angle-left Kiertotalouden pilottikokeilu metalliyrityksissä ja jokamiehen ravinnekuutio

Digitaalinen kiertotalouden pilottikokeilu metalliyrityksissä on käynnistynyt

Alueen metalliyrityksissä käynnistyi tammikuussa kiertotalouden pilottikokeilu, jossa kokeillaan yhteisen sähköisen raaka-ainetietokannan käyttöä. Kokeilun tavoitteena on tutkia, voidaanko digitaalisilla työkaluilla tehostaa materiaalin hyötykäyttöä, vähentää materiaalihukkaa ja sujuvoittaa yritysten tuotantoprosesseja. Kokeilu aloitettiin suorittamalla siihen ilmoittautuneissa yrityksissä nykytilakartoitus. Kartoituksen tuloskooste ja ehdotus yhteiseksi digitaaliseksi ratkaisuksi valmistuvat maaliskuussa, minkä jälkeen ratkaisu jalkautetaan yrityksiin ja alkaa kokeilun sovellus- ja seurantajakso, joka päättyy joulukuussa 2019. Pilottikokeilun suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat Circwaste ja DigiKarjalasta Kajahtaa -hankkeet sekä Collapick Oy.

Uutta liiketoimintaa kierrätysmateriaaleista - jokamiehen ravinnekuutio etsii yrityskumppaneita

Jokamiehen ravinnekuutio on kierrätysmateriaalista valmistettu ratkaisu avo-ojissa virtaavien jätevesien puhdistamiseen ja ravinteiden talteenottoon. Kuutio on helppo asentaa ojaan tehtyyn altaaseen ja sen käyttöikä on 10 - 15 vuotta. Kuution etuja vastaaviin tuotteisiin (heinäpaalisuodattimet, pajukehikot) nähden ovat sen pitkäikäisyys, hajoamattomuus ja huollettavuus.

Palvelutuotteeseen sisältyy kuution toimitus, asennus ja huolto (ravinnepitoisen lietteen tyhjennys 1-2 kertaa vuodessa). Kuutio kootaan valmiista komponenteista, jotka toimittaa Kuusankoski Oy. Kuutioita voi tarvittaessa asentaa puhdistettavaan vesiuomaan useita rinnakkain.

Ravinnekuutio on lähdössä kaupalliseen levitykseen syksyllä 2019 ja sen kehittänyt kontiolahtelainen Apila Group Oy kokoaa nyt kumppaneita palvelutuotteen kansalliseen jakeluverkostoon. Kuutio soveltuu esim. ympäristörakentajien palvelutuotteeksi. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä PIKESin Heidi Tanskaseen puh. 040 6898166 tai Apila Group Oy:n Pirjo Rinnepeltoon puh. 040 1494251.

Heidi Tanskanen

yritysasiantuntija