Kategoriat
PIKES-uutiset

Tekoäly – Miksi juuri nyt?

Palaa edelliselle sivulle

Tekoäly on lyhyen ajan sisällä noussut yhä voimakkaammin esille ja keskustelun aiheeksi. Itse uskon, että tekoälyn merkitys tulee kasvamaan ja vaikuttamaan erityisesti tiedon saantiin ja sen hyödyntämiseen niin yrityksissä kuin yksityistenkin ihmisten elämässä.  

Tekoälyn hyödyntäminen – Miksi juuri nyt? 

Tuon tässä esille kahden asiantuntijayrityksen näkemyksiä tekoälyn käytöstä yrityksissä. Heidän tarjoamia palveluja on nurmeslaisten yritysten mahdollista käyttää omissa tekoälyn hyödyntämiseen liittyvissä kysymyksissä ja käyttökohteissa Vieteri-hankkeen kautta. Toinen yrityksistä tarjoaa meille asiantuntijapalveluja digitaalisen markkinoinnin tuottamisessa ja toinen asiantuntijapalveluja tekoälyn hyödyntämiseksi tuottavuuden kehittämiseksi. 

Kysyessäni asiaa Joonalta (Joona Kotilainen Tmi) hän toi esille tekoälyratkaisujen nykyisen kehitysasteen ja vertasi sitä internetin murrokseen. Hänen mukaansa ollaan tilanteessa, jossa ”tekoälyratkaisut ovat jo nyt erittäin hyödyllisellä tasolla, vaikkakin kehityskaaren alussa kyvykkyyden osalta. Tekoäly ja niihin pohjautuvat työkalut kehittyvät edelleen paremmiksi ja tehokkaammiksi ja tuottavat huomattavasti tehokkuusetua niille yrityksille, jotka oppivat ja opettelevat niitä käyttämään. Siksi niihin kannattaa alkaa perehtyä jo nyt.” 

Vahvasti tekoälyn käyttöönottoa yrityksissä tukee myös Juha Särkisen ajatukset (Humandigi Oy), jonka näkemyksen mukaan ”tekoälyn hyödyt on jo osoitettu erilaisten tutkimusten avulla, mutta myös ihan käytännössä. Eli yritykset pystyvät sen avulla saavuttamaan säästöjä, helpottamaan rutiinitöitä ja tehostamaan omaa toimintaansa. Tämän vuoksi olisi hyvä vähintäänkin käydä perusasiat yhdessä läpi ja miettiä oman yrityksen sisällä yhteiset pelisäännöt tekoälyn käytölle. Tämän kanssa ei olla vielä myöhässä, mutta ei myöskään kannata viivytellä turhaan, koska tekoälyjuna puksuttaa koko ajan eteenpäin.” 

Tekoälyn itsensä (ChatGPT) antama vastaus esittämääni kysymykseen oli, että ”yritykset, jotka ottavat tekoälyn käyttöönsä nyt, voivat saada merkittävää kilpailuetua. Ne pystyvät toimimaan tehokkaammin, tekemään parempia päätöksiä ja tarjoamaan entistä parempia palveluja ja tuotteita asiakkailleen. Siksi tekoäly ei ole vain trendi – se on ratkaiseva tekijä tulevaisuuden menestykselle.” 

Tekoäly tulee yrityksiin! Miten tekoälyä voidaan hyödyntää ja mitä etua siitä on yritykselle?  

Pienin askelin eteenpäin 

Juhaa lainatakseni (Juha Särkinen – Humandigi) tärkeintä on ”miettiä jokaiselle yritykselle ne itselle sopivat ensimmäiset askeleet oman kypsyysasteen mukaan. Merkittävimmät hyödyt luonnollisesti tulevat sitten, kun tekoäly saadaan valjastettua yrityksen ydinprosesseihin tai tuottamaan täysin uutta liiketoimintaa, mutta mielestäni näistä ei kuitenkaan kannata lähteä liikkeelle, vaan mennä askel askeleelta eteenpäin. Merkittäviä hyötyjä voidaan saada jo pienemmistä ja helpommista kohteista, kuten vaikka asiakaspalvelun, suurten datamassojen läpikäynnistä ja analysoinnista, tai sitten ihan vain toistuvien rutiinitöiden helpottamisesta, jolloin henkilöstö pystyy keskittymään vaativampiin tehtäviin.” 

Joonalta tiedustelin asiaa erityisesti digitaalisen markkinoinnin suunnasta. Hänen näkemyksiään lainaten; ”Nykyiset tekoälytyökalut tehostavat markkinoinnin toteuttamista ja suunnittelua. Niiden avulla voi sujuvasti tuottaa tekstiä, kuvaa ja käännöksiä erilaisiin tarpeisiin ja sparrata suunnitelmien tekemisessä. Ne voivat toimia myös kyltymättömänä ohjeiden antajana ja tukihahmona markkinoinnin tekemisessä. Ne eivät kuitenkaan tee asioita puolesta, ihmisen ajatuksia lukien.” 

”Markkinointi on ihmisten päätöksentekoon vaikuttamista, joten oleellista tekoälyn kehityskulussa on ymmärtää, miten tekoäly muokkaa ihmisen käytöstä ja kulutustottumuksia ja ostopäätösten tekoa. Tekoälytyökalujen käyttäminen ei itseisarvoisesti tee markkinoinnista toimivaa. Jos kuitenkin yrityksen markkinoinnin edellytykset ja pohjat ovat kunnossa ja ihmiset tietävät, mitä koneelta haluavat, voivat tekoälyratkaisut tuottaa heille juuri sitä, mitä he pyytävät.” 

Tietoturvaa ei saa unohtaa 

Kaikki hyödyt huomioiden tietoturvaa ei saa unohtaa. Juhan näkemyksen mukaan ”tärkeimmät huomioitavat asiat liittyvät tällä hetkellä tietosuojaan ja tietoturvaan. Eli ennen käyttöönottoa pitää käydä läpi kaikki omat tietolähteet, joihin tekoälyllä on pääsy ja varmistaa, että niiden käyttöoikeudet ovat kunnossa, eikä sensitiivistä tai salaista sisältöä pääse uimaan vääriin paikkoihin.” 

Näkymiä vuosille 2024–2026 tekoälyn tiimoilta 

Tekoäly on noussut keskiöön, koska teknologia on kypsynyt ja kehittyy yhä. Tekoälyratkaisujen soveltaminen on skaalautunut monille toimialoille niin mikro kuin pk-sektorin yrityksiin soveltuviksi, ja juuri nyt on oikea aika ottaa sen tarjoamat mahdollisuudet haltuun. 

Kuten alussa mainitsin, olemme tarjoamassa asiantuntijapalveluja Nurmeksen alueella yrityksille ja noiden kahden tarjoajan omat esittelyt on seuraavien linkkien kautta katsottavissa. Rohkeasti yhteyttä minuun artikkelin kirjoittajaan tai noissa esittelyissä oleviin palveluntarjoajiin ja suunnitellaan toimenpiteitä eteenpäin.  

Tutustu palveluesittelyihin: Joona Kotilainen Tmi ja Humandigi – Juha Särkinen 

Jutun kirjoitti yritysasiantuntija Hannu Räsänen 

Tämän jutun kirjoittamisessa olen käynyt keskustelua tekoälyn kanssa (ChatGPT). Juttu on kuitenkin kirjoitettu ihan itse. Sivun yläosassa on ChatGPTn luoma kuva tekoälystä “Miksi juuri nyt?”.

PS.  Tarjoamme Nurmeksen alueen yrityksille osaamisen kehittämiseen liittyviä asiantuntijapalveluja yritysten tarpeisiin kohdistettuna aina vuoden 2026 alkupuolelle saakka. Ole rohkeasti yhteydessä. Rakennetaan yrityksesi tarpeisiin sopiva paketti edistämään tuottavuuden kehittymistä. Tarjoamme palveluja kaikille Nurmeksen alueen yrityksille, eikä palveluissa ole toimialarajauksia.   

Tutustu seuraaviin palveluihin: 

10.9. Yritysten johtamista ja tuottavuutta kehittävien valmennusten esittelytilaisuus 

Tekoälyn mahdollisuudet yritysten tuottavuuden kehittämisessä 

Tehokkuutta digitaaliseen markkinointiin – Tekoälyn (AI) mahdollisuudet -yrityskohtainen sparraus 

Ota yhteyttä minuun ja kysy mahdollisuuksista! 

Tuetut palvelut nurmeslaisille yrityksille mahdollistaa PIKESin käynnistämä Euroopan Unionin osarahoittama VIETERI-hanke, joka tarjoaa palveluja tekoälyn hyödyntämiselle niin digitaalisessa markkinoinnissa kuin tuottavuuden kehittämisessä. 

Hannu Räsänen

Yritys­asiantuntija

puh. 050 3455 384

Whatsapp

Pohjoinen Lakeland – matkailuyritysten kannattava kasvu ja matkailun kansainvälistäminen -hankkeen rahoittajien logot

Kaikki artikkelit