Yritysneuvonta - ja kehittämisneuvonta tiedotteet ja tapahtumat Nurmes - Valtimo alueella

Murupolku

Sisältöjulkaisija

angle-left Food Business Summit -tapahtuman kuulumiset

Tapahtuman kuulumiset ja ohjelma TÄSSÄ LINKISSÄ.

Videoita ja tapahtumakuvia lisää https://www.facebook.com/foodbusinesssummit

Hajatelmia Food Business Summitista (14.-15.6.2016) Seinäjoelta

Muistion kasasi Riitta Kinnunen/PIKES Oy.

Paikalla noin 200 ihmistä; ainoa tutut kasvot ovat entinen suurlähettiläs Bruce Oreck ja Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Anneli Jäätteenmäki, siispä tutustumaan uusiin ihmisiin!

Jäätteenmäki visioi seuraavan kauden olevan BIOKAUSI, jossa ruuantuotanto tulee muuttumaan! Olemmeko me mukana kehityksessä?

Bruce Oreck käytti "Keynote"- puheenvuoronsa tarkastelemalla yrittämistä digiympäristössä.

  • tulevaisuus ei koskaan ole sellainen kuin odotamme
  • digitaalinen tulevaisuus ei ole parempi eikä huonompi kuin nykyisyys, se on vaan ERILAINEN
  • demokrafiset muutokset: muutto taajamiin ja yhä isompiin kaupunkeihin
  • ruoka kaupunkeihin -logistiikka
  • urbaanin elämän haasteet
  • monikulttuurisuus
  • on puhallettava yhteen hiileen!
  • 25 vuodessa on ruuantuotannon kasvettava 110 %
  • pystyykö teknologia ratkaisemaan energian ja makean veden riittävyyden/saatavuuden
  • asioita on ajateltava ja tehtävä TOISIN
  • lait säätelevät Suomessa liikaa yrityselämää
  • vanhat biologiset toimintamallit estettävä. Pelkokeskus ohjaa ja varoittaa meitä, mutta se pitäisi päivittää: pelätään hämähäkkiä, vaikka pitäisi pelätä taxeja tai selfie-keppi on paljon vaarallisempi ihmiselle kuin hai.


Ensimmäinen Rinnakkaisteema oli Uudistuva ruokabisnes, jossa esiteltiin mielenkiintoisia yrityksiä:

Jaakko Anttila kertoi food callerin eli FOLLERin synnyn. Se voitti Elisa IoT Innovation Challenge –kilpailun. Googleta, niin saat lisätietoa kuinka ruokajätettä voidaan vähentää. (LINK Design and Development Oy)

Miika Lipiäinen kumppaneineen omistaa ruistislaamon, jonka tuotteita ovat ruisviski ja ruisgini sekä lonkyro. (Kyrö Distillery Company)

Kehityspäällikkö Juha Sippola kertoi Junkkari Oy:n vievän agroteknologiaa yhä enemmän Afrikan kasvaville markkinoille.

Mauri Reinilä korosti sisällön merkitystä pakkauksissa. Digitaalisessa markkinoinnissa on nyt ruuhkaa. Hän kertoi tutkitun, että 56 % ei avaa e-kirjettä ja klikkauksista 29 % on robottien tekemiä. (PackageMedia Oy)

Taavi Heikkilä SOKlta kertoi kaupan murroksesta.

Paneelin teemoja olivat mm:

  • kulutuskäyttäytyminen muuttaa kaiken
  • läpinäkyvyys ketjussa –tiedon saanti on helppoa
  • aitous ja nautinto
  • kuluttajien dynaamisuus
  • markkinoiden muutos on suurinta!

Paneelista lainattuja:

  • mitkä jännitteet on luovia ja kehittäviä, mitkä estää ja häiritsee kehitystä?
  • lisätään kakun kokoa mieluummin kuin tapellaan kakkupalasta ja reunoista!
  • kriisi on hyvä pohja muutokselle
  • kun ei katso napaan, näkee itsensä peilistä
  • anteeksi saa helpommin kuin luvan!


HOT SPOTS tarjosi yritysten uusimpia innovaatioita ja oivalluksia:

Sitran Nani Pajunen Megatrendiestä kiertotalouteen antaen linkkivinkkejä: yhteinen poyta.fi, Froodly.com, waste2taste.com. Saara-Maria Kaupin (Finsect Oy) ja yhtiökumppaneiden suurimpia ongelmia/haasteita on ihmisten mielikuvat ja  lainsäädäntö, johon tulee muutos vasta 2018. Kalatalouteen saa hyönteisiä kasvattaa, mutta tuotantoeläimille ja ihmisille ei. Satafood Kehittämisyhtiö ry on kehittänyt menetelmän, jolla saadaan tärkkelysperunan solunesteen proteiinit hyötykäyttöön. Case Finnamylin esitteli Kaija Vesanen. Kaikesta maatalouteen liittyvästä löytyy dataa Maatalouden laskentakeskuksesta kertoi Markku Laak. Viljelijä ei ole ongelma vaan ratkaisu, kertoi Saara Kankaanrinta Soilfood Oystä. Hän puhui ravinteiden yhteispelistä otsikolla Ravinteiden Tinder.

Tulevaisuudessa yrittäjänä pärjää henkilö, jolla on jakaantunut persoonallisuus ja hyvät nopeusominaisuudet. Näillä sanoilla luonnehti Foodwest Oyn kehityspäällikkö Kaisa Penttilä elintarvikealan yrittäjää Ruokaturvallisuuden ajankohtaiskatsauksessaan Seinäjoella. Muita ajatuksia:

  • muutos elintarvikebisneksessä on nopeaa ja pirstaloivaa
  • välipalasyöminen lisääntyy
  • ei enää megatrendejä
  • "free from"- tuotteet lisääntyvät
  • yhteisöllisyys myös ruokailussa lisääntyy
  • vastuullisus sekä oma hyvinvointi
  • jäljitettävyys ja alkuperä
  • ruuan moniaistillisuus
  • pitempi säilyvyyssaika <- turvallisuuden hallinta!
  • Uhkia:
    • ruokaskandaalit
    • ruokaväärennökset
    • bioterrorismi (kulunvalvonta, vartiointi, rekrytointi, ulkoistus)
  • Mahdollisuuksia:
    • digitaalisuus
    • biotalous
    • toimialojen rajojen hämärtyminen (carlsbergilta miesten kosmetiikkasarja)
    • ruokaturvallisuusosaaminen vientituotteena


Ari Teppo Finnmilk Oystä nosti esille uuden ruokaturvallisuusriskin: puhuttu kieli! Ymmärtävätkö kaikki sen samoin?

Joonas Korhonen Sensire Oystä esitteli digitaalisen laadunvalvonnan helppoutta ja kuinka sen avulla voidaan mitata tuotteiden hiili- ja vesijalanjäljet.

Juho Ojuvan Mekitec Oyn laitteet tekevät röntgentarkastuksia yli 35 maassa.

Seija Pihlaviita ylpeänä esitteli Atrian Perhetilatuotteiden jäljitettävyyttä ja tuoteturvallisuutta.

Navigaatiovalikko

Palauta asettelu