Breadcrumb

Asset Publisher

angle-left Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit tapahtumat syksyllä 2016

25.8. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia kierrätettävistä materiaaleista.

Pohjois-Karjalan Teolliset Symbioosit - hanke järjestää tutustumismatkan  jätekeskusten ympärille rakentuviin ekoteollisiin teollisuusalueisiin Helsingissä Ämmässuolle  ja Lahden Kujalaan. Matka tehdään Junalla. Lähtö on aamulla klo 5:18 Joensuusta ja paluu illalla.  Hanke maksaa matkakustannukset. Ruokailut ovat omakustanteisia.

ILMOITTAUTUMISLINKKI

Kohteet:

HSY:n Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomo ja Sortti asema

Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen ekoteollisuuskeskus Ekomo on materiaalikierrätykseen perustuvien toimintojen keskittymä, jossa yritykset tekevät yhteistyötä HSY:n ja muiden alueella olevien yritysten kanssa.

Kujalan jätekeskus

Kujalan jätekeskuksessa Lahdessa vastaanotetaan, välivarastoidaan, käsitellään, hyödynnetään, siirtokuormataan ja loppusijoitetaan yhdyskuntien ja tuotantotoiminnan jätteitä. Alueella sijaitsee LABIO Oy:n biokaasu- ja kompostointilaitos. Gasumilla on Kujalan jätekeskuksen alueella biokaasun jalostuslaitos. Kekkilä Oy jatkojalostaa LABIO Oy:n kompostointilaitokselta saadun kompostituotteen puutarhamullaksi. Tarpaper Recycling Finland Oy murskaa kattohuopajätteen ja se hyödynnetään asfalttiteollisuudessa bitumia korvaavana aineena. Honkajoki Oy käyttää Kujalan aluetta keruuauton konttien odotus- ja vaihtopaikkana.

NCC Roads Oy:llä on alueella asfalttiasema, jossa tuotetaan asfalttia Päijät-Hämeen alueelle.

ILMOITTAUTUMISLINKKI

8. - 9.9. Lean koulutus - Kuinka paljon sinä teet turhaa työtä??

PIKES Oy ja Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit -hanke järjestävät yhdessä SunProfile Oy:n kanssa

Lean tehdas koulutuksen 8. - 9.9. Joensuussa.

Hankkeen tukemana koulutus maksaa PIKESin asiakkaille 400 euroa / osallistuja ( normaalihinta 790 euroa / osallistuja )

Koulutukseen on rajoitetusti paikkoja jäljellä.

Liitteenä KOULUTUSESITE.

Koulutukseen voi  ilmoittautua sähköpostilla allekirjoittaneelle pekka.horttanainen@pikes.fi   tai Niina Huikurille  niina.huikuri@pikes.fi

16.9.2016 Synergiat -seminaari.

Paikka Joensuun Tiedepuisto.  Aika 16.9. klo 09:00-13:00

Pohjois-Karjalan Teolliset Symbioosit hanke järjestää tiiviin, erityisesti tuotannollisille yrityksille, sekä tutkimus ja tuotekehitys-organisaatioille suunnatun aamupäiväseminaarin. Aiheena teolliset sivuvirrat, uusiutuvat luonnonvarat sekä uudet materiaali- ja teknologiamahdollisuudet.

Seminaari suuntaa kohti kiertotaloutta, on keskustelufoorumi, herättää ajatuksia ja luotaa tarvetta yhteiseen tuotteistusponnistukseen: Tavoitteena hintakilpailukykyisiä tuotteita, palveluita ja erityisosaamista teollisuuden sivuvirtojen, energian, uusiutuvien luonnonvarojen ja uusien valmistustekniikoiden yllättävistäkin yhdistelmistä.

08:45 - 09:00 Aamukahvit

09:00 - 09:15 Tervetuloa, "Kohti kiertotaloutta", Päivän tavoite.

09:15 - 09:45 "Teolliset symbioosit hankkeen esittely

09:45 - 10:15 "Myrkytöntä eebenpuuta?", luonnonkuitu-muovi-komposiitit.
                         Heikki Koivurova Totaldesign Oy

10:15 - 10:45 "Hiilikuitua porkkanasta?" Nano-selluloosat Mirja Illikainen OY

10:45 - 11:00 Kahvitauko

11:00 - 11:30 "Betonin haastaja tuhkasta?" Geopolymeerit Mirja Illikainen Oy

11:30 - 12:00 "Printataanpas talo!" 3-D betonitulostin. Arto Koivuharju Fimatech Oy

12:00 - 12:30 "Synergiat?" Tarpeet, ideointi, verkottuminen

12:30 - 13:00 Yhteenveto, jatkotoimet, seminaarin päätös.

Pohjois-Karjalan Teolliset Symbioosit - hanke vastaa tilaisuudesta. Tilaisuus on ilmainen.

1. - 4.11.2016 Kierrätysmateriaalien jalostusketjut – opintomatka Saksaan ja Hollantiin

Uusia ideoita ja liiketoimintamahdollisuuksia kierrätysmateriaalien käsittelystä ja jatkojalostuksesta.

Lähde mukaan Pohjois-Karjalan Teolliset Symbioosit hankkeen opintomatkalle Saksaan. Matkan ajankohta on 1.11-4.11.2016. Alustava matkaohjelma on esitetty alla. Matkan omakustannushinta on noin 650 -700 euroa/henki. Kustannus täsmentyy osallistujamäärän vahvistuessa. Hinta sisältää matkaliput, kuljetukset ja majoitukset perillä sekä oppaan palvelut. Hinta ei sisällä ruokailuja. Hanke tukee matkan järjestelyissä ja kustantaa noin puolet matkan yleiskuluista. Matkalle mahtuu 10 ensimmäistä Teollisista symbiooseista ja biotaloudesta kiinnostunutta yritysedustajaa.  Pohjois-Karjalan Teolliset symbioosit -hanke (PIKES, KETI ja Joensuu Tiedepuisto) järjestää matkan yhdessä Jätelaitosyhdistyksen kanssa.

Linkki tiedotteeseen kotisivuilla, matkaohjelma ja ilmoittautumislinkki.

Lisätietoja:
Pekka Horttanainen