angle-left Liikennebiokaasua peltobiomassoista -kysely viljelijöille

Liikennebiokaasua peltobiomassoista -kysely viljelijöille

Oletko kiinnostunut energianurmen tai energiakasvien tuottamisesta, liikennebiokaasu liiketoiminnasta tai orgaanisten ravinteiden vastaanottamisesta pelloillenne?

Kyselyn avulla PIKES kartoittaa osana Nurmeksen kaupungin liikennebiokaasuselvitystä biokaasuliiketoiminnasta kiinnostuneita tiloja, sekä tiloja jotka voisivat toimittaa biokaasulaitokselle lantaa ja peltobiomassaa (mm. nurmea, olkea) ja ottaa vastaan orgaanisia ravinteita.

Nurmeksen alueella on runsaasti vajaakäytöllä olevia peltoja, joita voisi hyödyntää energianurmen tai muiden energiakasvien viljelyyn vaarantamatta ruoan tai rehuntuotantoa. Näiden peltojen yhteenlaskettu peltobiomassan metaanintuotantopotentiaali olisi 2 500 000 m3 vuodessa. Määrä vastaa 2 500 000 litraa polttoöljyä ja lähes 2645 henkilöauton vuosittaista bensan kulutusta (ajokm.15 000km/v., 7 ltr keskikulutus), joka on puolet Nurmeksen alueen liikennekäytössä olevasta autokannasta. Yksistään peltobiomassalla tuotettava liikennebiokaasupotentiaali on merkittävä ja voisi mahdollistaa oman alueellisen liikennebiokaasun tuotannon sekä uutta liiketoimintaa maaseudulle.

Peltobiomassoihin ja eläinten lantaan perustuva biokaasuntuotanto on mielenkiintoinen malli alueille, joissa on runsaasti maatiloja ja peltopinta-alaa. Biokaasuntuotannosta maatilat saavat puhtaita luomukelpoisia lannoitteita peltojensa viljelyyn sekä vajaa käytöllä olevat pellot takaisin tuotannolliseen käyttöön. Vastaavasti biokaasu voidaan jalostaa vähäpäästöiseksi liikennepolttoaineeksi ajoneuvojen käyttöön. Laajentamalla liiketoimintamallia voi biokaasun avulla tuottaa myös sähköä ja lämpöä lähialueiden käyttöön. Biokaasulaitoksessa prosessoidusta lannasta ja peltobiomassoista voidaan valmistaa pidemmälle jalostettuja lannoitevalmisteita, joilla on suurempi arvo. Näin saataisiin korvattua fossiilispohjaisia väkilannoitteita.

VASTAA KYSELYYN TÄSTÄ

Oletko kiinnostunut raaka-aineen tuottamisesta biokaasulaitokselle tai biokaasuliiketoiminnasta, ota yhteyttä!

Niina Huikuri

Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus PIKES