angle-left Pielisen Karjala ei lähde mukaan Karelia Geoparkiin

Pohjois-Karjalaan on valmisteltu Karelia Geoparkia (KGP) vuodesta 2012 Itä-Suomen yliopiston, Josekin, PIKESin, KareliaExpertin ja Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) voimin. Osa rahoittajina ovat toimineet EU:n aluekehitysrahasto (EAKR) ja Pohjois-Karjalan tulevaisuusrahasto. Karelia Geopark –projektissa on selvitetty soveltuvia kohteita, yritysten kiinnostusta geoparkiin sekä toiminnan rahoittamista. Keskimääräisen eurooppalaisen geoparkin budjetti on noin 120.000 euroa vuodessa. Selvityksen pohjalta geoparkin vaatimia resursseja ja investointeja on arvioitu Pielisen Karjalan kunnissa. PIKES Oy:n hallitus tutustui Suomen ensimmäisen geoparkin toimintaan Rokualla kesällä 2015.

PIKES Oy:n hallitus päätti keskiviikkona 28.10.2015, että Lieksa, Nurmes ja Valtimo jäävät pois Karelia Geoparkista. Johtopäätöksenä selvityksistä on, että Karelia Geopark vaatii merkittävää kuntarahoitusta useiksi vuoksi, ja virallisen Geopark-statuksen saaminen vaatii vielä usean vuoden työn ja alueen elinkeinoelämän, erityisesti matkailun sitoutumisen Karelia Geoparkiin. Uusien geokohteiden kehittäminen vaatii investointeja. Kunnissa joudutaan tekemään valintoja, kehitetäänkö olemassa olevia kohteita vai tehdäänkö uusia avauksia. Koli koetaan alueen vahvaksi, yhteiseksi brändiksi. Koli kuuluu myös Pohjois-Karjalan biosfäärialueeseen, joka on UNESCOn maailmanlaajuista Ihminen ja Luonto –ohjelmaa.

Geopark on maailmanlaajuinen geologisesti merkittävien kohteiden verkosto, jonka tärkeimmät tehtävät ovat geologisen tiedon lisääminen, geoperinteen säilyttäminen sekä luonto- ja kulttuurimatkailun edistäminen paikallisia elinkeinoja tukien. Karelia Geopark –alueeksi suunniteltiin Ilomantsin, Joensuun, Juuan, Kontiolahden, Lieksan, Liperin, Nurmeksen, Outokummun, Polvijärven ja Valtimon kuntia kokonaisuudessaan. Geologisten perustelujen lisäksi rajaukseen vaikuttivat matkailupalvelujen saatavuus, kohteiden saavutettavuus ja muut liikenneyhteydet sekä se, että kunnallishallinto suosii kuntarajojen käyttöä.

Lisätietoja:
Minna Heikkinen