angle-left Elintarvikeketjussa paljon kasvun mahdollisuuksia -Suomessa olisi tilausta systemaattiselle kalatuotannolle

Elintarvikeketjussa paljon kasvun mahdollisuuksia - "Suomessa olisi tilausta systemaattiselle kalatuotannolle"

Kasvu Open kumppaneineen järjestää ensimmäistä kertaa elintarvikealan yrityksille suunnatun kasvuohjelman, Elintarvikealan Kasvupolun. Mukaan maksuttomaan sparraukseen voivat hakea alan yritykset alkutuotannosta jakelukanaviin saakka. Etenkin alan mikroyritysten kasvuhalukkuutta halutaan tukea.

Ohjelman kumppanin, SavoGrow Oy:n toimitusjohtaja Olli Tiaisen mukaan Savo-Karjalan alueella on vahvaa ja monipuolista elintarvikealan osaamista alkutuotannosta teolliseen toimintaan. "Alkutuotannossa tukiin perustuva ajattelu on murtumassa ja muuttumassa normaaliksi liiketoiminnaksi, jolla on kasvavia mahdollisuuksia lähiruoan ja eettisyyden nostaessa edelleen suosiotaan. Kuluttajilla riittäisi kysyntää esimerkiksi järvikalalle, mutta kalan heikko saatavuus rajoittaa jalosteiden tuotantoa. Kalastusta pitäisi saada Suomessa nykyistä ammattimaisemmaksi", Tiainen sanoo. Tiaisen mukaan elintarvikeala on kahtiajakautunut muutamaan suureen toimijaan ja isoon joukkoon pieniä mikroyrityksiä. "Mikroyritykset hahmottavat varsin heikosti kasvumahdollisuutensa, ja tilanteen parantaminen onkin yksi motiivi olla mukana järjestämässä tätä alan kasvuohjelmaa."

Elintarvikealan Kasvupolun tukijoina on joukko savolaisia ja karjalaisia toimijoita, mutta se on silti avoin kaikille alan yrityksille Suomessa. Pohjois-Karjala on luonteva paikka tavoitella alan pienyrittäjiäkin, sillä esimerkiksi Pielisen Karjalassa on useita valtakunnan markkinoille tuottavia elintarvikeyrityksiä, joiden kumppanina löytyy monenlaisia kehitysmahdollisuuksia erikokoisille yrityksille.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Haku on avoinna 10.1.2017 asti. Valintakriteerejä ovat mm. liikeidean skaalautuvuus, erottuvuus ja kyky vaikuttaa markkinaansa, kansainvälitysmispotentiaali ja tiimin uskottavuus. Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 2.2. ja 2.3.2017. Tällöin eri alojen (elintarvikeala, kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen tuomaristo valitsee Kasvupolun semifinaalissa kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 25.-26.10.2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Elintarvikealan Kasvupolun mahdollistavat alueelliset toimijat Kehitysyhtiö SavoGrow, Keski-Karjalan Kehitysyhtiö, Ylä-Savon seutu, Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö ja Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus sekä valtakunnalliset kumppanit Finnvera, Nordea ja Technopolis.

Ilmoittautuminen alla olevasta linkistä:

Muista ilmoittautua viimeistään 10.1.2017

Lisätietoja
Yritysasiantuntija Riitta Kinnunen, PIKES Oy, puh. 046 9232 472, riitta.kinnunen@pikes.fi
Toimitusjohtaja Minna Heikkinen, PIKES Oy, puh. 050 599 4326, minna.heikkinen@pikes.fi

Hanna Kallio, Kasvupolun fasilitoija, Aava & Bang*, p. 0503761285, hanna.kallio@bang.fi
Teemu Kankainen, Kasvupolun fasilitoija, Aava & Bang*, p. 0400 575 117 teemu.kankainen@bang.fi

*Aava&Bang on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Kasvun Roihu Oy.

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Tavoitteena vuonna 2017 on tarjota eri alojen asiantuntijoiden sparrausta maksutta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin 25.-25.10.2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.