angle-left Meillä osaajat viedään käsistä

Meillä osaajat viedään käsistä. Ja heistä pidetään kiinni!

Työpaikkaa haetaan somesta

Sanonta ”vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia” ei tuntuisi pätevän rekrytointiin. Monilla aloilla kilpaillaan työvoimasta ja yritysten on etsittävä uusia keinoja osaajien löytämiseen. Kohtaannossa tuetaan ja kannustetaan yrityksiä kehittämään rekrytointia ja kokeilemaan uutta. Sosiaalinen media tuntuisi olevan yksi erittäin kustannustehokas ja toimiva kanava rekrytointiin. Videot, kuvat ja ihmisten tarinat ovat ne, jotka saavat kommentteja, jakoja ja tykkäyksiä eli tätä kautta näkyvyyttä esim. Facebookissa.

Facebook-kampanjan voi tehdä itse tai antaa ammattilaisen eli mainostoimiston toteutettavaksi. Kohtaannossa lähdettiin kokeilemaan jälkimmäistä, hyvin kokemuksin. Esimerkiksi Porokylän Leipomon Facebook-kampanjan aikana muutenkin hyvä hakemusten määrä moninkertaistui ja johti myös uusien työntekijöiden palkkaamiseen.

Aina rekrytointia ei tarvitse nähdä keskinäisenä kilpailuna työntekijöistä, vaan yritysten yhteistyöllä on paljon saavutettavissa tässäkin asiassa. Kohtaannossa toteutettiin kuuden eri aloja edustavan yrityksen kanssa mainosfilmi, joka leviää parhaillaan Facebookissa. Mainosfilmin tarkoituksena on tukea alueen positiivista näkyvyyttä ja tätä kautta kaikkien alueen yritysten rekrytointia. Mainosfilmi julkaistiin 22.11. ja se sai Facebookissa alle vuorokaudessa 126 jakoa ja tavoitti yli 5 000 katsojaa. Kohdennetun markkinoinnin jälkeen luku tulee moninkertaistumaan. Positiivinen näkyvyys somessa luo positiivista yritysmielikuvaa, joka on tänä päivänä oikeastaan edellytys onnistuneeseen rekrytointiin.

Facebookin ohella LinkedIn on yksi vakavasti otettava sosiaalisen median rekrytointikanava. LinkedInin käyttäjämäärien kasvettua se ei ole ainoastaan asiantuntijoiden rekrytointiin sopiva kanava vaan sitä hyödynnetään enenevissä määrin myös työntekijä haussa. 13.12. järjestetään Hyvärilässä Karelia AMK:n ja Kohtaannon yhteistyönä LinkedIn-koulutusta, jossa on asiantuntijana Suomen johtava LinkedIn guru Tom Laine.

Yritysten työntekijät lähtivät innolla mukaan mainosfilmiin rekrytoinnista. Kuvaukset menivät hyvin ja hauskaa oli, tunnelmaan pääset  tässä linkissä.

Yritykset kouluttavat itselleen osaajia

Tekijöitä yrityksiin- koulutuksen 20 päivän yritysjakso on tarkoitettu uuden työntekijän tutustumiseen ja perehdytykseen yritykseen ja työtehtäviin. Attendo Nurmeksen Hoiva Oy, Binderholz Nordic Oy, Jukolan Osuuskauppa, Pielispakari Oy ja Porokylän Leipomo Oy lähtivät koulutukseen mukaan yhteistyöyrityksinä. Mukaan pääsevät kaikki yritykset, joilla on aito työvoiman tarve eli kouluttautujalla todellinen mahdollisuus työllistyä työttömyysetuudella tapahtuvan koulutuksen jälkeen.

Lyhyttä yritysjaksoa voi seurata kisälli-koulutus, jossa yritys pääsee itse kouluttamaan osaavaa työntekijää suoraan työtehtävään ja yrityksen tarpeisiin, 1-6kk ajan. Yrityksen nimeämä työpaikkaohjaaja saa myös arvokasta perehdytystä, jota voi hyödyntää laajemminkin työntekijöiden ohjauksessa. Kisällejä kouluttautuu jo kolmessa alueen yrityksessä ja kaksi muuta yritystä on aloittamassa kisällikoulutusta. Tämä on erinomainen mahdollisuus saada yritykseen osaajia silloin kun valmista ammattilaista ei ole tehtävään saatavilla. Valtimo Componentsilla kokemukset ovat positiivisia:

"Kisällikoulutus tuntuu toimivalta ratkaisulta meidän yrityksemme kannalta. Meillä on jo yksi koulutettava projektissa, ja koulutus on sujunut erittäin hyvin. Odotamme lisää hakijoita, koska työllisyysnäkymät alallamme ovat todella hyviä, ja kauaskantoisia. Vain ammattiosaajia puuttuu, ja tämä hanke antaa edellytyksiä niitä saada." Kimmo Snicker, Valtimo Components Oy

Pidempään koulutukseen ja tutkinnon suorittamiseksi on uusille työntekijöille aloitettu myös oppisopimuksia Riverian kanssa ja haettu niihin palkkatukea. Tämä on ollut toimiva ratkaisu esimerkiksi silloin kun uusi työntekijä on tullut täysin erilaiselta alalta ja työssäoppimisen lisäksi tarvitaan oppilaitosopiskelua.

Kohtaamisiin, ota yhteyttä, kun rekrytointiasiat askarruttavat, etsitään yhdessä paras ratkaisu.

Outi Meriläinen

Yritysasiantuntija, puh. 046 922 4271