angle-left Uutta liiketoimintaa kierrätysmateriaaleista - opintomatka Saksaan ja Hollantiin

Kiertotalouden edistäminen luo runsaasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia lähivuosina mm. kierrätysmateriaalien käsittelyssä ja jatkojalostuksessa. Lähde mukaan Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit -hankkeen opintomatkalle Saksaan ja Hollantiin. Matkan ajankohta on 1.11. - 4.11.2016. Matkan järjestäjänä ja  oppaana toimii Martin Brandt FinDera Oy. Alustava aikataulu ja matkaohjelma on esitetty alla.

ILMOITTAUTUMISLINKKI

Matkan hinta

1. Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit -hankkeen asiakasyrityksille hankkeen tukema hinta 650 -700 euroa/osallistuja  (alv. 0 %).
  2. Suomen Jätelaitosyhdystyksen jäsenille ja muille osallistujille matkan omakustannushinta on 1200-1500 euroa/osallistuja (alv. 0 %) .

Lopullinen matkan hinta täsmentyy osallistujamäärän vahvistuessa. Hinta sisältää matkaliput, kuljetukset ja majoitukset perillä sekä oppaan palvelut. Hinta ei sisällä ruokailuja. Matkalle mahtuu 20 ensimmäistä kiertotaloudesta kiinnostunutta osallistujaa.

Tutustu mielenkiintoiseen ohjelmaan!

Ohjelma  1. - 4.11.2016

Tiistai, 1.11.2016

klo 11.30 Kokoontuminen Joensuun lentokentällä lähtöportilla

klo 12.10 Lento AY488 Joensuusta Helsinkiin (perillä 13.10)

klo 15.50 Kokoontuminen Helsingin lentokentällä lähtöportilla

klo 16.30 Lento AY707 Helsingistä Düsseldorfiin (perillä 17.55)

Majoittuminen hotelliin (Düsseldorf)

Yhteinen illallinen ja tutustuminen

Keskiviikko, 2.11.2016

Metabolon – jäte- ja tutkimuskeskus

Leppen jätekeskus on yksi Euroopan moderneimmista ja monille kansainvälisille asiantuntijoille referenssikohde. Kyseinen jätekeskus kehitetään materiaalien konvertoinnin osaamiskeskuksiksi. :metabolonin yhteydessä kehitetään myös kestävän kehityksen yritysaluetta, johon keskitetään ympäristöalan yrityksiä ja kytkemällä yritysten sivuvirtoja yhteen.  http://www.metabolon.de/metabolon-en/default.aspx

klo 08.00                  Lähtö bussilla kohteeseen

klo 09.15                  Johdanto / moderni jätekeskus / materiaalien konvertointi

:metabolon – jäte- ja tutkimuskeskus (D-Leppe)

klo 11.00                  Siirtyminen bussilla kohteeseen

klo 12.30                  Lounas (Lünen)

klo 14.00                  Siirtyminen seuraavaan kohteeseen Kiviaines. Vierailu alkaa klo 14.30.

Kiviaines

MAV Mineralstoff-Aufbereitung und -Verwertung Lünen GmbH ja REMEX Mineralstoff GmbH

granova® on yhteiskuntajätteen tuote. Kierrättämiskelvoton kotitalousjäte useimmiten poltetaan. Hyödyllinen sivutuote poltosta on silloin pohjatuhka – Saksassa lähes 6 miljoona tonnia vuodessa. MAV ja REMEX käsittelevät tuhkan niin, että arvokkaita metalleja kierrätetään ja mineraaliset osuudet muunnellaan rakennusmateriaaliksi.

www.granova.de

www.mav-gmbh.de

klo 17.30                  Siirtyminen bussilla hotelliin

klo 18.30                  Majoittuminen hotelliin (Münster)

klo 19.15                  Siirtyminen illalliselle

klo 19.30                  Yhteinen illallinen

Torstai, 3.11.2016

Klo 9.00 lähtö bussilla kohteeseen Biojäte. Vierailu alkaa klo 9.30.

Biojäte

Qalovis GmbH (Altenberge)

Qalovis on räätälöityjen biokaasulaitoksista ja maataloudesta syntyvien biojätteiden käsittelylaitteiden ja -järjestelmien innovatiivinen valmistaja. Yrityksen tuotteet kuten kuivaus-, pelletointi- ja hygieniointilaitteet muuttavat mahdolliset jätemaksut lisätuloksiksi (esim. lannasta lannoite). Q-PowerGen System muuntaa biomassa myös vihreäksi energiaksi (sähkö ja lämpö).

klo 11.30 Siirtyminen lounaalle

klo 12.00 Lounas (Gronau)

klo 13.30 Siirtyminen bussilla kohteeseen Tekstiili. Vierailu alkaa klo 14.00

Tekstiili

Texperium (NL-Haaksbergen)

Texperiumin tehtävä on edistää tekstiilijätteiden jälleen käsittelyä korkeamman jalostusarvon tuotteisiin. Texperium tuo arvoketjun tahot yhteen kehittääkseen kierrätystä tai esittämällä pilottihankkeiden kautta, kuinka korkeanlaatuisia ratkaisuja tekstiilijätteistä voi luoda. Esimerkkinä toimii mm. hanke Hollannin puolustusvoimien kanssa, jossa kehitettiin erittäin kestäviä pyyhkeitä kuluttajafarkkuista.

www.texperium.eu

VAR Frankenhuis

VAR|Frankenhuis on tekstiilikierrätyksen edelläkävijä. Uudet oivallukset kestävän kehityksen näkökulmasta ja uudet teknologiset ratkaisut luovat vanhoille ja poisheitettyille tekstiileille toista korkeanlaatuista elinkaarta. www.varfrankenhuis.nl/en

klo 16.00 Siirtyminen bussilla hotellille

klo 17.45 Majoittuminen hotelliin (Heerenveen)

klo 18.30 Siirtyminen illalliselle

klo 19.00 Yhteinen illallinen

Perjantai, 4.11.2016

klo 8.30 Lähtö bussilla kohteeseen. Vierailu kohteessa Muovi alkaa klo 9.00.

Muovi

Lankhorst Recycling (NL-Sneek)

Vuodesta 1975 lähtien Lankhorst Recycling Products on valmistanut innovatiivisia vihreitä ja kestävän kehityksen tuotteita ja palveluita.  KLP® -merkki edustaa yrityksen kierrätetystä muovista valmistetut tuotteet. KLP® -tuotteita ovat uudelleen kierrätettävissä. Matkan varrella Lankhorst on kerännyt paljon tietoa ja kokemusta tuotantoprosessien, materiaalikoostumusten ja applikaatioiden liittyen. Yritys on täten kyvykäs toteuttaa koko prosessi ensimmäisestä konseptista aina toteutukseen saakka.

klo 11.00 Siirtyminen bussilla Amsterdamiin

klo 12.30 Vapaa-aika Amsterdamin keskustassa

klo 16.30 Lähtö bussilla lentokentälle

klo 17.15  Lentokenttä Amsterdam

klo 19.05  Lento AY846 Amsterdamista Helsinkiin (perillä 22.30)

klo 23.40 Lento AY499 Helsingistä Joensuuhun (perillä 00.35)

Työkielenä on englanti. Tarvittaessa tulkki on mukana.

Matkan järjestävät Pohjois-Karjalan teolliset symbioosit -hankkeen rahoituksella Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES, Keski-Karjalan Kehittämisyhtiö KETI  ja Joensuu Tiedepuisto yhdessä Suomen Jätelaitosyhdistyksen kanssa.

ILMOITTAUTUMISLINKKI

Palauta asettelu