angle-left Matkailuneuvonnan kesäkuulumiset

Matkailuneuvonnan kesäkuulumiset

Kesä on jo loppusuoralla ja kesäsesonki päättymässä. Kesän aikana matkailuneuvonnassa kävi sadoittain matkailijoita, joiden lisäksi paikalliset ja kesämökkiläiset kävivät tutustumassa toimipisteeseen sekä useat matkailijat ottivat yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse ennen matkalle lähtöään. Monet paikalliset saattavatkin miettiä, mitä matkailijat kysyvät matkailuneuvonnasta, ja kuinka ulkopaikkakuntalaiset näkevät meidän alueemme.

Useimmiten matkailijoiden kysymykset painottuvat Nurmekseen, sillä matkailuneuvonta sijaitsee keskeisellä paikalla Nurmeksessa. Yleinen harhaluulo on, etteivät matkailijat olisi kiinnostuneita paperisista esitteistä, oppaista tai kartoista, sillä netistä voi löytää kaiken tiedon. Matkailuneuvonnan asiakkaat pyytävät esitteitä, oppaita ja karttoja päivittäin sekä kauppojen esitetelineistä erilaiset paperiset esitteet menevät nopeasti. Tähän voi olla syynä se, ettei ulkomaalaisilla ole datapakettia Suomessa, ja sen käyttäminen maksaisi paljon. Suomalaisille taas tietoa netissä on valtava määrä eri paikoissa, joten oppaasta tiedon löytää samasta paikasta. Osa matkailijoista on kertonut, että automatkalla on mukava lukea esitteitä ja on helpompi suunnitella matkaa, kun kaikki tiedot löytyvät samasta oppaasta. Erityisesti kartat ja oppaat joissa on useita eri paikkoja mukana, kuten Pielisen Karjalan matkailuopas, on ollut haluttu. Toivomuksia on ollut myös Puu-Nurmeksen, Bomban ja Pielisen esitteistä ja kartoista.

Puu-Nurmes, Bomba ja Pielinen matkailijoiden mielessä

Matkailijat matkailuneuvonnassa näkevät Nurmeksen olevan virkeä pikkukaupunki, joka omaa mielenkiintoisen historian. Yleisin kysymys matkailijoilla on se, että mitä täällä voi tehdä. Tämän lisäksi kolme aihepiiriä on noussut yli muiden; Puu-Nurmes, Bomba ja Pielinen. Useat ovat kuulleet entuudestaan ja haluavat tietää enemmän Puu-Nurmeksesta. Erityisesti esitteet, oppaat tai kartta Puu-Nurmeksesta kiinnostavat. Monet kysyvät myös Bombasta yleisemmin mikä se on, mitä siellä voi tehdä, maksaako karjalaiskylään pääsy ja milloin se on auki. Matkailijat kysyvät myös autolautasta ja risteilyistä Pielisellä. Harmikseen autolautta ei kulje enää, jota matkailijat ovat kovin kaivanneet. Monet ovat kertoneet suunnitelmistaan vierailla Lieksassa ja Kolilla autolla, mutta nyt on täytynyt valita vain toinen. Suviexpress risteilijä käy lauantaisin Nurmeksessa ja matkailijoille on aiheuttanut päänvaivaa takaisintulo Lieksasta. Onneksi vaihtoehtona autolautalle ja risteilijäalukselle on Pielisen retken risteilyt, ettei matkailijalta jää Pielinen kokematta.

Lähialueen tapahtumat haltuun

Kesän jalkautumiset Lieksan vaskiviikoilla, Kuhmon kamarimusiikissa ja Ilomantsin Karhufestivaaleilla olivat onnistuneita. Alueestamme oltiin hyvin kiinnostuneita ja tavoitimme satoja ihmisiä päivien aikana. Yhteistyötä vierailussa tehtiin Nurmeksen kaupungin sekä paikallisten toimijoiden kanssa. Ulkopaikkakunnilla paikalliset mielsivät Nurmeksen kauniina kesäkaupunkina, jonka kahden vesistön välissä korkealla harjulla oleva Puu-Nurmes on erityisesti jäänyt kävijöiden mieleen. Monilla asuu tuttavia Nurmeksessa ja Valtimolla, joten he totesivat, että voisi piipahtaa alueella lähiaikoina. Useimmille Valtimo ei ollut niinkään yhtä tuttu kuin Nurmes, mutta halusivat kuulla lisää paikasta.

Säiden suosiessa kesätyöntekijä Tuuli Pulkkinen kävi kuvaamassa viiden alueemme yrityksen matkailuaktiviteetteja, joita käytetään alueen markkinoinnissa.

Matkailuterveisin

Kati Lipponen