angle-left Ennätysmäärä hakijoita metsäalalle

Riverian Valtimon yksikön osaamista ja kehitystyötä arvostetaan

Ennätysmäärä hakijoita metsäalalle

Riverian metsäalan perustutkintoon haki ennätysmäärä opiskelijoita. Yhteishaussa hakivat peruskoulun ja lukion päättäneet opiskelijat, heistä 1. sijaisia hakijoita pelkästään Valtimon yksikköön on 57 ja Joensuuhun 23 yhteensä 80.

Metsäala potee työvoimapulaa. Suurin osa hakijoista tavoittelee perustutkinnon suuntautumisvaihtoehtoja ja sitä kautta työllistymistä käytännön työtehtäviin. Valtimolla on laaja tarjonta metsäkonealan ammatteihin. Niin nuoret kuin aikuiset voivat valita metsäkoneenkuljetuksen osaamisalalta neljä eri suuntautumisopintoa: Harvesterin-, ajokoneen-, puutavara-auton- tai kaivinkoneenkuljettajan. Metsäkoneasennuksen osaamisalalta on mahdollista perustutkinnossa valita myös metsäkoneasentajan opinnot.

Kaikissa ammattiaineissa on mahdollista mennä työpaikalle oppimaan palkalla tai ilman. Koulutussopimus on työpaikallatapahtuvaa oppimista/harjoittelua josta, ei makseta palkkaa. Kun opiskelijan kokemus ja osaaminen karttuu voidaan tehdä joustavaoppisopimus, joka mahdollistaa palkkatyön kokeilun määräaikaisesti. Tämä onkin tämän lukuvuoden aikana osoittautunut hyväksi tavaksi kokeilla uutta työntekijää. Yrittäjälle jää aikaa katsoa tulevan työntekijän sitoutumista työhön ja opiskelijalle se on ollut paineettomampi tie kehittyä työtehtävissä.

Valtimolta valmistuneita metsäkonealan ammattilaisia arvostetaan työelämässä. Valtimolla on osaava ja opiskelijoista välittävä henkilökunta, joilla on myös hyvä ymmärrys työelämän todellisesta osaamisen tarpeesta. Parasta Valtimolla on hyvät opiskelijat. Opiskelijat ovat tavoitteellisia ja työorientoituneita, mikä ei ole ollenkaan huono asia työllistymistä ajatellen.

Mikko Saarimaa

koulutuspäällikkö