angle-left Teolliset symbioosit tulokset

Vanhoista farkuista brändi-tuotteita, Texperium/Hollanti

Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit -hankkeen tuloksia

PIKESin hallinnoima Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit -hanke päättyy maaliskuun lopussa. Hanke, vaikeasti ymmärrettävästä nimestään huolimatta, on edistänyt merkittävästi alueen elinvoimaisuutta monella tapaa.

Mukana yli 100 yritystä

Hankkeessa on ollut Pielisen Karjalan alueella mukana noin 120 yritystä, joista hankkeen erialaisiin toimenpiteisiin on osallistunut 39 yritystä.  Hankkeessa on edistetty useiden vähähiilisyyttä edistävän tuotteiden ja materiaalien tai ratkaisujen kehittämistä ja kartoittamista. Hankkeessa on toteutettu Motivan FISS-toimintatapaa järjestämällä yrityksille mm. työpajoja ympäri Pohjois-Karjalaa hyödyntämättömien sivuvirtojen ja resurssien kartoittamiseksi.

Vihreän teollisuuden alue -teollinen symbioosi?

Mitä hankkeesta jää sitten käteen? Hankkeessa on edistetty Känkkäälän Vihreän teollisuuden alueen markkinointia teolliset symbioosit -hengessä. Alueelle on etsitty ja löydetty useita alueesta ja sen mahdollisuuksista kiinnostuneita yrityksiä. Hankkeen aikana tuotteistettiin myös palvelu sijoittuville yrityksille. Nurmeksen kaupungin aktiivisen myötävaikutuksen avulla alueelle ollaan saamassa sijoittuvia yrityksiä ja symbiooseja alueen toimijoiden kesken.

Valtimolle kansainvälinen osaamiskeskus?

Hankkeen aikana PIKES osallistui myös Ammattiopisto Valtimon kehityshankkeen suunnitteluun. Kehityshankkeessa ammattiopisto kehittää ja tuotteistaa koulutuspalvelujaan ja oppimisympäristöään. Opiskelijoiden lisäksi kohderyhmänä ovat ammatissa jo toimivat kuljettajat ja ulkomaiset koulutusorganisaatiot. Ammattiopiston kehityshanke sekä hankkeessa tehty Valtimon kuntakeskuksen energiataseselvitys ja tuleva lämpölaitosinvestointi edistävät alueellisen, kansainvälisesti tunnustetun osaamiskeskuksen kehittymistä. Tämä synnyttää tulevaisuudessa liiketoimintamahdollisuuksia, uusia yrityksiä ja toivottavasti myös työpaikkoja Valtimolle.

Uusi toimintatapa kiinteistöjätteiden keräilyyn ja lajitteluun

Yhdyskuntien vähähiilisyyttä edistävistä uusista ratkaisuista esimerkkinä voidaan nostaa esiin Jätehuolto T. Lehikoisen kanssa Lieksassa kehitetty uudenlainen kiinteistöjätteen keräily- ja lajittelujärjestelmä, jossa jätteet lajitellaan syntypaikallaan muovipusseihin ja keräillään suoraan kotitalouden jäteastioista alueelliseen terminaaliin. Terminaalissa jakeet erotellaan toisistaan muovipussin tunnistetarran avulla. Uusi toimintatapa edistää materiaalien hyötykäyttöä ja vähähiilisyyttä merkittävästi, ja luo mahdollisuuden jalostaa niistä paikallisesti uusia tuotteita.  Muita hankkeessa tehtyjä vähähiilisyyttä edistäviä selvityksiä ovat mm. biokaasuselvitykset sekä yrityksissä tehdyt selvitykset materiaalivirroista.

CircWaste-pilotointia kiertotalouden ratkaisuilla

Kiertotalouden jalkauttaminen Ylä-Karjalassa jatkuu 2018 alkavassa CircWaste- hankkeessa, jossa tavoitteena on löytää ja testata kestävän kehityksen mukaisia toimintamalleja sivuvirtojen hyödyntämiseen.

Teolliset symbioosit -hankkeen vetäjänä toimi ja jutun kirjoitti Pekka Horttanainen.

Pekka Horttanainen
Yritysasiantuntija