angle-left MATKARAPORTTI: Puuenergiateknologian uusimmat tuulet - opintomatka Itävaltaan

MATKARAPORTTI TÄSSÄ LINKISSÄ. Kannattaa tutustua!

Tutustumismatka puuenergiateknologian kehityksen keihäänkärkiin Itävaltaan. Matkalla voi verkostoitua Itävaltalaisten johtavien laitetoimittajien ja muiden toimijoiden kanssa sekä hakea uusia ideoita omaan toimintaan. Lisäksi saimme ajankohtaista tietoa Itävallan puuenergia-alan tuotekehityksen tilanteesta sekä alan yritysten uusimmista tuotteista ja liiketoimintamalleista. Tutustuimme muun muassa paikalliseen energiayrittäjyyteen, CHP-tuotantoon ja raaka-aineen kuivausteknologioihin sekä bioenergia-alalla tehtävään kehitystyöhön. Matkan ajankohta oli 23. - 27.10.2016. Itävalta on yksi puuenergiateknologian edelläkävijöistä

Aikataulu ja ohjelmarunko:

Sunnuntai 23.10.

Lähtö Joensuusta lennolla Helsinkiin klo 12.30 ja saman iltana Müncheniin. Joensuun kentällä tulee olla klo 11.55.

Münchenistä matka jatkuu edelleen vuokra-autoilla Itävaltaan, jossa majoitumme Salzburgin seudulle.

Maanantai 24.10.

Maanantaina vierailu Salzburgin alueella HET Energietecillä, joka on kehitys- ja tutkimustyötä tekevä kehitysyhtiö. Toisena kohteena on Windhager yhtiö, joka valmistaa monipuolisesti lämpölaitteistoja.

Iltapäivällä siirtyminen ja majoittuminen Pinkafieldiin.

Tiistai 25.10.

Aamulla yrityskäynti Herz yhtiöön, joka on monipuolinen laitevalmistaja. Iltapäivällä siirtyminen Weiziin, jossa tutustuminen paikalliseen lämpöyrittäjä-osuuskuntaan.

Majoittuminen Weiziin.

Keskiviikko 26.10.

Ammattikohteita Weizin alueella; CHP-tuotantoa teollisessa mittakaavassa ikkunatehtaan yhteydessä, hakkeen kuivausta ja CHP-tuotantoa lämpöyrittäjäkohteessa. Lisäksi lämpölaitoksia ja laitetekniikkaa.

Illalla siirtyminen ja majoittuminen Wieniin.

Torstai 27.10.

Aamupäivällä lentokentälle, josta paluulento Suomeen ja edelleen Joensuuhun, jossa perillä klo 17.10.

Matkan toteutus

• Liikkuminen perillä kahdella vuokra-autoilla.
  • Majoitukset keskihintaisissa hotelleissa
  • Ammattikohteiden tulkkaus, autojen kuljettaminen ja matkan johto Asko Puhakka ja Anssi Kokkonen.

Ajankohta: 23.10. – 27.10.2016

Hinta: Noin 500-600 euroa/osallistuja. Sis. lennot, siirtymiset kohteissa, majoitukset sekä asiantuntijan opastuksen ja tarvittaessa tulkkauksen.

Matkan järjestivät yhteistyössä Poveria biomassasta- ja Vihreän kasvun keskus -hankkeet. Vihreän kasvun keskus-hanke tuki osallistujien matkaa kustantamalla noin puolet matkan yleiskuluista.