angle-left Investoinnit ja uudet tuotteet tuovat uskoa tulevaisuuteen

Pielisen Karjalan talouden näkymät vaihtelevat toimialoittain ja yrityksittäin. Investoinnit ja panostaminen uusiin tuotteisiin on vahvistanut mm. elintarviketeollisuutta. Kaikkien toimialojen liikevaihto Pielisen Karjalassa heikkeni 7,2 % 2015 tammi-kesäkuussa 2015. Tiukka taloustilanne on toistaiseksi onneksi vaikuttanut varsin vähän henkilöstömäärän kehitykseen. Kaikkien toimialojen henkilöstömäärä supistui ainoastaan -1,8 % edellisvuoden tammi-kesäkuuhun verrattuna.

Teollisuudessa suuria toimialakohtaisia vaihteluita

Teollisuuden kokonaisliikevaihto supistui -7,7 %. Myönteisintä kehitys oli elintarviketeollisuudessa. Elintarviketeollisuuden liikevaihdon kasvu jatkui vahvana myös vuoden 2015 loppupuolella (+ 7,3 %). Gluteenittomat tuotteet ja pakasteet ovat menestyneet voimakkaasti kilpailuilla elintarvikemarkkinoilla, johon epävarmuutta tuo kaupan kova hintakilpailu sekä tuonti. Tänä vuonna elintarviketoimiala kasvoi Pielisen Karjalassa suuremmaksi kuin metalliteollisuustoimiala.

Puun sahaus, höyläys ja kyllästys toimialalla vuoden 2014 alkupuoli oli voimakkaan kasvun aikaa, joten korkeasta vertailuluvusta johtuen pudotusta tuli -19,4 %, vaikka tammi-kesäkuun 2015 liikevaihto oli suurempi kuin keskimäärin toimialan puolen vuoden liikevaihto edellisinä vuosina.

Vastoin valtakunnallista trendiä Pielisen Karjalan teollisuuden vienti kasvoi hieman (+ 1,1 %, viennin arvo 1-6/2015 oli 91 milj. €).

Matkailijoiden majoitusvuorokaudet ovat kasvaneet etenkin Kolin alueella

Palvelualojen liikevaihto supistui -6,2 %. Kulutuskysyntä on muuttunut tiukan taloustilanteen jatkuessa. Ostetaan edullisempia ja vain tarpeellisia tuotteita ja palveluja. Ostovoima ei kasva, koska kuluttajat ovat epävarmoja omasta taloudestaan ja työttömyys kasvaa.

Matkailu- ja ravitsemustoiminnan liikevaihto säilyi lähes vuoden 2014 tammi-kesäkuun tasolla (-0,8 %. Liikevaihto oli lähes 8 milj. €). Pielisen Karjalakin on menettänyt tärkeitä venäläisturisteja, mutta kotimaisia ja muita ulkomaisia matkailijoita on ollut enemmän liikkeellä. Etenkin rekisteröidyt yöpymiset kasvoivat alkuvuonna ja Kolin alueella tilanne on ollut erityisen hyvä.

Pielisen Karjalan näkymät

Investointi- ja kehittämishankkeista on valmisteltu PIKES Oy:ssä viime vuoden tahtiin. Lokakuun loppuun mennessä valmisteltujen yrityshankkeiden arvo on yhteensä n. 2,5 milj. €. Uusien yritysten perustanta on myös viime vuoden tasolla. Lokakuun loppuun mennessä Pielisen Karjalaan on perustettu 45 uutta yritystä. Uusia investointeja on käynnissä ja suunnitteilla, mm. Porokylän Leipomo Oy:n Lieksan toimitilojen laajennus, Koli Cultura sekä Nurmeksen kaupungin Känkkäälän vihreän teollisuuden alueen ensimmäiset yritysten investoinnit ovat käynnissä.

Lisätietoja:
Minna Heikkinen