angle-left Monikanavaista markkinointia alueemme matkailupalveluista

Matkailuneuvonta VisitNurmesValtimo: Monikanavaista markkinointia alueemme matkailupalveluista

Olemme osallistuneet kesän ja syksyn aikana useisiin tapahtumiin ympäri Suomen myynninedistämisen merkeissä. Osallistuimme mm. Laitalan Lomien Henna Nevalaisen kanssa Suoman ryhmämyynti-kiertueelle Lahden Sibeliustaloon yhdessä PKO:n kanssa. Tapahtumassa tavoitimme yhdistyksiä ja yrityksiä Lahden seudulta. Matkailuneuvonta #VisitNurmesValtimo tuottaa sisältöä VisitKarelian sivustolle, Facebookiin ja Instagramiin alueen tapahtumista ja matkailupalveluista. Lisäksi on lähestyimme potentiaalisia alueen matkailijoita e-kirjeitse, joka lähetettiin 86 yhdistyksen matkavastaavalle sekä olemme tehneet lehti-ilmoittelua niin paikallisissa kuin valtakunnallisissa medioissa.

Kesän aikana kuvasimme alueestamme ja neljästä alueen yrityksestä aktiviteettikuvia markkinointiin. Pidimme yllä alueen tapahtumakalenteria, jota jaettiin sosiaalisen median kanaviin, sähköpostitse ja tulostettuna eri toimipisteisiin. Marraskuun alussa aloimme kerätä joulukuun tapahtumia yhteen. Perustimme Nurmeksen kaupungin kanssa Nurmeksen tapahtumat - Events in Nurmes Facebook-ryhmän, johon kuka tahansa voi julkaista omia tapahtumiaan ja saada sitä kautta näkyvyyttä.

Ylä-Karjalan matkailukylät: Matkailuun aitoja kokemuksia ja uusia tuulia kyliltä

Ylä-Karjalan matkailukylät- hankkeen tavoitteena on avata kylien mahdollisuudet kylämatkailun aloittamiseen yhteistyössä alueen tunnettujen matkailuyritysten kanssa. Kylämatkailuiltamiin ja niiden jälkeen järjestettyihin työpajoihin ympäri Nurmeksen ja Valtimon kyliä on osallistunut yhteensä 76 toimijaa alueellamme; yrittäjiä, kyläläisiä tai yhdistysten jäseniä. Tilaisuuksissa on ideoitu kylien vahvuuksia, kuinka niitä voisi hyödyntää matkailussa, kuinka kukin itse voisi olla osallinen matkailussa, verkostoiduttu ja työstetty omia ideoita eteenpäin.

Kylämatkailuiltamissa nousivat esille erityisesti luonto ja sen tuomat mahdollisuudet matkailussa. Luontoon liittyviä asioita oli esimerkiksi luonnonkatselu, luonnonantimien käyttö, vesistöjen hyödyntäminen, luonnossa pidettävät tapahtumat ja geokätköjen etsiminen. Kylämatkailu kiinnostanee monia eri tahoja ja yhteistyö tuo tässäkin voimaa kylällä. Voidaan todeta, että odotettavissa on monta uutta tuotetta myytäväksi jo kesäsesongille päätellen marraskuun työpajan tohinasta ja uusien toimijoiden tulosta matkailuun mukaan.

Työpajoihin osallistunut Wilma Klippel Valtimo-seurasta kertoo erityisesti pitävänsä verkostoitumismahdollisuuksista työpajoissa. Kertoessaan itsestään ja tuotteestaan selkeytyy itsellensäkin se, mitä ollaan tekemässä. Valtimo-seura tekee kolmiosaista kotiseutunäyttelyä Valtimolle, joka sisältää talonpoikaisnäyttelyn, koulunäyttelyn ja Valtimon historia-näyttelyn. Wilma kertoo opastetun kierroksen näyttelyiden välillä olevan tällä hetkellä ideointivaiheessa ja ideat saavat uusia tuulia ja näkökulmia, kun niitä työstää muiden toimijoiden kanssa. "Uuden tuotteen kehittelyssä on paljon pieniä ja tärkeitä yksityiskohtia mietittäväksi, mutta erityisesti hinnoittelu on se asia, missä tarvitaan apua," Wilma kertoo.

Kati Lipponen

Matkailukoordinaattori, puh. 050 4066 122