angle-left Työvoimalle tilausta ja investointeja vireille

Nurmes-Valtimo-alueen yrityksissä vireä tilanne

Työvoimalle on tilausta ja investointeja käynnistetään

Kokosimme tammi-helmikuussa ennakoivaa tietoa yritysten liiketoiminnan tilanteesta Nurmes - Valtimo-alueella. Haastatteluihin ja kyselyyn osallistui yhteensä 86 yritystä. 52 % mukana olleista yrityksistä pitää liiketoiminnan nykytilannetta normaalina; 31 % yrityksistä arvioi liiketoiminnan tilanteen hyväksi. Valtaosa yrityksistä (94 %) arvioi, että liiketoiminta pysyy samalla tasolla tai jopa paranee vuoden sisällä.

Palkattavan työvoiman määräksi yritykset arvioivat yhteensä noin 80 kpl mukaan lukien kausityöntekijät. Suurin osa yrityksistä aikoo palkata 1-2 työntekijää, vain kolmella yrityksellä on tarve useammasta työntekijästä. Tarvetta on nimenomaan työntekijöistä, toimihenkilöitä ei juurikaan aiota palkata.

Rajalliset henkilöstöresurssit ovat yritysten mielestä tällä hetkellä myös suurin kasvun este. Muiksi kasvun esteiksi yritykset nimesivät mm. väestön kehityksen alueella, raaka-aineiden hintakehityksen, omat voimavarat ja sote-alan kilpailutukset.

Yritysten investointisuunnitelmien arvo oli yhteensä 6,5 M€ ja suurin osa niistä kohdistuu tälle vuodelle. Huomattavan suuren osan investoinneista aikovat toteuttaa alueen isoimmat työantajayritykset. Investoinnit kohdistuvat pääosin toimitiloihin, koneisiin ja laitteisiin. Investointiaikomukset uusiin tuotteisiin tai palveluihin ovat lisääntyneet aikaisempiin vuosiin verrattuna.

Digiloikka etenee

Yrityksillä on paljon aiempia vuosia enemmän työn alla tai suunnitteilla uusien sähköisten ohjelmien tai välineiden käyttöönottoa/kehittämistä tuotannossa, tuotteissa tai palveluissa. Digitaalisuuteen liittyvät suunnitelmat koskevat mm. toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönottoa, verkkokaupan perustamista tai kehittämistä, erilaisia ohjelmistoja ja tuotannon automaatiota.

Meiltä toivottiin tiedotusta palveluistamme ja apua investointi- ja kehittämistukien hakemiseen, yritystoiminnan järjestelyihin ja työvoiman rekrytointiin. Yrityksien koulutustarpeet liittyivät pääasiassa digitaalisuuteen ja markkinointiin.

Kiitämme kaikkia niitä, jotka antoivat aikaa ennakointikartoitukselle haastattelun tai kyselyn muodossa. Saimme jälleen arvokasta palautetta omasta toiminnastamme ja useita caseja, joita työstämme yhdessä asiakkaiden kanssa eteenpäin vielä lähiviikkoinakin.

Minna Heikkinen