Navigaatiovalikko

Murupolku

angle-left

Blogit

Paikallista elämää matkailun näyttämölle

Terveiset matkamessuilta! Kuvassa Jasmine Sepponen PIKESistä ja Henna Nevalainen Laitalan lomista.

Alkuvuoden tähtihetkiä matkailussa

Pielisen Karjalan matkailuvuosi on alkanut varsin positiivisissa merkeissä: matkailutoimijoita on ilahduttanut tieto siitä, että Bomban toiminta jatkuu hyvissä käsissä PKO:n omistamana, lisäksi Visit Finlandin uusi Finrelax-ohjelma on valinnut tähtituotteiden kaartiinsa Hiljaiset hetket majatalossa edustamaan Suomea hyvinvointimatkailun kärkikohteena. Matkamessuilla Helsingissä useampi kävijä ilmoitti tulleensa osastollemme, koska tulee iloiseksi nähdessään pirteitä ja puheliaita matkailun ja luovan alan toimijoitamme. Osastoltamme huokui myös hyvä yhdessä tekemisen meininki – Nämä ovat ehdottomia vetovoimatekijöitämme ja niistä tulee ehdottomasti pitää kiinni.  Viikonloppuna puolestaan juhlittiin Nurmeksessa uuden ravintola Lempin ja pub Sahan avajaisia. Nimilläkin on oma suomalaisuuteen ja paikalliskulttuuriin liittyvä tarinansa. On upeaa saada Nurmekseen juuri sitä kaivattua kahvilakulttuuria, joka tukee niin paikallisten viihtyvyyttä kuin toimii oivana ikkunana vieraalle paikalliseen kulttuuriimme. Pienuutemme on valttimme, sillä tunnemme toisemme ja osaamme suositella toistemme palveluita. Muualla se ei ole niin itsestään selvää kuin meillä, ilmeni viime viikkoisissa markkinointi-iltamissa, jotka ovat kiertäneet ympäri Suomea ja nähneet läpileikkauksen eri alueista.

Live like a local kärkiteemaksi kansainvälisille markkinoille

Sanotaan, että paikallisista erikoispiirteistä käsin on mahdollista rakentaa aito ja autenttinen matkailutuote, jota on vaikea tai mahdoton kopioida muualle. Visit Finlandin ja matkailun kasvuohjelman taannoin järjestämässä FinRelax Akatemiassa eli hyvinvointimatkailuteemaan keskittyvässä tilaisuudessa paikallisina vahvuuksinamme nähtiin, kuten FinRelax-hankkeen ohjelmapäällikkö Kiti Häkkinen sen muotoili: vieraanvaraisuus & avoimet ovet ja isot kylät. Meillä tosiaan pääsee kohtaamisiin aitojen ihmisten kanssa ja kosketuksiin tavallisten ihmisten arkeen ja jopa vieraaksi heidän kotiinsa. Se käykin hyvin yhteen valitsemamme kv-teeman kanssa, joksi olemme valinneet Live like a local eli elä kuten paikallinen. Vaeltaessamme siis Kolin kansallismaisemissa, seikkaillessamme Ruunaan koskilla puuveneellä, grillatessamme mökin terassilla, leipoessamme karjalanpiirakoita tai opastaessamme matkailijaa villiyrttien maailmaan, viemme vieraamme oman paikallisuutemme ytimeen osallistaen hänet meille arkipäiväisten asioiden maailmaan, mutta hänelle uusien kokemuksien äärelle. Erona matkailutuotteen ja oman arkitekemisen välillä on, että palvelutilanne hoidetaan niin hyvin kuin mahdollista ja asiakas tulee kohdeltua aina yksilöllisesti. Eräässä elämystalouden teoriassa puhutaankin, että matkailutyö on ikään kuin näyttämöllä oloa, jossa tuottaja esittää itsensä ja tilansa parhaassa valossa.

 

Matkailuterveisin,

Jasmine Sepponen
yritysasiantuntija
Pohjois-Karjalan matkailun kasvuohjelma
jasmine.sepponen@pikes.fi

 

Lisää blogeja.

Yritysten Investointi ja kehittämishankkeet Pielisen Karjalassa

Vuosi 2015 oli varsin vilkas yritysten investointi ja kehittämishankkeiden rahoituksen...

Blogi: Miksi Pielisen Karjalassa tarvitaan paikallista elinkeinostrategiaa?

Pielisen Karjalan maantieteellinen sijainti asettaa selkeät reunaehdot alueen elinkeinojen...