angle-left Ilmastoasiat – este vai mahdollisuus liiketoiminnalle?

Ilmastoasiat – este vai mahdollisuus liiketoiminnalle?

Ympäristö- ja ilmastoasiat ovat olleet näkyvästi esillä julkisuudessa IPCC:n ilmastoraportin julkaisun jälkeen viime syksynä.

Toukokuussa julkaistun markkinoinnin palveluyhtiö Avidlyn yrityskyselyn (n. 160 vastaajaa) tulokset kertovat, että huoli ilmastoasioista ja ilmastotietoisuus on tullut vahvasti mukaan myös osaksi yritystoimintaa. Lähes joka toinen ilmastokyselyyn vastanneista yrityksistä on jo ottanut ilmastomuutoksen huomioon toiminnassaan ja yhtä moni yritys kertoo ilmastomuutoksen uhkien herättävän keskustelua työpaikalla. Jopa 41 prosentilla vastaajista ilmastonmuutoksen hillintä näkyy arvoissa ja strategiassa. Kolmannes kyselyyn vastanneista näkee, että yritystenkin tulee vastata muutokseen. Yksi esimerkki toimintaansa muuttaneista yrityksistä on nostopalveluyritys Janneniska, joka kertoo muutosvaatimusten tulevan asiakkailta. Yritys käyttää nykyään uusimpia nostoautoja, jotka täyttävät tiukimmat hiukkaspäästötönormit ja yritys tukee myös työmatkapyöräilyä. Myös sähkö on osin käytössä yhtiön autoissa. Yritys on osannut myös hyödyntää ilmastomuutoksen liiketoimintamahdollisuutena – yhtiö huoltaa autoillaan entistä enemmän tuulivoimaloita.

Esimerkki kuvaa hyvin, että edes ns. perinteisen toimialan yritys ei voi täysin välttyä kohtaamasta tätä muutosvoimaa. Erityisen nopeasti sen kohtaa, jos toimii tai suunnittelee toimintaa kansainvälisille markkinoille. Juttelin alkuvuodesta paikallisen yrityksen kanssa, joka oli osallistunut Keski-Euroopassa pidetyille messuille. Yrityksen edustaja kertoi heidän saaneen messuilla runsaasti kyselyjä pakkaustensa laadusta; messuvierailijoille oli ollut tärkeää, että pakkauksissa käytettävä muovi olisi ollut biohajoavaa.  Matkailussa kansainväliset matkanjärjestäjät tarvitsevat yhä enemmän vastuullisesti ja kestävästi tuotettuja matkailupalveluja vastatakseen matkailijoiden vaatimuksiin. Onneksi meidän alueen matkailualan yritykset pystyvät vastaamaan myös näihin tarpeisiin. Vastuullisuus matkailussa pitää myös pystyä todentamaan dokumentaatiolla tai sertifikaatilla. Maa-ja metsätaloudessa kysymykset hiilensidonnasta ovat nousseet tärkeäksi.  Ilmastoasioissa toimeen kannattaa tarttua pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin.  Sen avulla voi profiloida omaa toimintaa, saada uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja samalla tehdä ympäristön kannalta hyviä asioita.

Lopuksi ennakkoinfoa PIKESin Tulevaisuusfoorumista, joka järjestetään torstaina 7.11.19 Pielisareenalla.

Pureudumme jälleen ajankohtaiseen teemaan: työelämän muutokseen sekä yritysten että työntekijöiden ja alueen näkökulmasta, rekrytoinnin trendeihin ja keinoihin ja tuomme esille pari kiinnostavaa casea. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan!

Leppoisaa, rentouttavaa ja hauskaa kesää toivottaen

Minna Heikkinen