Dry-Aged lihaa on jonkin verran ravintoloissa tarjolla. Vientimaan valintaan vaikutti tuotteesta saatava hinta ja Dry-Aged menetelmällä jalostetun lihan tunnettuus. Viennin avaamiseksi ja vaatimusten selvittämiseksi keskustelut Eviran ja yrittäjän kanssa on aloitettu. Tällä hetkellä käydään läpi niitä asioita, mitkä lihanjalostuksessa tuottajan on huomioitava ja mitä vaatimuksia valmistustiloihin tulee.

"Raakakypsytyskaapin alkuinvestointi on kallis, mutta pitkässä juoksussa se maksaa itsensä takaisin.", pohtii Marko Määttä. ”Viime isänpäivänä lihanmyynnin erikoisliikkeellä Turussa oli myynnissä Dry-Aged lihaa, joka loppuunmyytiin puoleen tuntiin.”

”On ollut mielenkiintoista työskennellä yhdessä tuotetta kehittävän yrittäjän kanssa”, toteaa yritysasiantuntija Juho Luostarinen PIKESiltä. "Tässä tilanteessa sukupolvenvaihdos on selvästi tuonut myös uusia ja rohkeita ideoita yritystoiminnan kehittämiseen. Kun kyseessä on uusi tuote, jota ei ole valmistettu suuria määriä, on jännittävää nähdä, miten markkinat ottaa tuotteen vastaan. Kulmalan tilalla on selvänä etuna sekä kasvattamisen ja lihanjalostamisesta saatava kokemus, jota voidaan hyödyntää tuotekehityksessä."

Onko sinulla mielessäsi jatkojalostettava tuote tai olisit kiinnostunut jalostamisesta itse?

Ota rohkeasti yhteyttä, keskustellaan eri vaihtoehdoista!

Juho Luostarinen

yritysasiantuntija