angle-left PIKESin yritysneuvonnan kuulumisia

PIKESin yritysneuvonnan kuulumisia

Toukokuun loppuun mennessä PIKESillä oli 145 asiakasta, joista nurmeslaisia 117 kpl ja valtimolaisia 21 kpl. Asiakaskontakteja oli 352 kpl (tapaamisia, puheluja, tilaisuuksia jne.). Asiakkaista kasvuhaluisiin yrityksiin kuului 71 %. Uusia yrityksiä perustettiin 5 kpl. Alkuvuonna tapahtui kolme omistajanvaihdosta, joista yhdessä liiketoimintaa on laajennettu ostamalla toiselta alueelta uusi liiketoiminta. Yritystoiminnan aloittamista suunnittelevilla henkilöillä on ollut työstössä 10 erilaista liikeideaa mm. palvelu- ja kuljetusliiketoiminnan toimialoilta. PIKESin palveluja suosittelee 90 % asiakaskyselyymme vastanneista.

Asiakkaille valmisteltujen kehittämisavustus- ja investointihakemusten arvo 446.000 euroa. Kehittämisavustus- ja investointihakemuksilla haettiin rahoitusta viiden eri yrityksen kehittämishankkeisiin.

Uusi investointi matkailuun

Pielisen retki mobiilisti eri tapahtumiin

Viime syksyn vahva kysyntätilanne eri tilaisuuksiin pakotti Pielisen retken pohtimaan talven aikana ratkaisuja asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen. Ratkaisuksi löytyi mobiili ruokavaunu, joka mahdollistaa ravintolatason ruokapalvelujen tuottamisen siellä, missä asiakkaat ovat. Ruokavaunu on varusteltu niin, että sitä voidaan käyttää ilman verkkovirtaa. Erikoisuutena ruokavaunussa on laavagrilli, joka osaltaan mahdollistaa ruokaelämysten valmistamisen. Ruokavaunuun on palkattu kesän ajaksi kaksi sesonkityöntekijää. Tulevana kesänä Pielisen retken ruokavaunuun voi törmätä eri tapahtumissa Kuhmo – Nurmes – Valtimo – Lieksa – Koli -akselilla. Tällä hetkellä jo 41 päivää on varattu. PIKES auttoi rahoituksen järjestelemisessä.

Aki Nevalainen

yritysasiantuntija