angle-left Teollisten työpaikkojen tilanne ja kehitys vuonna 2015

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kokoaman teollisuusyritysrekisterin tiedot on päivitetty. Vuonna 2015 maakunnan teolliset työpaikat hieman kasvoivat ja näin vuodesta 2012 lähtien jatkunut alamäki työpaikkamäärässä taittui. Teollisia työpaikkoja oli vuoden 2015 lopussa 10 848, missä kasvua oli 0,2 %. Työpaikkamäärä on nyt ¾ siitä, mitä se on ollut enimmillään vuonna 2005 (14 441). Mitään merkittäviä muutoksia eri toimialoilla ei tapahtunut vaan muutokset jäivät erittäin vähäisiksi. Suurimmalla ja koko teollisuuden kannalta merkittävällä metallin toimialalla tapahtui vain hienoinen työpaikkamäärän lasku ja toimialan kokonaistyöpaikkamäärä oli 4291. Metsäteollisuudessa tapahtui puolestaan hienoista kasvua, työpaikkoja oli 1766.

Ilonaiheena oli kasvua jatkanut elintarviketeollisuus, nyt nousua tuli reilut 3 %, alalla on työpaikkoja reilut tuhat. Myönteisenä voidaan myös pitää kiviteollisuuden muutosta, missä on jo pitkään jatkunut jyrkkä työpaikkojen väheneminen. Kasvuun ei päästy vieläkään, mutta miinusmerkki jäi nyt pieneksi, alan työpaikkoja oli vuoden lopussa 550.

Alueittain tarkasteltuna työpaikat kasvoivat niin Joensuun seudulla (0,5 %), kuin erityisesti Pielisen Karjalassa (3,7 %). Joensuun seudulla merkittävimmät kasvut tapahtuivat Kontiolahdella, Outokummussa ja Liperissä. Kaikissa kasvua reilut 2 %. Pielisen Karjalassa kasvua tapahtui kaikissa kunnissa, suhteellisesti eniten Valtimolla. Keski-Karjalassa jo pitkään tapahtunut teollisten työpaikkojen väheneminen jatkui myös viime vuonna, vähennystä tuli nyt 6 %. Suhteellisesti ja absoluuttisesti eniten vähennystä tuli Tohmajärvellä ja Kiteellä.

Lisätietoja antaa kuntakehityspäällikkö Seppo Tiainen (0400 529480), Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto

Kuntakohtaiset yhteenvetotaulukot löytyvät Pohjois-Karjalan maakuntaliiton sivuilta:

Palauta asettelu