Breadcrumb

Asset Publisher

angle-left Koronainfo yrittäjille

Kustannustukea voi  hakea Valtiokonttorista 7.7. lähtien

Kaikki info Valtionkorttorin sivuilla TÄSSÄ LINKISSÄ. Valtiokonttorin sivuilla on myös laskuri tuen määrän arviointiin sekä linkki webinaaritallenteeseen.

Tässä LINKKI  Valtiokonttorin tiedotteeseen 30.6.2020

Uuden kustannustuen käyttöönoton myötä on suljettu Business Finlandin ja ELY-keskusten kehittämisavustukset, joita ne tällä hetkellä myöntävät yrityksille koronatilanteen vuoksi. Business Finland ja ELY-keskukset käsittelevät kuitenkin kaikki hakemukset, jotka ovat saapuneet viimeistään 8.6.2020 klo 16.15. Tämän jälkeen Business Finland ja ELY-keskukset rahoittavat yrityksiä normaaleilla rahoitusvälineillään. ELY-keskusten myöntämien maaseudun yritysten, alkutuotannon ja kalatalouden koronatukien hakuja ei kuitenkaan suljeta.

Koronaviruksen vaikutusta yritysten toimintaympäristöön seurataan kuitenkin aktiivisesti. Työ- ja elinkeinoministeriöllä on valmius käynnistää ELY-keskusten ja Business Finlandin korona-avustukset uudelleen, mikäli hallitus näin myöhemmin päättää.

Lisäksi kunnat myöntävät tukea yksinyrittäjille. Yksinyrittäjien koronatukeen ei tule muutoksia.

Tilapäinen TKI-laina häiriötilanteisiin

Tilapäinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiolaina on tarkoitettu Suomessa toimiville vähintään kuusi henkilöä työllistäville pk- ja midcap-yrityksille sekä merkittävää liiketoimintaa tekeville säätiöille ja yhdistyksille. Rahoitusta voivat hakea kansainvälisillä tai kotimarkkinoilla toimivat yritykset sekä säätiöt ja yhdistykset, jotka etsivät kehittämisen avulla uusia keinoja liiketoimintansa häiriötilanteen ratkaisemiseen. Panostamalla kehittämiseen yritykset haluavat parantaa liiketoimintaedellytyksiään ja uudistaa toimintaansa ollakseen kilpailukykyisiä koronakriisin jälkeen.

Tarkemmin tietoa oheisesta linkistä: https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/rahoitus/tki-laina-hairiotilanteisiin/

Yrittäjä, ota yhteyttä PIKESiin, palvelumme kesän aikana:

Yritysasiantuntija Hannu Räsänen palvelee alueen yrityksiä koko kesän ajan. Hannun yhteystiedot puh. 050 3455 384.

PIKESiläiset ovat kesätauolla viikot vkot 27-31.

PIKESin yritysneuvontapalvelut ovat käytettävissäsi kaikissa tilanteissa. Jos koronatilanne saattaa yrityksesi talousasiat koetukselle, ota meihin heti yhteyttä, älä mieti taloushuolia yksin liian kauan. On järkevää tarkastella ajoissa yrityksen tilannetta yritysasiantuntijamme kanssa, jotta korjaustoimenpiteet ehtivät vaikuttaa ajoissa, ja yritys voi jatkaa toimintaansa. Palvelumme on ehdottomasti luottamuksellista ja veloituksetonta.

Periaatteemme on, että yksikään asiakas ei saa jäädä ilman palvelua. Etsimme aktiivisesti neuvoja alueen yrittäjille ja tarjoamme erilaisia koulutuksia. Seuraa viestintäämme.

Veloituksettomia Talouswebinaareja tulossa

Lue lisää TÄSSÄ LINKISSÄ ja ilmoittaudu mukaan!
Seuraava on 4.8. Budjetointi, kannattavuus ja hinnoittelu

Ti 23.6. pidetty Tuloslaskema ja tase, katso webinaarin tallenne:  LINKKI TALLENTEESEEN

• Kuinka tuloslaskelmaa ja tasetta luetaan, tulkitaan ja analysoidaan
  • Tunnusluvut
  • Esimerkit

Veloituksettomia palveluja yrittäjän ja yritysjohdon jaksamiseen

Lue lisää TÄSSÄ LINKISSÄ ja ota yhteyttä!

Koronan aiheuttamiin talousvaikeuksiin on ajankohtaista tietoa yrittäjäjärjestöjen, Finnveran, verottajan jne. sivuilla. Ole aktiivinen, hae tietoa ja toimi ajoissa! Ole yhteydessä PIKESiin.

Yrittäjille määräaikainen oikeus työmarkkinatukeen:

• Jos et ole vielä ilmoittautunut TE-toimistoon, niin ilmoittaudu nyt mahdollisimman nopeasti. Työmarkkinatuen maksu voi alkaa aikaisintaan ilmoittautumispäivästä. Kannattaa ilmoittautua, vaikka ei olisi ihan selkeää näkymää, onko tukeen oikeutettu. Varsinainen tukihakemus tehdään jälkeenpäin ja silloin voi tarkastella, onko oikeutettu tukeen ja kannattaako hakemus tehdä.
  • Voi hakea sekä työttömyyskorvausta että yksinyrittäjän tukea, tutustu ehtoihin.
  • Yrittäjälle voidaan maksaa työmarkkinatukea, jos yrityksessä työskentely on päättynyt tai yrittäjätulo on koronaepidemian vuoksi vähemmän kuin 1 089,67 euroa kuukaudessa. Yritystoimintaa ei tarvitse lakkauttaa, jotta voi saada työmarkkinatukea.

• Yrittäjä, voit ottaa yhteyttä TE-toimisto/Pohjois-Karjala/TYÖNANTAJAPALVELU, puh. 0295 043 183 ja kysyä lisätietoja.

• SYTIN JÄSEN: Väliaikaista työmarkkinatukea haetaan Kelasta, ei kassasta.  SYT-kassan maksamaa ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan jatkossakin vain yritystoiminnan lopettaneille kassan jäsenille. https://syt.fi/laki-yrittajien-oikeudesta-tyottomyysturvaan-tulee-voimaan-8-4-2020/

TARKKA OHJE: Työnhakijaksi ilmoittautuminen Oma asiointi -palveluun askel askeleelta: LIITE PDF

Oheita työttömyysturvan hakuun KELASTA TÄSSÄ LINKISSÄ

Yksinyrittäjälle 2000 euron toimintatuki koronavirustilaneessa

Ohjeet, tiedotteita ja haku tässä linkissä:

Ruokavirasto (maaseudun väliaikaiset tuet)

Alkutuotannon väliaikainen tuki
Maaseutuyritysten väliaikainen tuki

Kalatalousalan kansallinen tukirahoitus

Tukirahoitus koronavirusepidemiasta kärsiville kalatalousalan yrityksille on hyväksytty. Yritykset voivat saada avustusta 3 000 – 10 000 euroa. Avustusta voivat hakea kalastuksen, vesiviljelyn, kalanjalostuksen ja kalakaupan yritykset, joiden taloudellinen tilanne on heikentynyt epidemian vuoksi. Avustusta voidaan myöntää yritystoiminnan jatkumisen kannalta välttämättömiin menoihin, kuten palkka- ja vuokrakuluihin.

LISÄTIETOJA LINKISSÄ, MERI- JA KALATALOUS

Ravitsemusalan tuki

Suuri osa ravitsemisyrityksistä saa hyvitystä toiminnan rajoittamisesta ilman hakemusta – tukea työllistämiseen voi hakea 5. kesäkuuta alkaen. Ravitsemisyritykset voivat saada tukea työntekijän työllistämiseen toiminnan käynnistyessä uudelleen sekä hyvitystä toiminnan rajoittamisesta. Tuen ja hyvityksen maksamisesta vastaa ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus).

Yritysten, jotka saavat hyvitystä joukkomaksatuksella, ei tarvitse hakea sitä erikseen. Hyvityksen määrä lasketaan Verohallinnolta saatavien tietojen perusteella. KEHA-keskuksen sivuilta voi tarkistaa, kuuluuko yritys joukkomaksatuksen piiriin.

Tukimuodot: Hyvitys toiminnan rajoittamisesta ja Uudelleentyöllistämisen tuki

Ohjeet yrityksille KEHA-keskuksen verkkosivuilla

Kaikki, paitsi yksinyrittävät: Finnvera

Finnveran toimintamalli koronan aiheuttamissa talousvaikeuksissa

TÄSSÄ LINKISSÄ kysymyksiä ja vastauksia, miten yritys voi toimia koronaviruksen aiheuttamissa talousvaikeuksissa ja miten Finnveran rahoitusta voi hyödyntää.

Korona-info yrityksille venäjäksi / ИНСТРУКЦИЯ НА РУССКОМ

Помощь на английском языке в Нурмесе https://www.pikes.fi/en/yhteystiedot

Suomen yrittäjien sivulla on kattavasti tietoa koronatilanteeseen.

Varsinainen neuvontapalvelu on tarkoitettu yrittäjien jäsenille, mutta muuten tieto on kaikille avointa. Siellä on neuvoja mm. työsuhdeasioihin.

Tässä linkissä on tietoa koulutuksista, ajankohtaisia tietoiskuja, ilmoittaudu mukaan, tulossa mm. Yrittäjän tärkeimmät sosiaaliturvasta koronaepidemian aikana, ilmoittaudu nopeasti, webinaarit ovat kysyttyjä:

Muut rahoitusmahdollisuudet ja neuvontapalvelut:

Pohjois-Karjalan Yrittäjien jäsenille oikeudellista neuvontaa

Pohjois-Karjalan Yrittäjien jäsenille oikeudellisten kysymysten suora linja numerosta 0400 332 334

Jos tarvitset tilanteessasi oikeudellista neuvontaa esimerkiksi työsuhteisiin, sopimuksiin, tai mihin tahansa yrityksesi tilaan liittyvissä kysymyksissä, käytössäsi on vain Pohjois-Karjalan Yrittäjien jäsenille avattu Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy:n lakiavun kuuma linja puh. 0400 332 334. Siellä lakiasiantuntija vastaa ja neuvoo myös normaalin toimistoajan ulkopuolella.

Yritys-Suomi Talousapu neuvontapalvelu neuvoo maksuvaikeuksiin joutuneita yrityksiä

Talousapu neuvontapalvelusta saat myös ohjeita, miten toimia koronakriisin yritystoiminnalle aiheuttamissa tilanteissa.

Verohallinto tukee yrityksiä

Lue tästä linkistä, miten verohallinto tulee yrityksiä vastaan koronatilanteessa. LINKKI VEROHALLINNON SIVUILLE

Siun Sote tiedottaa alueen koronatilanteesta sekä antaa toimintaohjeita, katso siunsote.fi/korona

PIKESin yritysneuvonnan yhteystiedot:

Yhteyspäällikkö Aki Nevalainen, puh. 0400 905 829