angle-left Ideasta tuotteeksi Ylä-Karjalassa yritysryhmähankkeella uusista innovaatioista menestystuotteita

Yritysryhmähankkeesta buustia tuotekehitykseen

Uudet tuotteet patentti- ja protyyppivaiheessa

PIKES:in hallinnoimassa Ideasta tuotteeksi YRITYSRYHMÄHANKKEESSA neljän Nurmekselaisen yrityksen, Nurmeksen Teräsmyynti Oy:n, Saramoto Oy:n, Tmi Martti Tiaisen ja Technobug Oy:n tuotteita on kehitetty ja osaa jo myös tuotteistettu kaupallisiksi tuotteiksi.

Puolitoista vuotta sitten, loppuvuodesta 2017 saramolainen yrittäjä Jukka Timonen otti yhteyttä PIKES:iin uuden tuoteidean kanssa. Hyvän kokemuksen rohkaisemana hän usutti pian myös siskonpoikansa Martti Tiaisen PIKESIN yritysasiantuntijan Pekka Horttanaisen puheille. Nyt molempien ideat on patentoitu, tuotteet suunniteltu ja rakennetuttu prototyypeiksi joita on kokeiltu käytännön olosuhteissa ja muokattu saadun kokemuksen perusteella valmiiksi tuotteiksi. Martti Tiaisen innovatiivisella traktorin alusterätuotteella, tuotemerkki: Bearblade, on jo nettisivut ja pari tarjouskyselyäkin on jo tullut. www.bearblade.fi

Aluksi tuotteiden kehitystoimenpiteisiin hankittiin rahoitusta Business Finlandin innovaatiosetelistä ja Maaseuturahaston innovatiivisten tuotekokeilujen rahan muodossa. Kun kevään 2018 aikana tuli tietoon pari muutakin yritystä joilla oli tuotekehitystarpeita, haettiin ja saatiin elokuussa 2018 kaikille neljälle yritykselle tuotekehitykseen rahoitusta yritysryhmähankkeen kautta.

Yritysryhmähankkeessa hallinnoija PIKES kilpailuttaa, tilaa ja maksaa palvelut joita yritykset tarvitsevat. Yrittäjän vastuulla on oman kehitystyön edistäminen ja johtaminen sekä yritysrahoitusosuuden maksaminen. Hankkeelle on saatu avustusta ELY keskukselta 75%. Yritysten maksuosuus on 25 %.

Nyt reilu 8 kk myöhemmin yritysten kehitystoimenpiteet ovat kuumimmillaan. Osa tuotteista, kuten traktorin alusterätuote Bear Blade on jo valmis, osa hankkeista on vielä vaiheessa. Yritysten tuotekehityshankkeet ovat eri vaiheissa, mutta yhteistä kaikille on se että saatu avustus on merkittävästi edistänyt ja nopeuttanut yritysten mahdollisuuksia kehittää tuotteitaan seuraavaan vaiheeseen.

Pekka Horttanainen

yritysasiantuntija