angle-left Uusiutuva energia NYT! tilaisuuden materiaalit

Poveria biomassasta -ja Vihreän kasvun keskus –hankkeiden nimissä järjestettiin

Uusiutuva energia NYT! –tilaisuus Lieksassa 24.2.

Tilaisuuden aiheena oli uusiutuva energia, ja tilaisuudessa kuultiin useita mielenkiintoisia esityksiä. Esiintyjinä oli muun muassa Merja Halonen Valoe Oy:stä, joka esitteli Valoen kotimaisia moderneja aurinkopaneeleja. Valoe on kehityksen kärjessä aurinkopaneelien valmistusteknologiassa maailmassa ja ainoa taustajohdinpaneelien valmistaja Euroopassa. Automaatiolla valmistetut paneelit ovat laadukkaita ja tehokkaita; tutkimusten mukaan taustajohdinpaneelit ovat keskimäärin 7 % tehokkaampia kuin perinteiset paneelit.

Polarsolin Erik Raita esitteli yhtiön kehittämää innovatiivista hybridilämmitysjärjestelmää, joka kerää samalla keräimellä aurinkolämpö-, ilmalämpö- ja kiinteistön hukkalämpöenergian talteen. Polarsolin aurinko-ilmalämpökeräimen lämmön tuotto on perinteiseen aurinkokeräimeen verrattuna noin kymmenkertainen koko vuoden keskiarvona laskettuna. Järjestelmällä saadaan lämpöenergia talteen myös viemäreiden poistovedestä ja maan alle sijoitettava lämpöakku varastoi lämpöä kylmien ja pimeiden aikojen varalle. Polarsolin järjestelmän hyötysuhde on huomattavasti nykyisiä järjestelmiä korkeampi ja se tuottaa koko vuoden keskiarvoltaan markkinoiden edullisinta lämpöenergiaa.

Suomen johtaviin biokaasualan toimijoihin kuuluvat BioGTS ja Metener esittelivät omia biokaasuinnovaatioitaan. BioGTS:n palkitussa Bioboksi-konseptissa biometaanin valmistus, jalostus ja jakelu tuodaan suoraan liikenneväylien varteen. Raaka-aine pyritään hankkimaan lähialueilta, jolloin esimerkiksi biohajoavia jätteitä voidaan hyödyntää paikallisesti. Laitoksen ei tarvitse sijaita kaasuputkiverkoston alueella, jolloin tankkauspisteen sijainti voidaan optimoida autoilun kannalta otolliseksi.

Metenerin kuivareaktori on Suomen ensimmäinen täyden mittakaavan panoskuivamädätyslaitos. Panosmädätyksellä voidaan hyödyntää muutoin hankalia raaka-aineita kuten olkea, purukuivattua hevosen lantaa ja jopa haketta. Reaktorin mahdollistama pitkä viipymäaika mahdollistaa korkean energiasaannon ja pienet päästöt. Prosessi on raaka-aineen vaihtoa luukuunottamatta täysin automatisoitu.

Tilaisuudessa kuultiin edellä mainittujen lisäksi puheenvuoroja myös hajautetun sähköntuotannon kannattavuudesta sekä energiainvestointien rahoitusmahdollisuuksista ja tuista.

Tilaisuuden esiintymismateriaalit ovat ladattavissa näistä linkeistä:

BioGTS     ELY     Envitecpolis      Metener       Polarsol      Valoe-esite

Poveria biomassasta ja Vihreän kasvun keskus     Teolliset symbioosit, energiatehokkuus

Tilaisuuden järjesti PIKES Oy Poveria biomassasta ja Vihreän kasvun keskus -hankkeiden nimissä.

Antti Niemi
yritysasiantuntija