angle-left Optikkoliikkeen palvelujen kehittäminen

Jaakko Selin Tyylipäivässä sovittaa kehysuutuuksia ennen asiakkaiden saapumista.

Optikkoliikkeen palvelujen kehittäminen

Yrittäjä Reetta Tolvanen viimeisin kehittämishanke on silmien tutkimuksessa käytettävä OCT- laite, jolla tehdään silmän valokerroskuvaus sekä silmänpohjakuvaus. Reetta hyödyntää laitetta ottamalla asiakkaan silmistä kuvat ja lähettämällä ne tarvittaessa kiireellisesti lääkärille analysoitavaksi. Näin lääkäri saa nopeasti tiedon asiakkaan silmien tilanteesta ja pystyy suunnittelemaan jatkotoimenpiteet. Silmälääkärit käyttävät Reetan hankkimaa OCT-laitetta vastaanottonsa yhteydessä. Laitteen avulla on mahdollista diagnosoida tarkemmin silmäsairauksia vastaanoton yhteydessä. Aikaisemmin asiakas joutui käymään silmän rakennekuvauksessa Joensuun keskussairaalassa.

Optometristin koulutuksessa silmän terveydentilan arvioiminen ja silmäsairauksien tunnistaminen ja hoitoon ohjaaminen on erittäin tärkeässä osassa. Näin ollen yhteistyö silmälääkärien kanssa on lisääntynyt, ja yrityksessäni onkin tällä hetkellä kolmen silmälääkärin vastaanotto.

Reetan yrittäjänpolku

Reetta Tolvanen avasi Optikko Durchmanin oven vuonna 1998 ja astui sisään optisen alan ihmeelliseen maailmaan. Optikko, yrittäjä Raija Durchman koulutti Reetan ensin silmälasien myyjäksi ja vähitellen optisen alan hiojaksi. Reetta rakastaa asiakaspalvelua ja nauttii työstään optikkoliikkeessä. Tämän huomasi myös Raija ja alkoi kannustaa Reettaa optikko-opintoihin.

Reetta opiskeli Helsingin ammattikorkeakoulussa Optometristiksi ja palasi valmistuttuaan rakkaalle kotiseudulleen Nurmekseen. Tämän jälkeen Raija ja Reetta työskentelivät monia vuosia yhdessä Raijan liikkeessä. Raija antoi hyvän kasvatuksen yrittäjäksi, joten siirtyminen yrityksen puikkoihin tuntui Reetasta luonnolliselta ja turvalliselta askeleelta.

Nurmes on hyvä paikka yrittää

Reetta nauttii yrittämisestä Nurmeksessa. Kivijalkaliikkeessä asiakkaat saavat aina henkilökohtaista palvelua. Miellyttävä asiakaspalvelu ja laadukkaat, kohtuuhintaiset tuotteet toimivat kilpailukeinona nettimyyntiä vastaan. ”Täällä on aivan ihanat asiakkaat”, Reetta kertoo ja samalla toivoo, että Nurmeksen väkiluku kasvaisi ja tulisi lisää uusia asiakkaita. Toivottavasti Nurmeksen kaunis luonto, puhdas ilma ja kohtuulliset asuinkustannukset houkuttelisivat muuttamaan alueelle.

”Ihana, kun PIKESiläiset ovat säännöllisin väliajoin ottaneet yhteyttä tai käyneet paikan päällä”, iloitsee Reetta. ”Samalla on keskusteltu kehittämissuunnitelmista ja investoinneista. Viimeksi PIKESin yritysasiantuntija auttoi minua OCT-laitteen investoinnissa. Mielestäni PIKESin toiminta on erittäin asiakaslähtöistä ja asiantuntevaa”.

Jutun kirjoitti viestintäasiantuntija Kaija Turunen