angle-left Uusia osaajia rekrytointitapahtumasta

Uusia osaajia rekrytointitapahtumasta

Rekrytointitapahtumat ovat yksi mahdollisuus luoda positiivista työnantajamielikuvaa ja edistää yrityksen osaavien työntekijöiden saamista. Tapahtumia on paljon ja osa on myös kustannuksiltaan melko korkeita – eniten yritysten rekrytointitapahtumiin osallistumista rajoittanee kuitenkin käytettävissä oleva aika. Vaikka potentiaalisen työntekijän tavoittaminen tällä tavoin on aina jonkinasteista hakuammuntaa, nykyisessä työvoimapulassa ja kilpailussa osaajista, tämäkin keino kannattaa usein kokeilla.

Tapahtumaan yrityksen puolesta osallistuva voi hyvin olla ”rivityöntekijä”, joka persoonansa ja oman innostuksensa puolesta sopii tähän edustustehtävään. Tässä päästään nykypäivän rekrymarkkinoiden hittiin työntekijälähettiläisyyteen: työntekijän positiivinen tarina ja viesti yrityksestä on tutkitusti uskottavampi kuin yritysjohdon. Edelläkävijäyritykset ovat jo tosin siirtyneet asiakaslähettiläisyyteen eli positiivisen yritysmielikuvan luomiseen asiakassuosituksen kautta.

Nurmeksen kaupunki ja PIKES olivat 10.9. mukana Kuopion Rekry2019: Työelämä ja Koulutus-messuilla. Messut pidettiin Kuopion musiikkikeskuksella ja messuilla vieraili päivän aikana n. 3 000 kävijää. Monet lienee vetänyt paikalle pääpuhuja Arman Alizad. Näytteilleasettajina oli runsaasti kuntia (vieressämme Pieksämäki – ”Ei mikä tahansa mäki”), oppilaitoksia, hankkeita ja yrityksiä.

Kiinnostus Nurmesta kohtaan oli positiivinen yllätys. Juttusilla kävi myös useita ihmisiä, joiden juuret ovat Nurmeksessa ja paluumuuttokin on käynyt mielessä tai on suorastaan vakavasti harkinnassa. Avoimet työpaikat ja palvelut sekä vapaa-ajan viettomahdollisuudet kiinnostivat messupisteellä vierailleita. Erityisesti lähihoitajaksi valmistuneet tai opiskelevat olivat kiinnostuneet nimenomaan oman alan avoimista työpaikoista ja työmahdollisuuksista Nurmeksessa. Muuten ajatukset tulevasta työstä olivat yllättävän joustavia – monella alanvaihto ja uudet tuulet myös työuran suhteen liittyivät näihin muuttoajatuksiin.

Messuilla kuultua:

”Siellähän voisi olla töitä molemmille.”

”Lähdin aikoinaan työn perässä… kiva kun on noin paljon nyt työpaikkoja. ”

”On ajateltu, että liian myöhäistä se muutto takaisin, kun lapset on jo niin isoja ja juurtuneet tänne. Mutta tuttavat muutti viime kesänä, niin on alettu miettiä, että voitaisko mekin..”

”Kyllä sydän on vaan siellä Nurmeksessa. Aina.”

Tälläkin kertaa messuilla oli mukana useiden yritysten avoimien paikkojen esitteitä, joko yrityksen omia tai mol.fi ilmoituksista yrityksen pyynnöstä muokkaamaani jakomateriaalia. Tapahtumissa ja niihin osallistujissa tuntuu olevan selkeästi eroja: siinä missä alkuvuoden Lappeenrannan DuuniDayssa kerättiin ahkerasti esitteitä, Savossa haluttiin selkeästi jutustella työmahdollisuuksista ja paperit jäivät telineeseen.

Talven rekrytointitapahtumiin otankin mielelläni mukaan yritysten edustajia, vaikka niitä hyvän supliikin omaavia rivityöntekijöitä, kertomaan yrityksestä ja avoimesta paikasta. Tapahtumat ovat kokemukseni mukaan hyvä kanava tavoittaa etenkin opiskelijoita ja vastavalmistuneita.

Yhteistyöterveisin,

yritysasiantuntija Outi Meriläinen, p. 046 922 4271 tai outi.merilainen@pikes.fi  Kohtaanto 2018-2019