Breadcrumb

Asset Publisher

angle-left Ilmoittaudu nyt kiertotalouden opintoretkelle Pohjanmaalle

Ilmoittaudu nyt kiertotalouden opintoretkelle Pohjanmaalle

Circwaste-hanke järjestää yrittäjille ja kehittäjille suunnatun kiertotalouden opintoretken Keski-Suomeen ja Pohjanmaalle 15.-16.1.2020

Retken vierailukohteita ovat mm. LUKE Maaninka (biokaasututkimus), Pyhäsalmen kaivos ja Haapajärven ammattiopisto (biokaasu). Lisäksi tutustutaan Micropolis Oy:n kiertotalousaktiviteetteihin Iissä. Yöpyminen Oulussa. Retkelle järjestetään yhteiskuljetus Nurmeksesta.

Majoituksen, kuljetuksen ja ohjelman tarjoaa Circwaste - Kohti kiertotaloutta -hanke.

Matkan ruokailut ovat omakustanteisia. Retkelle otetaan max 15 osallistujaa.

Sitovat ilmoittautumiset 16.12.2019 mennessä. Tiedustelut: Heidi Tanskanen, p. 040 6898166, heidi.tanskanen@pikes.fi.

Ravintoloiden ruokahävikkiä hallitaan ja vähennetään digitaalisilla työkaluilla

Ruokahävikillä tarkoitetaan syömäkelpoisen ruoan päätymistä ravintokäytön sijaan roskiin tai biojätteeseen. Globaalisti ruokahävikin osuus on noin kolmannes kaikesta tuotetusta ruoasta. Suomessa haaskataan syömäkelpoisesta ruoasta 10-15%. Korkea ruokahävikki tarkoittaa mm. turhia kustannuksia, tärkeiden resurssien kuten kasteluveden ja energian tuhlausta sekä ilmastopäästöjä.

Nurmeksessa aloitettiin elokuussa 2019 kokeilu, jossa seurataan digitaalisella työkalulla ravintoloiden lautashävikkiä. Ruokahävikkiä mittaava laite, Biovaaka, antaa myös ruokailijoille välitöntä palautetta päivän hävikkituloksesta. Kokeilun tavoitteena on automatisoida ruokahävikin pitkän aikavälin seurantaa, helpottaa määrävaihtelun syiden selvittämistä ja tehdä ruokahävikki näkyväksi sekä ruoan valmistajille että ruokailijoille. Kokeilua tuetaan tiedotus- ja kasvatuskampanjoilla.

Circwaste-hankkeen tuella toteutetussa kokeilussa asiantuntijapalveluyrityksenä toimii Biovaaka Oy ja kokeilua toteutetaan Nuorisokeskus Hyvärilässä ja Kirkkokadun koulun ruokalassa. Kokeilu jatkuu 2020 kevääseen asti ja sen tuloksista julkaistaan selvitysraportti.

Navigation Menu