angle-left SIAL-messut Pariisissa 16.-20.10.2016

Suomen osasto SIAL-messuilla Pariisissa.

Maailman suurimmat ruoka-alan messut järjestetään eri mantereilla. Tänä syksynä oli vuorossa Eurooppa ja Pariisi, loppuvuoden messut ovat Jakartassa ja Abu Dabissa. Messuilla on esillä elintarvikkeet, niiden raaka-aineet, koneet ja välineet sekä pakkaukset. Jokaisella messulla on esillä myös värikkäät maapaviljongit.

Suuri kiinnostuksen kohde oli laajasti mainostettu Innovaatio-osasto. Jokaiseen SIALiin yritykset lähettävät omia uusia, innovatiivisia tuotteitaan. Innovaatiot arvostellaan neljässä eri kategoriassa: kuluttajatuotteet, ruokapalvelu ja catering, ainesosat sekä välineet ja teknologia. Pariisin SIALiin lähetetiin 2 189 tuotetta, joista karsittiin 1757 jatkoon. Esille pääsi 675 tuotetta, joista valittiin 15 saamaan SIAL Innovation Award -maininnan. Esillä oli monenlaisia tuotteita; jotkut tuntuivat melko tavallisilta, toiset taas hyvinkin innovatiivisilta. Tuotteita oli hedelmäjäätelöstä Omega3-maidon kautta etanajauhoon. Voiton vei kylmäpuristettu hedelmämehu, joka sisälsi myös yrttejä. Kuva seuraavana:

Seefood/kalaosasto oli yllättävän pieni. Tarjolla oli eksoottisiakin mereneläviä, mutta parhaiten mieleen jäi ajatus yhdistellä erilaisia kaloja niin tarjoilussa kuin ruuan valmistuksessa. Nurmeksen Kalan Jarkko Suhonen ja PIKESin Pekka Horttanainen hakivat tuoteideoita kalatuotteisiin.

Liha ja lihatuotteet olivat saaneet suuren osaston ja maistiaisina tarjottiin monissa paikoissa suoraan eläimen palvatusta raajasta vuoltua lihaa. Suomalaisille uutta olivat koristellut patèet.

Meijerituotteiden osastolta löytyi myös Valio, joka oli lähettänyt esittelyyn Valsallla suolatut levitteet ja juuston sekä vähäsokeriset jugurtit. Toinen toistaan parempia juustoja oli maisteltavana. Yksi mielenkiintoisista uutuuksista oli sveitsiläinen pehmeä juusto, jossa oli männynneulasia.

Valmisruoka-hallissa korostui ajan ja tulevaisuuden trendeistä "Free of all". Eli suuri osa tuotteista oli laktoosittomia, gluteiinittomia ja muutenkin allergeenittomia. Monet tuotteet olivat suunnattu vegaaniruokavaliota noudattaville. Valmisruoissa oli huomioitu myös ekologiset arvot niin tuotannossa kuin pakkauksissa. Hyvinvointia ja terveyttä käytettiin monien tuotteiden markkinointiargumentteina.

Ravintola- ja cateringpalveluissa on päivän trendinä moniaistillisuus. Voi tehdä ruokailusta kaikkia aisteja koskettavan elämyksen valaistuksen, musiikin, hiilihappojään, ruuan rakenteen ja yllättävien makuyhdistelmien ansiosta. Tällaisia kokonaisuuksia on jo tuotteistettu. Mille tuntuisi esimerkiksi syödä alkupaloina omenavohvelia ja wasabia kun musiikkina soisi AC/DCn Hell's Bells tai illallistaa pilkkopimeässä, "Dining in the Dark"?

Maapaviljonkeja oli kaikista maaosista, toiset pieniä toiset mahtavia. Mieleen jäi iso Kiinan paviljonki, jonka 200 metriä pitkät käytävät olivat täynnä toistensa näköisiä pöytiä, joissa kaikissa oli kuivattuja siemeniä. Oli heillä myös värikkäämpääkin tarjontaa, hedelmäsäilykkeitä. Suomi esittäytyi marja- ja sienituotteilla. Osasto oli pieni, mutta tyylikäs.

Messumatkalla oli mukana leipomo, kala- ja valmisruokayrittäjiä Pielisen Karjalasta. Yrittäjät saivat matkalta uusia ideoita. Yhteistyökin yritysten välillä syventyi niin, että markkinoille tulee yhteisesti valmistettuja uusia tuotteita.

"Tietoiskuja"

Tulevaisuuden ruoankulutukseen vaikuttavia trendejä:
- " NO WASTE" ECONOMY
Vuonna 2050 maapallolla elää 9 miljardia ihmistä, joiden ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen selviytyminen on iso haaste kaikille.

- AGRI IN THE CITY
Vuonna 20150 70% maapallon väestöstä asuu kaupungeissa. Tämän päivän taloudelliset mallit häviävät, tilalle tulee erilaisia

- SUPER CONSUMER
Kuluttajien tiedonsaanti helpottuu, kaikki tieto tulee olemaan saatavilla

- ROBOTS EVERYWHERE
Koneet valmistavat ja kehittävät niin tuotteita kuin myös palveluita. Robo-tit tulevat muuttamaan arkemme

Euroopan messupaikka Paris-Nord Villepinte Parc des Expositions:

• käsittää 8 hallia
  • näyttelypinta-ala on 246 000 m2
  • ulkonäyttelytilaa 90 000m2

SIAL Paris 2016 –messuilla oli

• yli 7 000 näytteilleasettajaa 105 maasta
  • yli 155 000 kävijää 194 maasta
  • 120 virallista delegaatiota

MATKARAPORTTI, jossa on kuvattu matkaa, sen tavoitteita ja tuloksia.

Kurkistuksia maailman ruokainnovaatioihin ja -trendeihin, SIAL 2016 -blogikirjoitus / Tulevaisuuden Tutkimuskeskus, Riikka Saarimaa & Leena Jokinen

SIAL PARIS 2016 - Savonian toimittaja raportti

Laati: yritysasiantuntija Riitta Kinnunen

RAPORTTI VIERAILUSTA RUNGIS TUORETAVARATUKUSSA. Laati: yritysasiantuntija Pekka Horttanainen