angle-left Audiovisuaalista kevytyrittäjyyttä

Audiovisuaalista kevytyrittäjyyttä

Matti Koukkari on 23-vuotias Nurmeksesta kotoisin oleva audiovisuaalisen alan yrittäjä. Nykyisin nuoren yrittäjän toimisto löytyy Joensuusta ja sieltä käsin johdetaan työskentelyä. Opintoja ennen yrittäjyyttä kertyi yksi vuosi lukiossa, jonka jälkeen siirryttiin merkonomin opintoihin ammattikoululle. Nykyisin opinnot ovat jatkuneet Karelia AMK:n International Business puolelle.

Erilaisten töiden tekeminen 4H:lla antoi kipinän yrittäjäksi ryhtymiseen. Yrittämisen aloittamiseen idea tuli 4H:n Pirjo Hämyseltä. ”4H:lta sain myös ensimmäisen isomman projektin, jota pääsin toteuttamaan,” kertoo Matti. Hän harjoittaa yritystoimintaa Osuuspankin kevytyrittäjänä. Osuuspankin kevytyrittäjyys malliin yrittäjä on ollut tyytyväinen. Laskuttaminen, vähennykset ja muu kirjanpito ovat hoituneet helposti ja erilaiset raportit on mahdollista saada ajankohtaisesti palvelusta.

Yritystä kehitetään jatkuvasti. Alussa Matti keskittyi sosiaalisessa mediassa oleviin mainosvideoihin, mutta nyt palvelut ovat laajentuneet. Uusina palveluina on aloitettu valokuvauspalvelu sekä konsultointia sähköisen ilmeen luomiseen. Yrittäjien kanssa on myös päivitetty nettisivuja ja sosiaalisen median ilmettä.

PIKES Oy:n Puusta Pitkälle -hankkeessa Matin työtä on käytetty ostopalveluna metsänomistajille järjestetyissä tilaisuuksissa. ”Matti on ollut suurena apuna tilaisuuksien streamauksessa. Streamauksella pystytään tekemään live-lähetykset paikan päältä. Matti on ottanut kenttäpäivissä videokuvaa, sekä editoinut ne jolloin valmis materiaali on saatu kätevästi etämetsänomistajille YouTubeen,” yritysasiantuntija Juho Luostarinen kertoo.

PIKES Oy:n matkailutoiminnassa Matti on työskennellyt Ylä-Karjalan matkailukylät hankkeen testipäivässä valokuvaajana. ”Kesän 2019 Nurmes-Valtimo alueen viikko-ohjelman mainosvideot ovat Matin käsialaa,” matkailukoordinaattori Kati Lipponen mainitsee.

Tulevaisuudessa Matti on miettinyt siirtymistä kevytyrittäjästä toiminimiyrittäjäksi. Tällä hetkellä esteenä päätoimiseen yrittäjyyteen on ajanpuute koulun käynnin ohella. Työn alla on omat nettisivut ja muun markkinointimateriaalin kokoaminen, sekä oman osaamisen kartuttaminen. Matti lähettää terveisiä yrittäjä omaa yritystä pohtiville. ”Asiantuntijoilta kannattaa pyytää apua, koska moni asia voi alussa tuntua hankalalta. Markkinointia kannattaa tehdä rohkeasti ja käydä yrityksissä vierailulla tarjoamassa palveluita. Sillä tavalla itselleni on tullut hyviä projekteja työstettäväksi.”

Jutun kirjoitti Juho Luostarinen

Puusta pitkälle -hanke