angle-left Paljon myönteistä Pielisen Karjalassa

Pielisen Karjala:

PALJON MYÖNTEISTÄ

Alkuvuoden liikevaihtoluvut ilmentävät hyvin Nurmeksen ja Valtimon alueen henkeä ja yritystoiminnan tämänhetkistä vahvaa virettä. Kaikilla aluetalouskatsaukseen sisältyvillä aloilla kehitys on ollut alkuvuonna plusmerkkistä. On poikkeuksellista, että näin laajalla rintamalla menee hyvin.

Olemme nyt suhdannehuipulla ja tilauskirjat ovat monella yrityksellä täynnä ainakin vuoden loppuun saakka. Valtakunnalliset ja globaalit trendit osuvat Nurmes–Valtimo-alueen vahvoille aloille: Puun kysyntä ja sahatavaran vienti kasvavat, mikä lupaa hyvää metsätalous- ja puunkorjuualalle, ja globaalit matkailun vetovoimatekijät kuten luonnonläheisyys, hiljaisuus ja paikallinen kulttuuri täsmäävät Suomeen ja Pielisen Karjalan kaltaiseen alueeseen.

Kasvun myötä yritykset ovat hakeneet myös uusia osaajia, erityisesti puunkorjuu-, elintarvike-, metalli- ja matkailualoille. Hyvin yritys- ja tehtäväkohtaista on, miten helposti uusi osaaja löytyy. Olemme hakeneet aktiivisesti keinoja, joilla voisimme edistää osaajien löytämistä ja olemme mm. toteuttaneet yritysten kanssa joitakin yhteiskampanjoita työvoiman haussa. Kohtaanto-hankkeen kautta alueen yrityksillä on käytettävissään monipuoliset mahdollisuudet uusien työntekijöiden kouluttamiseen.

Vihreän teollisuuden alueen raideliikenteen terminaalin toiminta käynnistyi

Vihreän teollisuuden alue kehittyy. Tänä syksynä alueelle valmistui pyöreän puun terminaali ja teollisuusraide. Uuden raideterminaalin avautuminen vahvistaa alueen logistista kilpailuetua edelleen ja houkuttelee alueelle uusia toimijoita. Logistinen toiminta on jo käynnistynyt, terminaali palvelee vuoden ympäri lähialueen teollisuutta raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden varastoinnissa ja kuljetuksessa. Alueen tarjoamat mahdollisuudet innoittavat myös alueella jo toimivia yrityksiä kehittämään liiketoimintaansa.

Vuosi 2018 sujunee kokonaisuudessaan hyvin. Se tuli selkeästi esiin myös syksyn Pk-yritysbarometrin tuloksissa, joissa Pielisen Karjalan pk-yritysten odotukset olivat myönteiset. Pk-yritykset arvioivat liikevaihdon ja kannattavuuden kehittyvän suotuisasti ja myös investointiodotukset olivat korkealla.

Uusin Pohjois-Karjalan Trendit 2 -talouskatsaus tässä linkissä 30.10.2018 lähtien.

MINNA HEIKKINEN

Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES