angle-left Koronainfo yrittäjille

Lakiluonnos lausunnoille: Kustannustuesta uusi hakukierros, suunnattu ennen kaikkea majoitus-, ravintola- ja tapahtuma-aloille

Kustannustuesta järjestetään viides hakukierros. Lakiesitys mahdollistaisi jatkoajan kustannustuen myöntämiselle. Tuki myönnettäisiin erityisesti matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan yrityksille.

Tukikelpoisia olisivat myös muiden toimialojen yritykset, joihin on kohdistunut julkisoikeudellinen pandemian hallintaan liittyvä rajoitus joko suoraan tai merkittävään asiakaskuntaan. Pelkkää viranomaisen suositusta ei pidettäisi rajoituksena.

Kustannustuki perustuu Euroopan komission Koronaepidemian takia joustavoittamiin EU:n valtiontukisääntöihin, jotka ovat nykyisellään voimassa 31.12.2021 asti. Komissio on parhaillaan arvioimassa, jatketaanko sääntöjen tilapäisiä lievennyksiä vielä vuoden 2022 puolelle. Kustannustuen valmistelun jatko on riippuvainen komission tulevasta linjauksesta.

Lain mukainen kustannustuen hakukausi alkaisi joulukuussa ja päättyisi helmikuussa 2022. Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään perjantaina 15.10.2021.

Tiedotamme, kun meillä on enemmän tietoa tästä tuesta.

ELY-keskukset ovat 19.10.2020 lähtien voineet myöntää yrityksen kehittämisavustusta Suomen Covid-19-puitetukiohjelman mukaisena väliaikaisena valtiontukena. Lisäksi avustusta on voitu myöntää pienille yrityksille, jotka ovat olleet vaikeuksissa aiemmin kuin 1.1.2020. Hallitus jatkaa väliaikaiseksi tarkoitettuja muutoksia 31.12.2021 asti.

Yrityksen kehittämisavustuksen väliaikaisten muutosten jatkolla mahdollistetaan yritysten kehittämishankkeiden tuki paitsi koronakriisissä, myös siirryttäessä vähitellen kohti tavanomaisia olosuhteita.

Tarkempia tietoja yrityksen kehittämisavustuksen myöntämisestä väliaikaisena valtiontukena ja vaikeuksissa olleille pienille yrityksille löytyy työ- ja elinkeinoministeriön aiemmasta tiedotteesta.

Komissio vahvisti maaliskuussa Suomen Covid-19-puitetukiohjelman jatkumisen ja väliaikaisen valtiontuen enimmäismäärän noston

Valtioneuvoston päätös asetusmuutosten jatkamisesta perustuu Euroopan komission 28.1.2021 tekemään päätökseen pidentää tilapäisten valtiontukisääntöjen voimassaoloa vuoden 2021 loppuun asti. Samalla komissio päätti nostaa niin sanotun 800 000 euron väliaikaisen valtiontuen yrityskohtaista enimmäismäärää 1,8 miljoonaan euroon.

Komission 10.3.2021 antamalla päätöksellä vahvistettiin Suomen Covid-19-puitetukiohjelman jatkuminen 31.12.2021 asti sekä puitetukiohjelman mukaisen valtiontuen yrityskohtaiseksi enimmäismääräksi 1,8 miljoonaa euroa. Maaliskuussa voimaan astunut korotus koskee ELY-keskusten myöntämää yrityksen kehittämisavustusta silloin, kun avustusta myönnetään puitetukiohjelman mukaisena valtiontukena.

Puitetukiohjelmassa on kyse tilapäisestä koronaepidemiasta johtuvasta valtiontukisääntöjen kevennyksestä. Puitetukiohjelman mukaisesti myönnettävä tuki voidaan yhdistää de minimis -asetuksen mukaiseen tukeen, eli käytännössä molempia tukia voidaan myöntää samalle yritykselle. Tuen enimmäismäärää laskettaessa on otettava huomioon kaikki Suomen viranomaisten puitetukiohjelman nojalla kyseiselle yritykselle myöntämät tuet.

Yrityksen kehittämisavustusta haetaan ELY-keskukselta

ELY-keskukset myöntävät yrityksen kehittämisavustusta pk-yritysten kehittämistoimenpiteisiin ja investointeihin. Kyseessä voi olla aloittava, kasvuhakuinen tai uudistumaan pyrkivä yritys. Erityisenä painopisteenä on kansainvälistyminen.

Tarkemmat tiedot yrityksen kehittämisavustuksen hakemisesta ja myöntämisestä ELY-keskuksista

Kaikki, paitsi yksinyrittävät: Finnvera

Finnvera auttaa koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa

Ensisijainen rahoitusmuoto on takaus. Jos rahoitus ei järjesty oman pankkisi kanssa, yrityksesi voi hakea tietyin ehdoin käyttöpääomalainaa koronatilanteen aiheuttamiin tarpeisiin Finnverasta. Huom! Myös käyttöpääomalainan myöntäminen koronakriisitarpeisiin edellyttää sen selvittämistä, että lainarahoitus yrityksellesi ei järjesty pankista tai muulta rahoittajalta.

Finnvera suhtautuu joustavasti kaikkiin koronaviruksen aiheuttamiin rahoituksen järjestelytarpeisiin. Meillä on valmius kasvattaa pk-yritysrahoitusta merkittävästi ja auttaa yritykset yli kriisistä. Yrityksellä tulee olla pidemmän aikavälin kannattavan toiminnan edellytykset.

Lue lisää:  https://www.finnvera.fi/kasvu/ajankohtaista-yrityksille

Yrittäjä, ota yhteyttä PIKESiin:

PIKESin yritysneuvontapalvelut ovat käytettävissäsi kaikissa tilanteissa. Jos koronatilanne saattaa yrityksesi talousasiat koetukselle, ota meihin heti yhteyttä, älä mieti taloushuolia yksin liian kauan. On järkevää tarkastella ajoissa yrityksen tilannetta yritysasiantuntijamme kanssa, jotta korjaustoimenpiteet ehtivät vaikuttaa ajoissa, ja yritys voi jatkaa toimintaansa. Palvelumme on ehdottomasti luottamuksellista ja veloituksetonta.

PIKESin yritysneuvontapalvelut ovat käytettävissä, ota yhteyttä!

Tapaamisia voimme järjestää toimistolla, asiakkaiden luona tai Teamsissa. Tapaamisissa suositellaan kasvomaskin käyttöä. PIKESin toimitiloissa tapaamiset järjestetään turvavälit mahdollistavassa tilassa. Suojaudutaan tartunnoilta ja ehkäistään niiden leviämistä tapaamisissamme mm. huolehtimalla hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä turvaväleistä.

Peruuta tapaaminen, jos epäilet koronavirustartuntaa tai sinulla on lieviäkään flunssan oireita. Siun Soten ohjeistuksen mukaan koronaviruksen aiheuttaman taudin oireita ovat tämänhetkisen tiedon mukaan muun muassa kuume, kurkkukipu, yskä ja hengenahdistus. Tautiin voi liittyä myös lihaskipuja, väsymystä, nuhaa, pahoinvointia ja ripulia sekä maku- ja hajuaistin menettämistä. Tutustu Siun Soten ajankohtaisiin ohjeisiin https://www.siunsote.fi/korona

PIKESin yritysneuvonnan yhteystiedot:

Yhteyspäällikkö Aki Nevalainen, puh. 0400 905 829

Kehittämispäällikkö Jukka Nevalainen, puh. 0400 250 552

Matkailukoordinaattori Kati Lipponen, puh. 050 406 6122

Yritysasiantuntija Outi Meriläinen, puh. 046 922 4271

Yritysasiantuntija, Juho Luostarinen, puh. 040 128 9339

Yritysasiantuntija, Hannu Räsänen, puh. 050 3455 384

Periaatteemme on, että yksikään asiakas ei saa jäädä ilman palvelua. Etsimme aktiivisesti neuvoja alueen yrittäjille ja tarjoamme erilaisia koulutuksia. Seuraa viestintäämme.

Koronan aiheuttamiin talousvaikeuksiin on ajankohtaista tietoa yrittäjäjärjestöjen, Finnveran, verottajan jne. sivuilla. Ole aktiivinen, hae tietoa ja toimi ajoissa! Ole yhteydessä PIKESiin.

Suomen yrittäjien sivulla on kattavasti tietoa koronatilanteeseen.

Varsinainen neuvontapalvelu on tarkoitettu yrittäjien jäsenille, mutta muuten tieto on kaikille avointa. Siellä on neuvoja mm. työsuhdeasioihin.

Muut rahoitusmahdollisuudet ja neuvontapalvelut:

Pohjois-Karjalan Yrittäjien jäsenille oikeudellista neuvontaa

Pohjois-Karjalan Yrittäjien jäsenille oikeudellisten kysymysten suora linja numerosta 0400 332 334

Jos tarvitset tilanteessasi oikeudellista neuvontaa esimerkiksi työsuhteisiin, sopimuksiin, tai mihin tahansa yrityksesi tilaan liittyvissä kysymyksissä, käytössäsi on vain Pohjois-Karjalan Yrittäjien jäsenille avattu Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy:n lakiavun kuuma linja puh. 0400 332 334. Siellä lakiasiantuntija vastaa ja neuvoo myös normaalin toimistoajan ulkopuolella.

Yritys-Suomi Talousapu neuvontapalvelu neuvoo maksuvaikeuksiin joutuneita yrityksiä

Talousapu neuvontapalvelusta saat myös ohjeita, miten toimia koronakriisin yritystoiminnalle aiheuttamissa tilanteissa.

Siun Sote tiedottaa alueen koronatilanteesta sekä antaa toimintaohjeita, katso siunsote.fi/korona

Palauta asettelu