angle-left Miika Lipponen nuorena yrittäjäksi

Miika Lipponen nuorena yrittäjäksi

Vuoden 2020 alkuvuoden aikana Miikalle napsahteli palikat kohti yrittäjyyttä paikoilleen. Ensin Miika työllistyi kiinteistöhuoltajaksi paikalliseen yritykseen. Jo ensimmäisen työkuukauden aikana työnantajan kanssa virisi keskustelu kiinteistöhuollon liiketoiminnan ostamisesta omiin nimiin.

Miksi yrittäjäksi?

Miika kertoo yrittäjyyden kautta tulevan vapauden ja vastuun kiinnostavan. Yrittäjyyteen liittyy hänen mukaansa myös jatkuvaa itsensä ja yrityksen kehittämistä, mikä motivoi nuorta yrittäjää liiketoiminnan menestystä haettaessa. Talonrakentajaksi Riverialta valmistunut Miika kokee saaneensa sekä koulutuksen että talonrakennusalalta saamansa työkokemuksen kautta hyvät valmiudet kiinteistöhuoltoyrittäjäksi. "Teknologian jatkuva kehittyminen vaatii kuitenkin jatkuvaa osaamisen päivittämistä", Miika Lipponen kertoo. Kiinteistönhoitojen lisäksi yritys tekee tilauksesta myös pieniä rakennusurakoita.

Liiketoimintakaupalla alkuun

Miika perusti yritystoiminnan harjoittamiseen Kiinteistöpalvelu M. Lipponen Oy:n 19-vuotiaana. Osakeyhtiö valikoitui yritysmuodoksi sen vuoksi, että yritystoiminta säilyy omana kokonaisuutenaan erillään yksityistaloudesta. Yhtiön perustamisen jälkeen tehdyllä liiketoimintakaupalla Kiinteistöpalvelu Lipponen Oy:lle siirtyi kiinteistöpalvelujen osuus Koti- ja remontointiapu A & A Lipponen Ay:ltä. Saman sukunimen lisäksi yrittäjillä ei ole muuta yhteistä, eli kyseessä oli puhdas yritysten välinen liiketoimintakauppa.

Liiketoimintakaupan myötä saimme jo valmiin asiakaskannan ja kaluston, ei tarvinnut lähteä alusta liikkeelle, perustelee Miika Lipponen valmiin liiketoiminnan ostamista.

Liiketoiminnan kehittäminen kiinnostaa

Heti yritystoiminnan aloittamisen jälkeen nuori yrittäjä halusi lähteä kehittämään liiketoiminnasta oman näköistään. Kehittämisen taustalla olivat sekä taloudelliset että työn organisoimiseen liittyvät tavoitteet. Uutta kalustoakin piti hankkia, ja entistä kunnostaa. Rahoitussuunnittelussa huomioitu käyttöpääoma yritystoiminnan alkuvaiheessa tuli tarpeeseen kalustorikkojen korjaamisessa. Starttiraha on puolestaan ollut hyvä lisä omaan toimeentuloon yritystä käynnistettäessä.

Liiketoimintakaupan rahoitus järjestyi pankin ja Finnveran yhteistyöllä. Finnveran mainoslause ”Finnvera takaa ja pankki jakaa” toimi tässäkin tapauksessa ihan käytännössä.

"Finnveran takausprovisio on vain turhan korkea, minunkin yritykselle provisio lähentelee tonnia vuodessa, ja se on paljon maksettavaksi puhtaasta tuotosta", kommentoi Miika Lipponen takauksesta maksettavaa provisiota.

PIKES Oy oli mukana yrityksen käynnistysvaiheessa, yhdessä laadittiin mm. tulosennuste ja liiketoimintasuunnitelma rahoituksen hakemiseen.

Jutun kirjoitti kehittämispäällikkö Jukka Nevalainen