angle-left Lähivuosina usealla maatilalla etsitään jatkajaa

Lähivuosina usealla maatilalla etsitään jatkajaa

Osana asiakaslähtöinen omistajanvaihdos -hanketta keväällä ja syksyllä 2020 Nurmeksen seudulla haastateltiin maatiloja mahdollisista sukupolven- tai omistajanvaihdos tilanteesta. Haastatteluja tehtiin 94 kappaletta, jotka suunnattiin yli 55-vuotiaisiin maatilanomistajiin. Kyselyn perusteella Nurmeksen seudulla on tapahtumassa useita sukupolvenvaihdoksia tai omistajanvaihdoksia.

Uusille maatilayrittäjille mahdollisuuksia

Tilojen tulevaisuus on alueellisesti hyvin epäselvä. Alueen 200 viljelijästä lähes puolet on yli 55-vuotiaita. Näistä maatalousyrittäjistä 44 ilmoitti, ettei maataloustoiminnalle ole jatkajaa. 13 tilallista ilmoitti, että maatilalle on varma jatkaja. 37 tilallista kertoi, että tilanne on epävarma maatalouden jatkon kannalta. Epävarmuuden syiksi kerrottiin, ettei sukupolvenvaihdoksesta ole keskusteltu jatkajan kanssa, asia ei ole vielä ajankohtainen tai sukupolvenvaihdosasiaa ei viedä eteenpäin. Osalla epävarmoista tiloista myös yrittäjäpariskunnan ikäero pitää molemmat yrittäjät töissä. Tästä syystä tulevaa sukupolvenvaihdosta tai tilan myymistä on pitkitetty.

Vastaajista 30 tilallista oli jo eläkkeellä. Huolestuttavaa näiden tilallisten kohdalla on se, että vain muutamalla on jatkaja tiedossa. Eläkkeellä olevilla tilallisilla on vähäinen halu lähteä myymään tilaa tai vuokrata sitä ulkopuoliselle toimijalle. Vuokrausta harkitaan vasta sitten, kun tilanpito lopetetaan. Muuttaminen ja uuden kodin etsiminen koetaan raskaaksi ja toivetta perheen sisäisestä SPV:stä pidetään yllä, vaikka se ei ole kaikissa tilanteissa mahdollista tai SPV:tä ei viedä aktiivisesti eteenpäin.

Valmistele tila ajoissa myyntikuntoon

Maatilojen investointeja on jätetty tekemättä. 40 tilallista ilmoitti, ettei ole tehnyt maatalouteen liittyviä investointeja viimeiseen 10 vuoteen. Näillä tiloilla ei myöskään ollut minkäänlaisia suunnitelmia investointien tekemistä varten. 76 tilaa on jättänyt maatilainvestoinnit mahdolliselle tulevalle toiminnan jatkajalle. Jatkajalle voikin olla tulossa isot korjausvelat ja laiteinvestoinnit heti toiminnan alkuun ja se voi vähentää halukkuutta lähteä maataloustoimintaan mukaan.

Tilan ulkopuoliselle myynnissä huomioon otettavia asioita on paljon. Pohdittava ovat mm. seuraavat asiat: toiminnan saaminen kannattavaksi, tilan arvo vastaa alueella olevia arvoja, maataloutta voidaan jatkaa kaupassa tulevilla koneilla ja tiloilla sekä että mahdollinen jatkaja pääsee tekemään kehittämistyötä ja toimenpiteitä rauhassa. Tilan ostajan näkökulmasta maatilakaupassa on vakuutettava kaupan järkevyydestä pankki, ELY-keskus, MELA ja itsensä yrittäjänä. Maataloudesta saatavilla liiketoiminnantuotoilla on katettava tilan ostosta syntyvät kulut, maataloustoiminnasta syntyvät kulut ja omasta elämästä syntyvät kulut. Monella tilalla voikin tulla yllätyksenä, että oman tilan myyminen osoittautuu hankalaksi korkean hintapyynnön takia.

Jokainen maatila ja sen mahdollinen myyntiprosessi on erilainen. Asian kanssa ei kannata jäädä yksin vaan pohtia tulevaisuutta ja eri vaihtoehtoja asiantuntijan kanssa. Asiakaslähtöinen omistajanvaihdos -hankkeen avulla voidaan tiloja auttaa sukupolvenvaihdokseen tai omistajanvaihdokseen liittyvässä selvittelyssä.

Oletpa sitten mahdollinen jatkaja tai maataloudesta luopuja, ota rohkeasti yhteyttä niin katsotaan sinulle sopivin vaihtoehto.

Yritysasiantuntija Juho Luostarinen, puh. puh. 040 128 9339, juho.luostarinen@pikes.fi