angle-left Matkailukuulumisia maailmalta

Matkailun kasvuohjelma, tuotekatalogi ja imagomarkkinointiesite mukana maailman suurimmilla matkamessuilla

Maailman suurimmat matkamessut ITB Berlin avasivat ovensa 50. kerran. 9. - 13.3.2016 välisenä aikana. Matkailutarjontaa oli esillä 26 eri hallissa ja sitä oli tullut esittelemään yli 10 000 näytteilleasettajaa yhteensä 187 eri maasta. Aikaisemmat kävijäennätykset ylittyivät, kun viiden messupäivän aikana kävijöitä oli yhteensä 175 000.

Messuilla näkee konkreettisesti matkailutarjonnan laajuuden ja monipuolisuuden maailmanlaajuisesti. Kunkin matkailumaan ja matkailualueiden on puhallettava yhteen hiileen erottuakseen kansainvälisillä markkinoilla. Suomen omalla Visit Finlandin osastolla työskenteli messujen ajan 30 yritystä ja alueorganisaatiota houkutellen eri matkanjärjestäjiä ja matkailijoita Suomeen. Heillä kaikilla on merkittävä rooli Suomi-kuvan tunnettuuden lisäämisessä maailmalla. Myös Pohjois-Karjala ja Visit Karelia-brändi olivat matkailun kasvuohjelman kautta osastolla sekä esillä uudella tuotekatalogilla ja imagomarkkinointiesitteellä. Messut innoittivat paikalle myös lehdistöä: paikalla oli yli 5 000 toimittajaa 75 eri maasta ja 350 bloggaajaa tekemässä juttua messuilta.

Uusia ideoita ja kontakteja opintomatkalla ITB Berliinissä

Messukävijöiden joukkoon lukeutuivat myös matkailun kasvuohjelman matkassa opintomatkalle lähteneet 31 pohjoiskarjalaista toimijaa. Pielisen Karjalasta niin Kolilta, Nurmeksesta kuin Valtimoltakin edustettuina olivat yhteensä kuusi toimijaa: Break Sokos Hotel Bomba ja Koli, Koli Spa Lotus & Cottages, Matkailu- ja nuorisokeskus Hyvärilä, Metsähallitus/Luontokeskus Ukko, Niinilahden Lomamajat ja Puukarin Pysäkki.

Monet toimijoista olivat messuilla ensimmäistä kertaa ja vaikuttuivat todella messujen koosta ja tarjonnasta. – Matkailutarjonnan laajuus ja monipuolisuus antavat uskoa myös omaan tekemiseen ja toimialaan. Opintomatkalta haettiin uusia ideoita omaan yritystoimintaan tutustumalla esillä olevaan tarjontaan, kartoitettiin tulevaisuuden matkailutrendejä, puntaroitiin messujen kaupallista hyödyllisyyttä, tavattiin yhteistyökumppaneita ja asiakkaita sekä verkostoiduttiin niin maailmanlaajuisesti kuin oman alueen toimijoiden kesken, hankkeen yritysasiantuntija Jasmine Sepponen PIKESiltä listaa. Ohjelmaan kuului myös yhteistapaaminen Visit Finlandin uuden johtajan Paavo Virkkusen ja Saksan markkinaedustajan Jyrki Oksasen kanssa.

Matkakohteen valinnassa turvallisuus ja matkailijan henkilökohtaiset kokemukset korostuvat

Päivien aikana järjestettiin myös lukuisia seminaareja matkailun tilasta ja tulevaisuuden trendeistä. Vuonna 2016 ulkomaanmatkojen odotetaan maailmanlaajuisesti lisääntyvän 3 prosentilla, ilman levottomuuksien uhkaa luku olisi 4,5 prosenttia. Poliittiset levottomuudet ja terrori-iskut vaikuttavat siten merkittävästi matkakohteiden valintaan ja turvalliseksi mielletyt kohteet lisäävät kysyntäänsä. IPK International-matkailukonsultointiyrityksen tekemän tutkimuksen mukaan 15 prosenttia 50 000 kansainvälisestä matkailijasta arvioi, että matkustaa vuonna 2016 ainoastaan kotimaassaan ja 25 prosenttia oli sitä mieltä, että aikoo matkustaa ainoastaan turvalliseksi koettuihin kohteisiin. – Suomi lukeutuu näiden turvallisesti koettuihin kohteisiin ja lisäksi meiltä löytyy täältä Pohjois-Karjalasta luonnonrauhaa mielelle ja keholle, joita meidän tulee erityisesti korostaa markkinoinnissamme tällä hetkellä, tuumaavat opintomatkalla mukana olleet myyntiryhmän päällikkö Mervi Huttunen PKO:lta ja nuorisopäällikköTuija Hurri Hyvärilästä.

Tulevaisuuden matkailutrendeissä korostuvat digitalisoituminen, sosiaalisen median hyödyntäminen sekä hyvinvointiin ja vieraanvaraisuuteen liittyvät teemat. Matkanteko on yhtä tärkeä osa matkailua kun itse kohde, sillä matka alkaa jo sopivan kohteen etsinnästä. Googlen ja YouTuben välityksellä voidaan inspiroida ja sitouttaa tämän päivän ja huomisen digitaalinen matkailija monin eritavoin aikaisempaan verrattuna, painotti matkailuguru Percy von Lipinski

Jopa 2/3 osaa ihmisistä katsoo Youtube-videoita matkakohteesta päätöksenteon helpottamiseksi. 71 prosenttia hauista tehdään kohteen nimillä ja 58 prosenttia brändin nimellä, ei niinkään yksittäisillä tuotteilla. Ruoka ja hyvinvointi nousevat keskeisiksi osiksi matkakokemusta, sillä ihmisiä kiinnostaa erityisesti videoklipit ravintoloista, kylpylä- ja kauneuspalveluista sekä ruoasta. Erottua voi videon otsikolla, lyhyellä kestolla, sisällöllä sekä henkilökohtaisilla kokemuksilla. Juonellisuus ja tarinallisuus ovat tärkeä osa videota, sillä ihmiset haluavat nähdä aitoja kokemuksia ja kuulla kiinnostavia tarinoita. – Näiden avauksien ja uusien ideoiden valossa uskon, että Pohjois-Karjalalla on hyvät mahdollisuudet erottua edukseen myös kansainvälisillä markkinoilla. Voimmehan ottaa opituista vinkeistä vaarin esimerkiksi tehdessämme uutta esittelyvideota alueestamme, Sepponen summaa.

Lisätietoja:

Jasmine Sepponen