angle-left Tavoitteena matkailuyritysten liikevaihdon kaksinkertaistuminen

Tavoitteena matkailuyritysten liikevaihdon kaksinkertaistuminen

Vuonna 2019 tiivis joukko matkailuyrittäjiä ja PIKES päättivät, että matkailuyritysten liikevaihto kaksinkertaistetaan viiden vuoden aikana. Yksi toimenpiteistä liikevaihdon kasvattamiseksi on yhteinen näkyvyys yhteisen brändin alla, joka tuo alueen vahvuudet ja palvelut yhteen. Tätä tavoitetta kohti olemme suunnanneet Matkailijat maailmalta -hankkeen avulla, jossa yhteismarkkinointi saadaan käytäntöön.

Jatkossa Nurmeksen matkailualuetta markkinoidaan nimellä Bomba ja hyödynnetään rakennettuja sivuja Bomba.fi. Nimeen päädyimme monien pohdintojen jälkeen ja pohdimme myös vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta tämä päätös tuntui oikealta. Bomba on tunnetuin brändi alueella ja alue tunnetaan Bomban talosta. Monesti matkailijat luulevat, etteivät ole käyneet Nurmeksessa, vaikka ovat vierailleet Bomban talolla. Jo olemassa olevan tunnettuuden hyödyntäminen antaa meille ponnahduslaudan, kun kaikkea ei tarvitse aloittaa alusta vaan meidät tunnetaan jo Suomessa.

”Olemme tyytyväisiä Bomba-nimen käyttöön, koska se tuo näkyvyyttä alueelle ja toki myös talolle. Bomba-nimen käyttö tuntuu luontaiselta ratkaisulta, sillä alue tunnetaan siitä. Olen hyvillä mielin menossa mukana ja koen, että olemme oikealla tiellä.” Break Sokos Hotel Bomba Vt hotellinjohtaja Lauri Koukkunen.

Yhteisen markkinointinimen käyttö ei poista yritysten omia brändiä, vaan tuo koko alueen yhteen.

”Rinnastaisin tämän muihinkin matkailukeskittymiin, joita myydään yhtenäisellä nimellä, vaikka siellä on useita eri yrityksiä. Vastaavanlaisia yhden nimen alla toimimisia on paljon, esimerkkinä Tahko ja Levi. Yhteistyöverkosto ja matkailuyrittäjyyden tukeminen on tärkeämpää kuin varsinainen nimi. Bomba-brändin alla on isompia ja pienempiä toimijoita, kaikki samalla viivalla. Itse lähdin mukaan tähän, sillä näen, että tästä on hyötyä koko alueelle.” Kertoo Kourun erä- ja luontopalvelu yrittäjä Vellu Lipponen, joka on toinen yrityksistä Bomba Wildlife -brändin alla, jota he käyttävät kansainvälisessä markkinoinnissa.

Kuinka yrityksesi voisi hyödyntää Bomba-brändiä?

Kannustamme kaikkia, myös muitakin kuin matkailutoimijoita, hyödyntämään brändiä ja jakamaan viestejä, jotta meidän alue saa laajempaa näkyvyyttä. Yhteistyön merkityksellisyyttä myös Lauri ja Vellu korostavat.

”Näillä seuduilla yhteistyöllä voidaan ainoastaan saada laajempaa näkyvyyttä. Yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan, jotta voimme edistää koko alueen elinvoimaisuutta ja saada enemmän ihmisiä alueelle.” Break Sokos Hotel Bomba Vt hotellinjohtaja Lauri Koukkunen.

”Odotan tulevalta sitä, että yhteistyö vahvistuu ja saadaan näkyvyyttä myös kansainvälisille markkinoille yhdessä. Avarakatseisuus ja yhteistyön kehittäminen ovat avainasemassa toimivan matkailubrändin onnistumisessa. Otetaan katseet tulevaisuuteen, mitä voimme tehdä yhdessä brändin alla, eikä takerruta menneeseen. On tärkeää, ettei tuijoteta omaa napaa, vaan muistetaan viestiä koko alueen palveluista, se voi pitkässä juoksussa tuottaa itsellekin jotain positiivista. Anna hyvän kiertää!” Muistuttaa Kourun erä- ja luontopalvelu yrittäjä Vellu Lipponen.

Jutun kirjoitti matkailukoordinaattori Kati Lipponen, PIKES Oy

Jaa Bombaa meidän kanssamme ja tehdään aluetta entistä tunnetummaksi!

Tutustu alueeseen:

www.bomba.fi