angle-left Tutustumismatka Sybimar Oy:n ja Honkajoki Oy:n toimintaan 17.-18.3.

Kuvat: www.honkajokioy.fi ja www.sybimar.fi

Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit -hanke järjestää 17.-18.3. tutustumismatkan Sybimar Oy  ja Honkajoki Oy -yrityksiin. Yritysten toiminta perustuu teollisten symbioosien periaatteisiin – toisen jäte on toisen raaka-aine. Toiminta on resurssitehokasta ja ekologista.

Sybimar Oy on kehittänyt suljetun kierron ratkaisun, jossa ravinteet, vesi, hukkalämpö ja hiilidioksidi kierrätetään takaisin ruoan- ja energiantuotantoon. Yritys kasvattaa siikaa ja kirjolohta kiertovesilaitoksessa, hyödyntää sivujakeet omassa energiantuotannossaan sekä valmistaa laitteita kalanviljelyyn, kalanjalostustukseen ja biodieselin tuotantoon. Yrityksellä on myös kasvihuone, joka hyödyntää muiden toimintojen sivutuotteena syntyvät ravinteet ja lämmön. Vesiviljelyn ja energiantuotannon konsepti perustuu mahdollisimman pitkälle vietyyn kierrätykseen. Lisätietoja: www.sybimar.fi

Honkajoki Oy kierrättää ruuaksi kelpaamattomat eläinperäiset sivutuotteet ja ruhot. Pitkälle hiottujen ja tarkkaan säädeltyjen tuotantoprosessien ansiosta luontoon palautetaan lannoitteita ja rehua sekä raaka-aineita energian tuotantoon. Lisätietoja: www.honkajokioy.fi

MATKAOHJELMA

torstaina 17.3.

klo  6.00 lähtö Joensuusta

klo 14.00 vierailu Sybimar Oy (Uusikaupunki)

klo 16.00 ajo Poriin, yöpyminen Porissa (Sokoshotel Vaakuna)

perjantaina 18.3.

klo 9.30 lähtö Porista

klo 11.00 vierailu Honkajoki Oy (Honkajoki), isäntänä toimitusjohtaja Kari Valkosalo.

klo 14.00 paluumatkalle Joensuuhun

klo 22.00 Joensuussa

Yhteiskuljetus Joensuuhun ja takaisin järjestetään tarvittaessa. Majoitus ja ruokailu ovat omakustanteisia, muuten matka on maksuton. Ilmoittautuminen 14.3. mennessä TÄSSÄ LINKISSÄ.

Lisätietoja antaa Pekka Horttanainen pekka.horttanainen@pikes.fi p.0469219040 ja Niina Huikuri niina.huikuri@pikes.fi p.0406898166.

Hankkeen päärahoittaja on Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahaston varoista. Hankkeen toteuttajina ovat Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES, Keski-Karjalan Kehitysyhtiö Oy KETI, Oy ja Joensuun Tiedepuisto Oy.