angle-left Pohjois-Karjalan Trendit talouskatsaus 2/2016

Ammattiopisto Valtimon rehtori Tommi Anttonen (kuvassa) vieraili koulutusjohtaja Harri Savosen kanssa eukalyptus-työmaalla Chilessä. Vierailun tavoitteena oli verkostoitua ja neuvotella koulutusmyynnistä. Puuta korjattiin Pohjois-Karjalassa valmistetuilla metsäkoneilla.

Pielisen Karjala  tammi - kesäkuu 2016:

ELINTARVIKEALAN KOVA KASVUVAUHTI EI HYYDY

Elintarviketeollisuuden noste on säilynyt (10,8 %), vaikka markkinatilanne on haasteellinen. Valtakunnallistakin huomiota on herättänyt, että peräti viidennes Suomen gluteenittomista tuotteista tulee Pielisen Karjalasta. Alan yritykset, erityisesti leipomot, ovat myös merkittäviä työllistäjiä alueella ja toimialan vahva kasvu edesauttaa uusien työpaikkojen syntymistä alueellemme. Ehdoton valtti on toimialan monipuolisuus, Pielisen Karjalasta löytyy lihan-, kalan-, marjan- ja maidonjalostusta ja leipomotoimintaa.

Metalliteollisuuden alavireiseen kehitykseen on odotettu käännettä ja alan liikevaihto kasvoikin ilahduttavasti noin viidellä prosentilla alkuvuonna. Toimintaympäristö on kuitenkin edelleen haasteellinen ja yksittäisten yritystenkin osalta toiminnan ennakointi on vaikeaa. Omien tuotteiden kehitys ja asiakkaiden haku kansainvälisiltä markkinoilta on vielä pienimuotoista ja niissä olisi kasvuvaraa.

Metsätaloudessa ja puunkorjuussa alkuvuosi oli hyvä (5,5 %), puun sahaus-, höyläys- ja kyllästystoimialalla liikevaihto pysyi entisellä tasolla. Globaaleilla markkinoilla toimiville teollisuusyrityksille alkuvuosi oli vaikea, ja tämä heikensi jonkin verran teollisuuden kokonaisliikevaihtoa.

Hyvä logistinen sijainti ja ammattitaitoisen työvoiman saanti raaka-ainevarantojen lisäksi ovat merkittäviä tekijöitä mm. uusien bioteollisuusinvestointien kannalta. Tärkeitä lenkkejä tässä ketjussa ovat valtakunnallisesti suuret puunkorjuu- ja kuljetusalan toimijat, kuten Koneurakointi S. Kuittinen Oy, Motoajo Oy ja Ammattiopisto Valtimo, joka tarjoaa kansainvälisen tason puunkorjuu- ja kuljetusalan koulutusta.

Hyvä signaali kuluttajien vahvemmasta uskosta oman talouden ja yleisen taloudellisen tilanteen muuttumisesta valoisampaan suuntaan on tukku- ja vähittäiskaupan liikevaihdon niukka kasvu (1,1 %). Majoitus- ja ravitsemistoiminnan liikevaihto supistui hieman, mutta kesän matkailijatilanteesta on kuulunut hyviä uutisia erityisesti Kolilta. Odotukset koko vuoden liikevaihdon myönteisestä kehityksestä ovat korkealla. Kunhan Bomban uusi kylpylä ensi vuonna avataan, koko Pielisen Karjalan alueen vetovoima matkailijoiden keskuudessa paranee merkittävästi.

Toimivat henkilöliikenneyhteydet ovat välttämättömät matkailutoiminnan kasvulle. Kun koko Suomen matkailualalle haetaan kasvua ulkomailta, lento- ja raideliikenneyhteydet tulee olla kunnossa koko maahan.

Yritysten kasvun, uusien bioteollisuuden investointien myötä sekä työntekijöiden eläköitymisen vuoksi Pielisen Karjalaan tarvitaan jatkossa uutta osaavaa työvoimaa. Alueen elinvoiman edellytyksenä ovat toimivat liikenneyhteydet ja sujuva logistiikka. Toivottavasti myös Joensuun ja Nurmeksen väliselle henkilöraideliikenteelle löytyy pysyvämpi ratkaisu kuin vuoden jatko.

MINNA HEIKKINEN
Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES

PIelisen Karjalan ajankohtaisia kuulumisia myös jutussa:

PUUNKORJUUTA JA LOGISTIIKKAA PIELISEN POHJOISPÄÄSSÄ

Kirjoittajana: TOMMI ANTTONEN, rehtori, Ammattiopisto Valtimo

Tutustu Pohjois-Karjalan Trendit 2/2016 -katsaukseen TÄSSÄ LINKISSÄ.

Palauta asettelu