Breadcrumb

Asset Publisher

angle-left Vahvistusta koronaneuvontaan

Lisävoimia koronaneuvontatiimiimme

Yritysasiantuntijat Hannu Räsänen ja Juha Määttä keskittyvät yritysten talousneuvontaan ja liiketoimintojen uudistamiseen liittyvään neuvontaan sekä auttavat häiriötilanteeseen liittyvien rahoitushakemusten teossa.

Hannu Räsänen

Aloitin PIKESin palveluksessa Koronakriisin haittojen minimointi -projektissa ja olen Nurmeksen alueen yritysten tavoitettavissa vuoden 2020 loppuun saakka. Pitkäaikainen työtaustani on teollisuuden kansainvälisistä projektitehtävistä. Noin kaksi vuotta olen toiminut Business Joensuu palveluksessa yritysasiantuntijana, auttaen toimivia yrityksiä osaamisen kehittämisessä, valmennusten ja koulutuspalvelujen alueella. Tätä ennen ehdin olla PIKESin palveluksessa noin seitsemän vuotta projekteissa, joissa kohderyhmänä oli alueella toimivat teollisuusyritykset.

Noista tehtävistä minulla on työkokemusta erilaisista yritysten kehittämiseen liittyvistä tehtävistä yli kahdeksan vuoden ajalta. Koulutustaustaltani olen tuotantotalouden diplomi-insinööri (DI).

Erityisosaamistani ovat liiketoiminnan kehittäminen ja investoinnit, yritystukien ja muun julkisen yritysrahoituksen hyödyntäminen yritysten kehittämisessä, koulutus- ja valmennuspalvelut alueen yrityksille sekä kehittämisprojektien johtaminen. Minulla on laaja kontaktiverkosto seudun teollisuudessa ja rahoituskentässä. Toimialoista erityisosaamistani ovat teolliset ja tuotannolliset toimialat, muun muassa metalli- ja muoviteollisuus sekä näitä palvelevat toimialat.

Juha Määttä

Olen tehnyt yrityskehitystyötä 20 vuoden ajan sekä omassa yrityksessäni että Lahden alueen elinkeinoyhtiöissä. Koulutukseltani olen ympäristötekniikan diplomi-insinööri TKK:lta (nyk. Aalto-yliopistoa) vuodelta 1995. Rakennettuani opiskelujen ohessa maata maarakennusfirmassa Helsingissä, työskentelin 1990-luvun loppupuolen ympäristötekniikan projektien johdossa ympäristökonsultointialan Suomen markkinajohtajan palveluksessa.

Koko 2000-luvun olen tehnyt yrityskehitystyötä. Alussa vedin ympäristöliiketoiminnan kehittämistä, sitten koko yrityskehitystoimintaa Lahden tiede- ja yrityspuisto Oy:ssä vuoteen 2007 asti. Välillä olen vetänyt teknologiakeskuksen kiinteistöliiketoimintaa ja paria tytäryhtiötä 2008-2012, joista toinen keskittyi uusiutuvan energian tutkimustoimintaan. Tämän jälkeen oli jälleen vuorossa Lahden seudun elinkeinoyhtiön yrityskehitystoiminnan vetovastuu kolmen vuoden ajan, kun alueen kolme elinkeinoyhtiötä fuusioitiin yhdeksi yhtiöksi. Vuonna 2016 hyppäsin takaisin yksityiselle sektorille yrityskehitystyöhön ja 2017 perustin oman yrityksen, jonka toiminta jatkuu edelleen. Olen tehnyt yrityskehitystyötä noin 200 yrityksen kanssa yksinyrittäjistä pörssiyrityksiin. Painopiste on ollut pk-sektorin yrityksissä. Toimialakokemusta on teollisuudesta mm. elintarvikealalta ja laitevalmistuksesta, kiinteistöliiketoiminta-alalta, uusiutuvasta energiasta ja laajasti ympäristötekniikasta. Lisäksi asiantuntijapalveluiden myynnistä on vahvaa käytännön kokemusta.

Korona vei omaltakin yritykseltäni 80 % kevään ja kesän tilauskannasta, kun kaksi asiakasyritystä joutui lomauttamaan väkeään. Olen Nurmeksen alueen yritysten käytettävissä kesän ja alkusyksyn ajan. Julkisen sektorin rahoituksesta minulla on laaja käytännön osaaminen, jota kannattaa hyödyntää - olipa kyse koronatilanteesta tai mistä tahansa kasvuun ja kehittymiseen liittyvästä yrittäjäriskin taloudellisesta jakamisesta - tai vaikkapa omien verkostojen laajentamisesta.

Hannu ja Juha palvelevat Koronakriisin haittojen minimointi -hankkeen yritysasiantuntijana, ota yhteyttä: Hannu Räsänen, puh. 050 345 5384, hannu.rasanen@pikes.fi, Juha Määttä, puh. 050 594 8611, juha.maatta@pikes.fi

Navigation Menu