angle-left Verkkokaupasta kasvua

Verkkokaupasta kasvua ja uusia markkinoita

Valtimo Designia verkkokaupasta

Asiakkaiden kysely, voiko Valtimo Designin tuotteita ostaa verkkokaupasta, kannusti Eira Muikkua verkkokaupan perustamiseen. Ajatus omasta verkkokaupasta oli muhinut jo vuosia. Eira näkee verkkokaupan eritoten markkinointikanavana, jolla on helppo tavoittaa sekä uudet että vanhat asiakkaat. Oma kuosivalikoima, tyyli, hyvä laatu, asiakkaiden hyvät kokemukset ja lähellä (omassa maakunnassa) tehtyjen tuotteiden arvostaminen siivittävät verkkokauppaa ja ovat tärkeitä kilpailuetuja. Trikoopipot ovat päätuote tällä hetkellä. Verkkokaupassa on myös yhteistyökumppani Kehrättären tuotteita.

Omien rahkeiden riittäminen askarrutti Eiraa, mutta alkusysäyksen jälkeen päivittäminen vie enää kohtuullisen ajan. Hänen kokemuksen mukaan alussa kannattaa panostaa aikaa, jotta kaupan saa nopeasti liikkeelle. Tärkein asia verkkokaupan perustamisen onnistumisessa Eiran mielestä on ollut hyvien yhteistyökumppanien löytäminen. Yksin homma olisi ollut liian raskas toteuttaa. Alussa Eira käytti PIKESin tarjoamaa digiasiantuntijapalvelua, jossa toimijat oli kilpailutettu. Sopiva verkkokauppa-ammattilainen, Mikko Tirkkonen, löytyi tätä kautta, ja hänen tarjoama yrityskohtainen palvelu ja hyvä verkkokauppa-alusta olivat paras mahdollinen apu alkumetreillä. Myös yhteistyö paikallisen harrastajavalokuvaajan kanssa on edennyt niin pitkälle, että hänen kanssaan on tehty Tekijöitä yritykseen -koulutussopimus PIKESin Kohtaanto-hankkeessa. Tavoitteena on saada hänestä moniosaaja Valtimo Designille.

Kivijalkamyymälä verkkokaupassa; Ylä-Karjalan Sähkö Oy

Nettimyynti kasvaa urheilu- ja kodinkonekaupassa kovaa vauhtia ja siitä on halu ottaa oma siivu. Yrittäjä Erkki Valjus oli miettinyt jo pitemmän aikaa oman verkkokaupan perustamista ja samalla alalla toimivan yrittäjän hyvät kokemukset vahvistivat päätöstä. Lisääntyvän työmäärän paljous ja markkinointi askarruttivat, mutta kaupan perustamisessa alkuun päästiin hyvin oman henkilökunnan ja harjoittelijan voimin. Henkilöpanostusta lisätään sitä mukaa, kun kauppa kehittyy. Markkinointikampanjoihin saamme koulutusta. Omalla porukalla hoidetaan tuote- ja varastopäivitys sekä tuotteiden lähetys asiakkaalle.

”Verkkokauppa-asiantuntijan apu oli todella tärkeä ja siitä ei kannata perustamisvaiheessa tinkiä. Meille sopiva yhteistyökumppani löytyi PIKESin digiasiantuntijapalvelusta”, kertoo Erkki Valjus. Aluksi on tarkoitus markkinoida vähintään itäiseen Suomeen, mutta tavoitteena on saada asiakkaita koko Suomen alueelta. Vahvuutenamme on laaja valikoima urheilu-, kodinkone- ja sähkötuoteryhmissä. Asennuspalvelua tarjoamme ainakin lähialueelle.

Nafo.fi – metsästäjän verkkokauppa

Ei aseita, vaan muita hyödyllisiä välineitä puhelimista koiratutkiin sisältää valtimolainen verkkokauppa www.nafo.fi. Täältä löytyvät myös Valtimolla valmistetut NA-FO-rannekotelot puhelimille. Pari vuotta sitten perustetun verkkokaupan tuotevalikoimassa on panostettu tuotteiden laatuun ja nopeaan palveluun. Ne ovat paras kilpailuetu sekä uusiutuminen, uudet sivut avataan helmikuussa. Hyvät tuotetekstit, mutta ei liikaa tekstiä ja yhteystietojen löydettävyys ovat myös tärkeitä asioita verkkokaupassa Keijo Suhosen mielestä.

Markkinointi somessa ja esim. tori.fi:ssä on tuottanut tulosta ja se on paljon tehokkaampaa kuin lehtimainonta. Näillä tuotteilla selkeitä sesonkeja ovat esim. syksy, isänpäivä ja joulu ja kohderyhmissä nousee metsästyksen harrastajat sekä ammattiryhminä poliisit, rajavartiolaitos ja metsäalan yritykset. Yrittäjäperhe hoitaa verkkokaupan päivityksen ja pyörityksen itse ja asiantunteva kumppani verkkokaupan rakentamiseen uudelle alustalle löytyi PIKESIn digiasiantuntijapalvelusta.

Vinkkejä verkkokauppiaille

Mieti tarkkaan tuotevalikoimasi ja tunne tuotteesi

• Pienen yrittäjän ei kannata myydä tukkutavaraa tai bulkkia, jonka iso verkkokauppajätti voi myydä halvemmalla.
  • Tuotevaihtoehtoina voisivat olla esimerkiksi uniikkituotteet / erikoisemmat tuotteet, joissa hintakilpailu ei ole pääasia tai vastaavasti kohderyhmä voisi olla tarkkaan rajattu

Laadukas ja nopea asiakaspalvelu on avain menestykseen!

• “Ole helposti tavoitettavissa”  Monet verkkokauppajätit eivät tarjoa kovinkaan henkilökohtaista asiakaspalvelua, joten tämä on kilpailuvalttisi!
  • Henkilökohtaista palvelusi: Lisää tilausvahvistukseen lyhyt henkilökohtainen viesti asiakkaalle. Käytä apuna chat-ikkunaa

Helpota asiakkaan ostopäätöstä ja tue jatko-ostoksia!

• Tee laadukkaat tuote-esittelyt ja -materiaalit; käytä tarvittaessa taustatarinoita (esim. käsityötuotteiden myyntiä vauhdittaa tekijöiden esittelyt)
  • Voisitko hyödyntää tuotevideota?
  • Rohkaise asiakkaita arvioimaan tuotteitasi vaikkapa pienen lahjakortin avulla!
  • Palkitse uskollisia asiakkaita bonuksilla
  • Tarjoa monipuoliset maksutavat: pankit, luotot, osamaksut...
  • anna asiakkaallesi kaikki vaihtoehdot maksamiseen
  • Tarjoa ilmainen toimitus jos mahdollista