angle-left Poveria biomassasta -hankkeessa edistetään uusiutuvan energian käyttöä

Poveria biomassasta -hankkeessa edistetään hajautetun uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä Pohjois-Karjalan alueella.

Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES on käynnistänyt Poveria biomassasta -hankkeen, jonka tavoitteena on edistää hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä Pohjois-Karjalan alueella. Hajautettu uusiutuvan energian tuotanto tarjoaa hyviä mahdollisuuksia parantaa maaseudun työllisyystilannetta sekä tukee suoraan vähähiilisen yhteiskunnan tavoitetta, ympäristön tilan parantamista ja kestävää luonnonvarojen käyttöä.

Hankkeessa tarjotaan apua uusiutuvan energiaan liittyvien liiketoimien ja investointien suunnitteluun. Hankkeen palveluihin kuuluu muun muassa toimijakohtainen alkukartoitus, joka voi sisältää esimerkiksi uusiutuvaan energiaan liittyvän liikeidean sparrausta tai investointisuunnitelmien ohjausta.

Hankkeen toimenpiteisiin kuuluu myös uusiutuvan energian demonstraatiokohteiden etsiminen ja niissä syntyvän tiedon jakaminen. Demonstraatiokohteeksi voi hakea yritys, yhdistys tai maatila, jolla on uusiutuvan energian tuotantoon tai käyttöön liittyviä suunnitelmia. Demokohteeksi valitut toimijat saavat hankkeesta tukea investoinnin/toiminnan suunnitteluun.

Muita hankkeen tarjoamia palveluita ovat uusiutuvaan energiaan liittyvien infotilaisuuksien, työpajojen ja opintomatkojen järjestäminen sekä yhteistyökumppaniverkostojen ja yritysryhmähankkeiden perustaminen.

Hankkeen ensisijaisia kohderyhmiä ovat maatilat ja jo toimivat tai potentiaaliset uudet yritykset, jotka ovat kiinnostuneita uusiutuvan energian tuotannosta, uuden teknologian hyödyntämisestä tai sen valmistuksesta. Hankkeen hallinnoijana ja yhtenä toteuttajana toimii Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES, muita osatoteuttajia ovat Suomen Metsäkeskus, Keski-Karjalan Kehitysyhtiö Oy KETI sekä Karelia Ammattikorkeakoulu Oy. Hankkeen päärahoittaja on ELY-keskus Euroopan maaseuturahaston varoista. Hanke käynnistyi vuoden 2016 alussa ja kestää kesäkuulle 2018.

Lisätietoja:

Antti Niemi