angle-left Ideasta tuotteeksi – mistä apua?

Ideasta tuotteeksi – mistä apua?

Saramoto Oy on lähes 40 vuotta toiminut puunkorjuualan yritys Nurmeksen Saramolla. Puunkorjuutyö on kausiluontoista. Sulan maan aikaan korjuutyötä tehdään kantavilla mailla. Soilla sekä muilla pehmeämpi pohjaisilla mailla tehtävät hakkuut jäävät osin talvikaudeksi. Nykyään kelirikkoaika on pitkä. Huonokuntoisten teiden vuoksi jää sulan maan leimikot korjaamatta, jos jatkokuljetus ei ole varmaa.

Työn tuoksinassa yrittäjä Jukka Timonen mietiskeli, miten pidentää puunkorjuuaikaa vähemmän kantavilla mailla, kun tämän päivän korjuun laatu ja sertifikaatit on otettava huomioon. Siis urapainumat on pidettävä sallitun rajoissa. Onko näissä puunkorjuukoneissa kaikki ratkaistu loppuun ja yrittäjän perspektiivistä katsoen, kustannustehokkuus mukana. Siinä pohdiskeltaessa syntyi idea uudesta keksinnöstä, jolla pehmeämpi pohjaisilla mailla puunkorjuu mahdollistuu toisenlaisella mallilla. Tätä kehitystyötä ja testausta ovat tehneet myös nuoremman polven edustajat, urakoinnissa mukana oleva Antti ja alalle kouluttautuva Pekka, joka nyt käy asepalvelusta KaiPr:ssa.

Kehitysprojektin kuopat ja aallonharjat

Ihan alussa haimme innovaatioseteliä, jonka avulla selvitimme keksinnön patenttikelpoisuutta, ja teimme patenttihakemuksen. Patentin saanti on nyt pientä tarkennusta vaille valmis. Samanaikaisesti haimme ELY-Keskuksen rahoittamaa Yrityksen perustamistukea toimivalle yritykselle uuden liiketoiminnan kokeiluun, joka käytetään tuotteen suunnittelu-, valmistus- ja testaamiskuluihin. Tuotteen kehittely eri protovaiheisiin ja protosarjojen koeajot ovat vieneet aikaa ja energiaa. Kun keksinnön toimivuus ja kesto on käytännön töissä varmistettu, voimme edetä tuotteen tuotantovaiheeseen ja teollisen valmistajan hankintaan.

"Projektissa on ollut monia mutkia ja välillä usko olla “tiukoilla” niitä pohtiessa. Näissä tilanteissa PIKESin yritysasiantuntija Pekka Horttanaisen neuvot ja tuki ovat olleet enemmän kuin tarpeen. Teimme yhteistyössä mm. kevyen markkinakartoituksen tuotteen kilpailutilanteesta ja keskustelimme tuotteen keksinnöllisyydestä patenttitoimiston kanssa. Mietimme seuraavan vaiheen rahoitusmallia, jolla voidaan lähteä kokeilemaan tuotteen toimivuutta. Rahoituksen ja patentin hakuprosessien monimutkaisuus ja tarvittavien tietojen kaivaminen olisi vienyt liikaa aikaa yrittäjältä. On hyvä, että on PIKESin kaltainen paikallinen toimija, jolta voi kysyä neuvoja ja saada apua," kertoo Jukka.

PIKESistä asiantuntija-apu projektin kaikissa vaiheissa

Tämän projektin tuomalla kokemuksella Jukka Timonen suosittelee lämpimästi PIKESin palveluja. Kynnys yhteydenottoon kannattaa pitää matalana, jotta kehitysprojekti menee sujuvasti eteenpäin. Ihan alkuvaiheessakaan ei kannata miettiä kehittämisideaa liian kauan yksin, koska esittelemällä idean PIKESin yritysasiantuntijalle voitte yhdessä pohtia, vietäisiinkö asiaa tällaisenaan nyt eteenpäin vai tarvitaanko vielä mietintää tai jätetäänkö kokonaan tekemättä. Kaikissa projektin vaiheissa voi painaa joko jarrua tai kaasua, ei ole mitään riskiä. Toiminta on luottamuksellista. Ja yrittäjä aina päättää, miten jatketaan.

Onko sinulla tuoteidea pöytälaatikossa?

Lähdettäisiinkö viemään sitä eteenpäin? Esim. TE-Keskuksen Innovatiivinen tuotekokeilu on helppo ja nopea hakea, ja päätös tulee käytännössä kuukaudessa. Eikun rohkeasti työstämään omia ideoita tuotteiksi, kannustaa Pekka Horttanainen.

Ota yhteyttä, soita ja lähetä sähköpostia!

Pekka Horttanainen

yritysasiantuntija