angle-left Poikkeukselliset ajat synnyttävät uutta

Pidetään toivoa yllä ja tarkastellaan omaa toimintaa ulkopuolisen silmin

Poikkeukselliset ajat synnyttävät uutta

Maaliskuussa uutisissa kerrottiin, että Suomi laittaa rajat kiinni eikä matkustamista suositella. Eikä mennyt kauan siitä, kun ilmoitettiin ravintoloiden sulkemisesta. Matkailu- ja ravitsemisalan yrittäjälle siinä on lyhyessä ajassa paljon prosessoitavaa. Pysähtymisen aika pakottaa katsomaan peiliin, mutta antaa tilaa myös uusille ajatuksille ja mahdollisuuden keskittyä uuden tekemiseen. Näin kävi myös Majatalo Puukarin Pysäkin yrittäjälle Anni Korhoselle.

”Mietin miten voisin hyödyntää omaa osaamista ja auttaa samalla toisia. Tästä idea kokkausverkkokursseihin syntyi.” Yrittäjä avaa ja jatkaa ”Idea oli aluksi simppeli tee-se-itse verkkokurssi, mutta idea jalostui mielessäni ja ymmärsin, että voin hyödyntää myös toisten osaamista tässä.” Majatalo Puukarin Pysäkillä on verkkokurssien teossa mukana kaksi nurmeslähtöistä tekijää; Matti Koukkari videotuotannon puolella ja Taru Korhonen Hellasta itään- bloggari.

Puukarin Pysäkin pirtti on muuttunut studioksi ja työskentely on jo alkanut. Verkkokurssit ovat herättäneet kiinnostusta matkailupiireissä, sillä ei ole tiedossa muita matkailuyrittäjiä, jotka tekevät verkkokursseja. Monet odottavat, mitä Puukarin Pysäkillä tapahtuu ja VisitFinlandkin on ollut yhteydessä verkkokurssien tiimoilta.

Makumuistoja Bombalta

Karjalaisen ruoan ympärille kietoutuvien verkkokurssien lisäksi yrittäjä kehittää ulosmyyntituotteita majatalon lahjatavarahyllyyn ja verkkokauppaan. Ulosmyyntituotteet ovat myös kytköksissä majatalon ruokamaailmaan. Asiakas voi verkkokurssien avulla saada ensikokemuksen karjalaisen ruoan leipomisesta, jota voi kokea livenä Puukarin Pysäkillä. Matkamuistoksi asiakas voi ostaa maistelemiaan tuotteita lahjatavarahyllystä.

Majatalo Puukarin Pysäkki haki ELY-keskuksen avustusta kehittämistoimenpiteisiin. Yrittäjä on tyytyväinen, että löytyi sopiva rahoituskanava omien ideoiden toteuttamiselle. Hakuprosessin hän koki helpoksi, koska sai apua PIKESiltä hakemuksen täyttämisessä. Hakemusprosessi oli nopea; hakemus jätettiin 1.4. ja päätös rahoituksesta tuli 14.4.

Yrittäjä Anni Korhonen toivoo, että jokainen pitää toivoa yllä. ”Vaikka onkin vaikea kehittää, jos on huoli yrityksen taloudesta, jokaiselle löytyy selviytymisen avaimia. Apua on tarjolla. Nyt on hyvä hetki katsoa omaa toimintaa ulkopuolisen silmin ja katsoa olenko oikealla tiellä. ” Korhonen toivottaa lopuksi kaikille terveyttä ja voimaa.

Kati Lipponen
Matkailukoordinaattori