angle-left Kisällikoulutuksella osaajia yritykseen

Onnistunut kokeilu

Kisällikoulutuksella osaajia yritykseen

Maakunnassa on meneillään uudenlaisen koulutusmallin kokeilu. Yritysten ja työntekijöiden hyvien kokemusten pohjalta koulutus on tavoitteena vakinaistaa pysyväksi. Yritykset ympäri maakuntaa ovat löytäneet kisällikoulutuksen avulla itselleen sopivia työntekijöitä, niin myös meillä Valtimolla ja Nurmeksessa.

Valtimo Components lähti rohkeasti hakemaan kanssamme uusia osaajia koulutettavaksi yritykseen kisällimallilla ja hyvin tuloksin: yrityksessä on keväällä aloittamassa jo toinen kisällikouluttautuja CNC-koneistajan tehtäviin. Metalliala on yksi työvoimapulan haasteiden kanssa painivista aloista. Kisällikoulutus tarjoaa mahdollisuuden ottaa yritykseen itse koulutettavaksi soveltuvan koulutus ja työkokemuksen omaavia henkilöitä.

”Kisällikoulutus tuntuu toimivalta ratkaisulta meidän yrityksemme kannalta. Meillä on jo yksi koulutettava projektissa, ja koulutus on sujunut erittäin hyvin. Odotamme lisää hakijoita, koska työllisyysnäkymät alallamme ovat todella hyviä, ja kauaskantoisia. Vain ammattiosaajia puuttuu, ja tämä hanke antaa edellytyksiä niitä saada.”, kommentoi Kimmo Snicker, Valtimo Componentsilta.

Kisällikoulutusta on hyödyntänyt matkailualan yritys Puukarin Pysäkki, jolle sopivat kisällit on löydetty suoraan Kohtaanto-hankkeen työnhakija-asiakkaista sekä muutama palvelualan yritys.

Kisällikoulutuksen askelmerkit

Vaikka kisällikoulutus on uusi kokeilu, siinä on myös paljon vanhaa tuttua: yrityksen kokenut ja osaava työntekijä opastaa uutta työntekijää eli kisälliä yrityksen tarvitsemaan työtehtävään.

”Käsityöhön perustuvaan työntekoon tällainen oppiminen on varmasti parhaimpia tapoja sisäistää työtavat ja-tehtävät.”, kommentoi kokemuksia Puukari Pysäkin yrittäjä Anni Korhonen.

Koulutuskumppaniksi koulutuksen suunnitteluun ja työpaikkaohjaajan koulutukseen yritys saa Riverian ammatillisen koulutuksen. Oppilaitospäiviä ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole, vaan yritys saa tukea työntekijän kouluttamiseen yrityksessä. Aloituspalaverissa koulutusaika ja koulutuksen sisältö räätälöidään tarpeen mukaisiksi. Kestoltaan kisällikoulutus on oppisopimusta selkeästi lyhyempi ja toimeentulona kouluttautujalla on työttömyystuki lisineen. Vaikka kyseessä on siis työvoimapoliittinen koulutus, kisällillä ei tarvitse olla, eikä useimmiten olekaan takanaan pitkää työttömyysaikaa. Kisällikouluttautujat ovat tyypillisesti alanvaihtajia, joilla on jo paljon työtehtävään liittyvää soveltuvaa osaamista sekä korkea motivaatio uuden oppimiseen ja työllistymiseen kouluttavaan yritykseen.

PIKES vastaa koulutukseen liittyvästä neuvonnasta ja hakee kisällejä yhdessä yrityksen kanssa. Koulutus rahoitetaan Kohtaanto-hankkeen rinnakkaishankkeesta eli pääosin Euroopan sosiaalirahaston tuella.

Tutustu kisällikoulutukseen, katso video: KISÄLLIKOULUTUSVIDEO

Outi Meriläinen