angle-left Monipaikkainen työ on meille iso mahdollisuus

Monipaikkainen työ on meille iso mahdollisuus

Koronavaikutusten vyöryessä päälle moni on tehnyt keväästä alkaen entistä enemmän etätöitä. Omalta kohdaltani olen tehnyt Lahdesta etänä töitä PIKESille huhtikuun lopusta alkaen. Etätyötä helpotti se, että työn sisältö on hyvin tuttua 20 vuoden kokemuksella ja olen tottunut monipaikkatyöskentelijä. Olen tehnyt töitä mm. asiakkaan tiloissa, kotona, liikennevälineissä, uuden tyyppisissä hubeissa ja perinteisesti toimistolla.

Käytännön kokemuksia etätyöskentelystä

Etätyöskentely onnistuu hyvin, vaikka kollegat ja asiakkaat eivät olleet tuttuja ennestään. Laitteet ja yhteydet toimivat pääosin moitteettomasti, ja pienen opettelun jälkeen niiden käyttö on suhteellisen helppoa. Business Finland ja ELY-keskukset osoittivat, että kun halutaan, yritysrahoituksen haun voi tehdä yksinkertaiseksi ja helpoksi. Silloin, kun asiakkaalla oli selkeä näkemys tulevista kehittämistarpeistaan, rahoituksen hakeminen ja sen neuvonta oli helppoa ja nopeaa. Eniten pään vaivaa aiheutti Maaseutuohjelman rahoituksen sähköinen haku, sitä kannattaisi kehittää uutta rahoituskautta silmällä pitäen.

Syvällisempi yritysneuvonta vaatii kohtaamista

Yritysneuvonnan osalta tilanne muuttui haasteellisemmaksi, kun asiakkaan tilanne ei ollutkaan niin selvä. Kun tehdään yrityksen kanssa strategiatyötä, vaaditaan oikeasti pohdintaa siitä, mikä etenemispolku valitaan, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita polun varrelta on odotettavissa. Tämän kaltaista työskentelyä olisi ollut selkeästi tarpeellista tehdä syvemmin kuin mitä etätyöskentely mahdollisti. Näihin liittyy niin yrittäjän kuin neuvojankin puolelta paljon heikkoja signaaleja, joita ei ilman fyysistä läsnäoloa pysty tunnistamaan. Yhdellä puhelinsoitolla tai videopalaverilla näissä asioissa ei paljoa edetty. Kun polku oli selvä ja molemmin puolinen luottamus oli rakennettu, sen jälkeen työskentely sujui etänä.

Etätyö ja monipaikkaisuus asiantuntijarekrytoinneissa

Asiantuntijatyöskentely onnistuu oikeasti etätyönä ja se on uusi mahdollisuus sekä Nurmekselle että Nurmeksessa toimiville yrityksille. Yrityksille etätyöskentely mahdollistaa asiantuntijoiden rekrytoinnin asuinpaikasta riippumatta ja Nurmekselle etätyöpaikan tarjoamisen muualla toimiville yrityksille. Siirtymä toimistokolosseista Club-Hub tyyppiseen toimintaan on käynnistynyt. Club-tilat tulevat jäämään pääkonttorien yhteyteen, mutta Pielisen rannalla kannattaa olla tässä ajan hermolla ja tarjota Hubeja, jossa on tarjolla tarvittavia sosiaalisia kontakteja, ensiluokkaiset viihtyisät tilat ja niissä tarpeen mukaan käyttöön saatavat toimiston laitteet ja palvelut.

Yritysasiantuntija Juha Määttä