angle-left Trendit-talouskatsaus 2/2017

Toimitusjohtaja Minna Heikkisen katsaus Trendit-julkaisussa:

Bomban uudistus lisäsi rakentamisen volyymia

Alkuvuonna 2017 Pielisen Karjalan liikevaihto kehittyi lähes kaikilla toimialoilla myönteiseen suuntaan, liikevaihto kasvoi yhteensä 17 meur eli 5,3 % edellisen vuoden alkupuoliskoon nähden. Metsään ja puunjalostukseen liittyvillä toimialoilla alkuvuosi oli hyvä. Puun sahaus, höyläys ja kyllästys toimialan liikevaihto kasvoi lähes 13 miljoonalla. Puutavaran valmistuksen ja metsätalouden ja puunkorjuun liikevaihto jatkoivat myös myönteistä kehitystään.

Muista toimialoista esiin nousee rakentaminen, jossa saavutettiin yli 4 meur liikevaihdon lisäys. Bomban alueen peruskorjaukset ja uudistustyöt lisäsivät alan volyymia, samoin julkiset rakennuskohteet kuten Välskärin palvelutalon remontti Valtimolla. Myös lähialueella käynnissä olevat rakennusprojektit tuovat leipää Pielisen Karjalan yrityksille. Sekä rakentamisen että metsäalan liikevaihto kehittynevät myönteisesti myös loppuvuonna 2017.

Matkailu on koko maan osalta ollut vahvassa nousukiidossa, Pielisen Karjalan alueella majoitus- ja ravitsemisalalla jäätiin vielä alkuvuonna varsin vaatimattomaan kolmen prosentin kasvuun. Tosin sesonkiajan liikevaihdon kehitys ei vielä alkuvuoden luvuissa näy, Kolin alueella oli ennätysvilkas heinäkuu ja kävijämäärien ja kahvila-ja ravintolatoiminnan kasvun arvioitiin olevan jopa 15 prosentin luokkaa. Myös Bomban kysyntä on virinnyt merkittävästi uudistusten jälkeen. Keski-Eurooppaan tehdyt maakunnalliset markkinointiponnistelut Matkailun Kasvuohjelmassa näyttävät kantavan hedelmää, sillä keski-eurooppalaiset turistit ovat lisääntyneet alueella.

Toimialoista vain hallinto- ja tukipalvelutoiminta, tieteellinen ja tekninen toiminta ja metalliteollisuus kyntivät vielä alkuvuodesta miinuksella. Metallin osalta näkymät ovat kuitenkin kirkastuneet kesän ja syksyn aikana, tosin yrityskohtaisia eroja on edelleen. Alihankintamessuilla Tampereella kävi ilmi, että monet päämiehet ja isommat toimijat kartoittavat nyt kuumeisesti pienempiä alihankkijoita, joilta löytyisi vielä vapaata tuotantokapasiteettia. Tässä on myös Pielisen Karjalan alueen yrityksillä mahdollisuus ottaa oma osuutensa markkinoilta.

Ylä-Karjalan uudessa elinkeino-ohjelmassa nojataan olemassa oleviin vahvuuksiin ja niiden vahvistamiseen: metsäbiotalouteen, elintarviketeollisuuteen, maatalouteen ja luontomatkailuun. Buustia haetaan erityisesti biotaloudesta.

PS. sivulla 25 on juttu Aurinkoenergian suosio kasvussa, kirjoittajana yritysasiantuntija Antti Niemi PIKESistä.

Tutustu tuoreeseen Trendit-julkaisuun TÄSSÄ LINKISSÄ.

Minna Heikkinen

Palauta asettelu