angle-left Kaksi uutta nurmeslaista tuotekehitysideaa on saanut maaseutuviraston rahoitusta ELY-keskukselta.

Yrittäjä Martti Tiainen

Maaseuturahaston uudet rahoitustuotteet: innovatiiviset kokeilut ja yrityksen perustamistamistuki ovat tehokkaita työkaluja alkavan yrityksen rahoitustarpeisiin.

Vuodenvaihteen aikana PIKES on ollut mukana edistämässä kahden eri yrittäjän tuoteidean suojaamisessa ja tuotekehitysvaiheen aloittamisessa sekä niiden rahoituksen hankkimisessa. Toisen yrittäjän idean patentoitavuutta selvitettiin TEKESin INNOVAATIOSETELIN avulla, ja ideaa on edelleen kehitetty uudet INNNOVATIIVISET KOKEILUT -rahalla. Toisen yrittäjän idean suojaamiseen ja proton rakentamiseen on haettu suoraan maaseuturahaston innovatiiviset kokeilut -rahoitusta.  Yrittäjien mukaan PIKESin apu uuden tuotteen patentoinnissa, tuotekehityksessä sekä rahoituksen hakemisessa on ollut ensiarvoisen tärkeää. Kehitystyötä jatketaan ketjuttamalla maaseutuviraston Innovatiiviset kokeilut rahoitukseen seuraavassa vaiheessa uuden yrityksen perustamistuki.

" PIKESin apu yritykseni kehittämisessä, on ollut ensiarvoisen tärkeää.” kertoo Martti Tiainen. ”Mielestäni on etuoikeus, kun paikkakunnalta löytyy ammattitaitoa kertoa, miten asiassa kannattaa edetä. Omat resurssit eivät yksinkertaisesti riitä viemään näin vaativia asioita eteenpäin. Epäilen vahvasti, mikäli PIKESiä ei täällä olisi, että olisin lähtenyt hakemaan tulevalle tuotteelle rahoitusta/mahdollista suojausta."

”Uusia tuotteiden kehittäminen alueen yrityksissä ei ole kovin yleistä. On todella hienoa että tällaisia innovatiivisia ratkaisuja kehittäviä yrittäjiä löytyy Ylä-Karjalan alueelta”, kertoo yritysasiantuntija Pekka Horttanainen PIKESiltä. ”Molemmat keksinnöt ovat lupaavia, niille on mahdollista saada patentti tai hyödyllisyysmallisuoja, niiden keksijöillä on kykyä viedä tuotteet markkinoille ja tuotteilla on selvää etua markkinoilla jo oleviin ratkaisuihin verrattuna”.

Maaseuturahaston perustamistukea voi hakea vähintään 18-vuotias luonnollinen henkilö, osakeyhtiö, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö ja osuuskunta, pieni yritys tai maatila. Yrityksen tulee sijaita maaseudulla ja sen tulee omata edellytykset jatkuvaan kannattavaan toimintaan. Yrityksen on annettava pääasiallinen toimeentulo ainakin yhdelle henkilölle (yrittäjä tai palkattu työntekijä). Maatilan yhteydessä muuta yritystoimintaa harjoitettaessa riittää, että yritystoiminta yhdessä maatilalla harjoitettavan muun toiminnan kanssa antaa yhdelle henkilölle toimeentulon. Hakijan on omattava riittävä ammattitaito.

Pekka Horttanainen

Yritysasiantuntija